Deze mythes over therapie kloppen echt niet

Kiara Louis 23 apr 2018 Mind

Het taboe omtrent therapie begint steeds meer te verdwijnen. Gelukkig maar, want je mentale welzijn is enorm belangrijk. Toch zijn er nog steeds wat hardnekkige mythes in omloop. Laten we de feiten bekijken, met behulp van Psychology Today.

‘Elke therapie is hetzelfde’

Nauurlijk beginnen de meeste therapietrajecten met wat kennismakingsmomenten, waarin de therapeut erachter probeert te komen waar de pijnpunten en problemen liggen. Wat er daarna gebeurt, is per therapievorm echter heel verschillend. Zo heb je cognitieve gedragstherapie, die veel wordt gebruikt bij bijvoorbeeld depressie. Ook heb je creatieve therapie, waarbij er bijvoorbeeld gewerkt wordt met tekenen of uitbeelden. Zelfs als je niet zo’n prater bent, is er gewoon een therapievorm die bij je past: bijvoorbeeld psychomotorische therapie, die meer draait om beweging en je lichaam.

‘Praten doet niks’

Als je voor de klassieke vorm van therapie gaat, psychotherapie, wordt er veel gepraat. Nu kun je wel zeggen: maar ik praat al genoeg met andere mensen, en dat helpt helemaal niet. Psychotherapie lijkt echter totaal niet op de gesprekken die je hebt met vrienden. Therapeuten zijn ervoor opgeleid om jou een spiegel voor te houden, zodat je kunt leren omgaan met bepaalde problemen. Het lijkt misschien alsof je alleen maar praat, maar zo’n gesprek wordt vaak heel zorgvuldig gevormd; er wordt naar oplossingen gezocht en een toekomstplan gecreëerd.

‘Ik heb al een goed support system’

Vrienden en familie kunnen enorm veel betekenen, maar zijn waarschijnlijk geen professionals op dit gebied. Naast je bestaande support system, kan therapie dus een goede aanvulling zijn op de verbetering van je mentale gezondheid – precies om de reden dat praten met hen wé heel erg helpt. Psychotherapeuten zijn specifiek getraind om goed te kunnen luisteren en hebben daarbij ook een niet-veroordelende, onpartijdige houding.

Soms kan therapie aanvoelen als een heel relaxed gesprek – dan heb je een heel goede therapeut te pakken. Maar niet iedereen vindt in één keer de juiste: als de gesprekken ongemakkelijk aanvoelen, of als ze wel fijn zijn maar je toch je persoonlijke doelen niet behaalt, is het misschien slim om een andere therapeut te zoeken.

Dit vind je vast ook interessant: Is een therapeut niet mogelijk? Deze 5 tips helpen je alsnog

 

‘Ik ben niet gek’

In sommige sociale omgevingen speelt nog steeds het idee dat je gek bent als naar een psycholoog gaat. Die opmerkingen krijg je dan weer niet als je hulp zoekt voor fysieke klachten, en dat terwijl je mentale gezondheid even waardevol is als je fysieke gezondheid. Het is juist heel moedig als je hier hulp voor zoekt.

Ben je automatisch niet-functionerend als je in therapie gaat? Nee. Zelfs als je best prima in je vel zit, kan het heel goed zijn om aan bepaalde problemen te werken. Dit draait om verantwoordelijkheid nemen voor jouw eigen gezondheid, en heeft niks met gek zijn te maken.

‘Ze gaan me de les lezen’

Advies krijgen van anderen kan best lastig zijn, zeker als je gelooft dat je het zelf allemaal wel weet en kunt. Weer een reden om niet in therapie te gaan, voor sommigen. Toch is ook dit een mythe. Een goede therapeut geeft je geen advies, hij of zij laat je alleen inzien wat de beste keuze is. Je leert immers ook het meest van zelf naar oplossingen zoeken.

‘Ik moet per se medicatie’

Als je voor psychische klachten wordt behandeld, kan het heel goed dat ook de mogelijkheid van een psychiater en medicatie in beeld komt. Dat hangt heel erg af van jouw klachten en problemen. Maar bang zijn om gedwongen medicatie te moeten nemen, is meestal niet nodig. Het gebruik van medicatie in je behandelplan wordt vaak samen met je therapeut of psycholoog besproken. Negen van de tien keer heb je zelf hier voldoende inspraak in.

Reageer op artikel:
Deze mythes over therapie kloppen echt niet
Sluiten