Tessa Ham
Tessa Ham Work 18 jun 2019

Waarom millennials alles behalve verwend, lui en narcistisch zijn

Er bestaan een hoop hardnekkige vooroordelen over millennials. We zouden verwend, lui en narcistisch zijn, en daarom veel jobhoppen. Alhoewel je een millennial niet gauw 25 jaar bij hetzelfde bedrijf zal aantreffen, wijzen onderzoeken keer op keer uit dat dat niet komt door deze negatieve eigenschappen. Integendeel.

Uit een recent onderzoek van LinkedIn blijkt dat millennials een stuk minder om geld geven dan voorgaande en opvolgende generaties. Driekwart (!) zou gewoon blijven werken, ook als dat niet zou hoeven. Hoe rijmt dat met het verwende en luie beeld dat constant in de media wordt geschetst van onze generatie?

Geluk en voldoening belangrijker dan geld

Onze leeftijdsgroep verkiest waarden (53%), vaardigheden (50%) en flexibiliteit (41%) boven salaris (34%). Uit het onderzoek blijkt dat we vooral trots willen zijn op het werk dat we doen. Wij vinden geluk en voldoening een stuk belangrijker dan hoeveel geld er maandelijks op onze rekening wordt gestort.

Dat sluit aan bij een onderzoek van Monsterboard waaruit blijkt dat driekwart van de millennials wil werken bij een bedrijf waar de waarden bij hun eigen waarden passen. 70% wil echt een verschil kunnen maken. We willen ons niet alleen kapot werken zodat de CEO een extra zomerhuis op Ibiza kan kopen.

Bewijsdrang

Want hard werken, dat doen we zeker. We hebben een enorme bewijsdrang. Dat uit zich niet alleen op social media (‘kijk ons eens!’), maar ook op de werkvloer. Uit een onderzoek van Harvard blijkt dat 43% van de millennials zich schuldig voelt als ze betaald verlof opnemen en dat ze niet willen dat anderen denken dat ze vervangbaar zijn.

Zoals we in de intro al zeiden, wordt van millennials vaak gezegd dat ze lui zijn. Toch wijst onderzoek vaak uit dat we een ondernemende én ambitieuze generatie zijn. We beginnen zelfs later aan een huwelijk en kinderen, omdat we carrière willen maken.

Lees ook: Waarom ik klaar ben met het gezeur over ‘Generatie Y’

Ambitieuze millennials

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Gallup in 2016 blijkt dat 87% van de millennials carrièregroei belangrijk vindt. Voor 59% is de mogelijkheid om te leren ‘extreem belangrijk’ als we op zoek gaan naar een nieuwe baan. We willen nieuwe vaardigheden blijven ontwikkelen. Hoe kan het ook anders, in een wereld die zo snel verandert?

Dat we veel om zingeving en groei geven, betekent niet dat we geld helemaal niet belangrijk vinden en dat bedrijven ons net zo goed een hongerloontje kunnen aanbieden. We snappen dan wel dat geld niet gelukkig maakt, we weten net zo goed dat het het leven wel makkelijker maakt. Maar tegelijkertijd beseffen we dat we doodongelukkig worden van op een plek werken waar we geen voldoening uit kunnen halen.

Meer over geld en het werkende leven?

Tegenwoordig lijkt het bijna alsof iedereen zijn droombaan heeft bemachtigd en elke 25-jarige al minstens een boek heeft geschreven of een TED Talk heeft gegeven. Ondertussen struggle jij om de balans te behouden tussen je carrière, je vrienden en je gezondheid. Op zusje WorkJuice vind je alles wat je moet weten om het beste uit jezelf te halen, maar word je er ook aan herinnerd dat je echt niet net na je afstuderen CEO hoeft te zijn.

Luister nu ook naar Bedrock

Ben je – net als wij – op zoek naar een gelukkig en gezond leven, maar zie je soms door de bomen het bos niet meer? Dan is onze podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de tweede aflevering orthomoleculair voedingsdeskundige Anna de Meulmeester.

Spoiler: Anne geeft het antwoord op de vraag hoe je nou écht gezond leeft, helpt voedingsmythes de wereld uit én onthult hoe je bepaalde ziektes zou kunnen voorkomen door het eten van de juiste voeding!

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Waarom millennials alles behalve verwend, lui en narcistisch zijn
Sluiten