Redactie
Redactie Nutrition 1 jun 2020

Sugar baby: zo voorkom je dat je (nog) meer suiker eet dan normaal

Het coronavirus heeft de hele wereld in zijn greep. We gaan zo min mogelijk de deur uit, vermijden sociale contacten en doen er alles aan om gezond te blijven. Toch blijkt uit onderzoek dat 22 procent van de Nederlanders meer is gaan snoepen en snacken sinds de intelligente lockdown, terwijl gezond eten en drinken juist nu extra belangrijk is. Hoe zorg je ervoor dat je niet nóg meer suiker binnenkrijgt dan normaal?

Kim Brouwers, diëtist van Diabetes Fonds, deelt tips met Bedrock.

We voldoen niet aan de suikerrichtlijn

Door stress, gebrek aan regelmaat, verveling, emoties en een goed gevulde voorraadkast binnen handbereik en lijken de meer (ongezond) te ten dan normaal gesproken. Juist nu is het van groot belang om te letten op je suikerinname. Een te hoge suikerinname kan namelijk leiden tot overgewicht en daardoor een verhoogd risico op diabetes type 2.

Ruim 60 procent van de Nederlanders voldoet op dit moment niet aan de richtlijn voor vrije suikers, die is gesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dagelijks eten we gemiddeld 30 (!) procent meer dan maximaal wordt aanbevolen. Kinderen consumeren zelfs 80 procent te veel vrije suikers.

Must read: Waarom consumeren we nog zoveel suiker? Dit is de macht van de suikerlobby

5 tips om zoete verleidingen te weerstaan

Voor de coronacrisis consumeerden we 77 procent van alle toevoegde suikers al thuis. Nu we noodgedwongen meer thuis zijn, is het voor veel mensen nog moeilijker om zoete verleidingen te weerstaan. Hoe je al deze extra suikers voorkomt?

5 tips van Kim Brouwers, diëtist van Diabetes Fonds, om gezonder te eten en drinken zonder toegevoegde suikers.

1. Richt je huis gezond in

Om te voorkomen dat je thuis ongezond eet, kun je je huis gezonder inrichten. Zet gezond eten in het zicht en verstop de ongezonde producten achterin je kast. Zo wordt het makkelijker om zoete verleidingen te weerstaan.

Ook lekker en gezond: Voorkom ongezond snoepen met deze heerlijke healthy snacks

2. Eet je hoofdmaaltijden op vaste momenten en besteed er extra aandacht aan

Als je noodgedwongen meer thuiszit, is er meer tijd om extra aandacht te besteden aan je maaltijden. Start met het maken van een planning. Door je hoofdmaaltijden op vaste momenten in te plannen, weet iedereen in je huishouden waar hij of zij aan toe is.

Neem vervolgens de tijd voor het kiezen en maken van een gezond recept en geniet met aandacht van je eten. Tip: Maak eens een uitgebreide lunchsalade of voeg een schaaltje rauwkost toe aan je maaltijd voor een extra portie groenten.

Lees ook: Meer groente eten, hoe dan? Op deze manier voeg je meer groenten toe aan je ontbijt

3. Spreek af wanneer dat extraatje wél mag

Jezelf alle tussendoortjes en extraatjes ontzeggen is niet realistisch en werkt vaak averechts. Om je gezonde gedrag vol te houden, is het heel belangrijk om met jezelf af te spreken wanneer je juist wél dat koekje mag eten.

4. Blijf in beweging

Door de versoepelingen mogen we gelukkig weer buiten sporten. Toch is de kans groot dat je door de intelligente lockdown alsnog minder in beweging bent dan vóór de coronacrisis. Plan daarom dagelijks tijd in om te bewegen. Een halfuurtje wandelen doet al wonderen voor lichaam én geest.

5. Schijf je in voor de Nationale Suiker Challenge 

Een week eten en drinken zonder suiker scheelt je 99 suikerklontjes aan toegevoegde suikers die je anders wél zou eten. Wil je echt wat aan je suikerinname doen? Schrijf je dan nu in voor de Nationale Suiker Challenge (van 8 t/m 14 juni 2020, wij doen ook mee!) en ga samen met je vrienden, collega’s en familie de uitdaging aan.

Ten inspiratie kan je na de inschrijving gratis het digitale Suiker Challenge Magazine 2020 vol gezonde recepten downloaden, mét ontsuikertips.

Succes!

Meer over suiker?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Sugar baby: zo voorkom je dat je (nog) meer suiker eet dan normaal
Sluiten