Redactie
Redactie Mind 29 dec 2018

Hoe kun jij in 2019 minimalistisch ondernemen?

2019 staat voor de deur en iedereen is druk in de weer met doelen stellen voor het nieuwe jaar. Druk zijn we ook met onze to do’s lijstjes afwerken, onze social media bijhouden en up to date blijven over de nieuwste marketingstrategieën. Soms kunnen we onszelf als ondernemer enorm verliezen in de online jungle waarin we leven. We worden overwelmed met allerlei gratis content en scrollen soms uren door de feeds en stories van anderen. Maar brengt dit alles jou dichter bij jouw dromen en doelen?

Hoe fijn zou het zijn als je minder afgeleid bent door alles wat er online geroepen wordt en je jouw eigen pad mag volgen? Hoeveel meer focus, rust en voldoening zou dit jou geven?

Wat is minimalistisch ondernemen?  

In een maatschappij waarin het vaak draait om meer, meer, meer, verlangen we steeds meer naar minder. Want zeg nou zelf. Als je later op je sterfbed ligt, dan denk je niet: had ik maar meer of harder gewerkt? Minimalistisch ondernemen gaat over de kracht van minder. Minder druk zijn, minder doen als ondernemer en minder onrust ervaren. Het gaat over bewust stil staan bij wat echt nodig is in je bedrijf. Wat maakt jouw echt gelukkig in je bedrijf en waar krijg je energie van? Soms zijn we zo druk met alle randzaken dat we vergeten waar het echt omgaat. Namelijk: jouw unieke kracht delen met de wereld en impact maken bij jouw prachtige klanten.

Nooit meer druk 

Druk zijn, is in onze maatschappij heel normaal geworden. Vraag je iemand hoe het gaat, zegt de ander: “Ja, lekker druk”. Het lijkt alsof we met druk zijn succesvoller en productiever lijken. Maar succes heeft niks te maken met druk zijn. Het heeft te maken met gelukkig zijn met wie je bent en wat je doet. Hoe fijn zou het zijn als je nooit meer druk bent? 

Focus op wat bijdraagt aan je dromen

Jij hebt vast hele mooie dromen. Wellicht droom je van een eigen boek schrijven, een toffe reis maken of meer tijd met je gezin. Tijd is ons meest kostbare bezit en we gaan er soms zo slordig mee om. Juist doordat we van alles online consumeren, afgeleid zijn en niet de focus hebben op wat echt bijdraagt aan die mooie dromen. Het gaat er niet om dat je iedereen bereikt in je marketing. Het gaat erom dat je jouw droomklant bereikt en raakt. En het gaat er ook niet om dat je op alle social media kanalen aanwezig bent. Het gaat erom dat je daar bent waar jouw droomklant zich bevindt.

Online ondernemen: dat kan een stuk duurzamer dan je denkt

3 tips om vandaag nog te starten met minimalistisch ondernemen 

Wil jij ook graag meer rust en focus in je bedrijf en met minder, meer bereiken? Deze 3 tips hebben mij enorm geholpen en ik deel ze graag met je.

Minder consumeren

Ga minder consumeren (informatie tot je te nemen) en meer creëren. Je zult merken dat je veel meer energie krijgt als je zelf iets creëert wat past bij jouw visie en waarden en wat waardevol is voor anderen.

Minder massa

Richt je op jouw niche. Bedenk wie jouw droomklant is en leer deze van A tot Z kennen. Stem hier jouw communicatie op af, zodat je jouw droomklant veel meer raakt met jouw boodschap en ontwikkel een aanbod dat direct inspeelt op de behoefte van jouw klant.

Minder moeten

Focus je op wat jij ‘wilt’ en niet op wat er moet gebeuren. Wat zou jij graag willen, waar krijg je energie van en waar voel je meer flow? Richt je op die kanalen en taken die niet voelen als ‘moeten’. Kijk of je die kunt uitbesteden, kunt automatiseren of zelfs kunt verwijderen uit je bedrijf.

Dit artikel is geschreven door Ilona Annema. Ze houdt van minimalisme én ondernemen en geeft trainingen, maakt podcasts en schrijft blogs op Bloesem Marketing

Meer lezen bewust ondernemen?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Hoe kun jij in 2019 minimalistisch ondernemen?
Sluiten