Moeite met opstaan? Zo word je een ochtendmens

De truc zit ‘m niet in vroeg opstaan, maar in vroeg naar bed gaan

Om 6:30 uur ’s ochtends fris en fruitig uit bed stappen: voor sommigen is het een makkie, maar voor anderen een hels karwei. Wil je niets liever dan transformeren in een ochtendmens en energiek wakker worden? Met deze tips word ook jij een Early Bird.

Creëer een gewoonte

Je denkt misschien dat ochtendmensen extreem veel wilskracht hebben, maar niets is minder waar. Waar het vooral om draait, is het creëren van een gewoonte. Gewoontes maken verandering mogelijk, omdat ze ons weerhouden van het maken van keuzes. In andere woorden: ochtendmensen dénken niet ‘zal ik wel opstaan, of toch niet’, ze doen het gewoon. In het begin is dat misschien lastig, maar op een gegeven moment gaat het gewoon vanzelf.

Bouw het af

Net zoals je nooit wakker zal worden met een sixpack, zal je ook niet van de een op de andere dag een ochtendpersoon worden. Het heeft even de tijd nodig. Ga je normaal gesproken pas om 9:00 uur uit bed? Doe het jezelf dan niet aan om opeens om 7:00 uur op te staan. Beter is om je wake up time in stappen af te bouwen, bijvoorbeeld per kwartier. De eerste week zet je de wekker om 8:45 uur en een week later om 8:30 uur. Zo kan je lichaam langzaam wennen aan een nieuw routine.

Maak een slaapschema

Jeff Sanders – productiviteitscoach en auteur van ‘The 5 A.M. Miracle: Dominate Your Day Before Breakfast’ heeft een tip voor alle ochtendmensen in de dop. Zijn advies? Maak een slaapschema. Zo’n schema ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: 21:45 klaarmaken voor bed, 22:00 naar bed gaan en nog wat lezen, en om 22.30 slapen. Gaat om 6:30 de wekker, dan is dat een stuk minder erg dan voorheen. Je hebt namelijk gewoon 8 uur lang geslapen. De truc zit ‘m volgens Sanders dus niet per se in vroeg opstaan, maar in vroeg naar bed gaan.

Stop met snoozen

Wil je een ochtendpersoon worden, dan zul je toch echt de snooze knop van je wekker gedag moeten zeggen. Het lijkt misschien alsof je er meer uitgerust van raakt (want je slaapt toch langer?), maar het heeft het tegenovergestelde effect. Wanneer je wekker voor de eerste keer afgaat onderbreek je al op onnatuurlijke wijze je slaapritme. Hoe vaker je wekker gaat, hoe meer je alles door de war schopt. Daarnaast is snoozen een reactieve handeling. Het probleem hiermee is dat je gedurende de dag kunt blijven hangen in deze reactieve modus. Vind je dit een moeilijk punt? Leg je telefoon (of wekker) dan aan de andere kant van je slaapkamer, zodat je wel uit bed móét. Niet leuk, wel effectief.

Start de ochtend met iets positiefs of productiefs

Een goed begin is het halve werk zeggen ze toch? Start de dag daarom met een positieve of productieve activiteit. Wat dat is, dat is aan jou. Je kunt een uurtje knallen in de sportschool, maar ook starten met een ochtendmeditatie, een artikel lezen (Bedrock schijnt wel leuke te hebben) of luisteren naar een podcast. Waarom dit helpt om een ochtendmens te worden? Iets leuks in het verschiet zorgt ervoor dat je ’s ochtends makkelijker uit bed kunt komen. En een ander voordeel: als je ’s ochtends productief bent houd je ’s avonds meer tijd over. Om te slapen bijvoorbeeld.

Meer lezen?

Met deze tips begin je stressvrij aan je ochtendroutine.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.