Jeroen van Lokven
Jeroen van Lokven | LinkedIn Mind 28 september 2020

6 mentale tips om de winter te overleven tijdens corona (nu we nóg meer binnen zitten)

Het is officieel; we zijn begonnen aan de tweede golf van de coronacrisis. Afgelopen week werden er elke dag meer dan 2000 nieuwe besmettingsgevallen gemeld. Zo hoog is het aantal nog niet eerder geweest. Dat betekent dat we waarschijnlijk nog wel even vastzitten aan de opgelegde maatregelen en dat deze niet snel versoepeld zullen worden. Horecabezoek wordt lastiger, reizen wordt afgeraden, feestjes kunnen niet doorgaan en je eigen vrienden mag je niet knuffelen. We begrijpen het hogere doel wel, maar echt makkelijk is het niet, zeker niet nu de winter eraan komt. Met deze tips kom je de komende periode makkelijker door.

Niet alleen onze fysieke gezondheid komt in gevaar bij deze crisis; de coronapandemie kan ook invloed hebben op onze mentale gezondheid.

Deze 6 tips kunnen ons helpen mentaal gezond te blijven in tijden van deze crisis.

Mijd het nieuws

Als je de krant openslaat, zullen de voorpagina’s volstaan met artikelen over het coronavirus. Als het niet gaat over het aantal besmettingen, gaat het wel over de testcapaciteit, de economische crisis, de eenzaamheid bij ouderen of het vaccin dat weer wordt uitgesteld.

“Als je elke dag enkel sombere berichten ziet in het nieuws, word je vanzelf ongelukkig”, zegt ook schrijver Rolf Dobelli. Hij mijdt het nieuws al jaren en spoort anderen aan dit ook te doen.

Lees ook: Bijzonder: dit zijn de mooie dingen die gebeuren tijdens het coronavirus

We willen niet meteen zeggen dat je je helemaal moet afsluiten van elke nieuwsbron, maar het zou kunnen helpen om niet continu bezig te zijn met de nieuwste ontwikkelingen. Kijk bijvoorbeeld één keer per dag een betrouwbare nieuwssite, of kijk alleen de landelijke coronapersconferenties.

Als je het nieuws toch wil volgen, zou je er ook voor kunnen kiezen om naast het coronanieuws nieuwsbronnen te checken met enkel goed nieuws. Bedrock heeft al eens een artikel geplaatst over 5 nieuwspagina’s die enkel goed nieuws verspreiden. Een positief artikeltje tussendoor kan geen kwaad!

Beperk je eenzaamheid

Het is niet vreemd als je jezelf tijdens deze pandemie af en toe eenzaam voelt. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau voelt 1 op de 3 Nederlanders zich eenzaam tijdens de crisis. Dat is ook niet gek als we thuis moeten zitten, minder kunnen afspreken en niet mogen knuffelen.

Hier kan je rekening mee houden als je je de afgelopen weken eenzaam hebt gevoeld:

  • Blijf contact zoeken. Ook al wordt fysiek contact afgeraden, je kan nog altijd contact zoeken met vrienden en familie. Je kunt bijvoorbeeld wat vaker (video)bellen.
  • Laat het gevoel dat je hebt eens vallen bij je vrienden of familie. Dit zou er al voor kunnen zorgen dat anderen wat vaker contact met je opnemen.
  • Vraag gerichte hulp bij vrienden of familie. Anderen beseffen soms niet hoe eenzaam je je daadwerkelijk voelt, maar zouden wel iets doen als ze wisten hoe je situatie was.

Meer over eenzaamheid: Last van zomereenzaamheid? Je bent niet de enige

Mindfulness

Het klinkt misschien wat zweverig, maar mindfulness is een methode waarvan het bewezen is dat het je mentale gezondheid kan bevorderen.

Deze crisisperiode kan een hoop angsten, frustraties, stress en eenzaamheid kunnen veroorzaken. Mindfulness is een techniek om die oncomfortabele gevoelens onder ogen te komen, zodat je er beter mee kan dealen.     

Beginnen met mindfulness: Eindelijk: een mindfulness guide voor dummies

Zorg goed voor je lichaam

Je zit meer binnen, je hoeft niemand te zien en veel activiteiten kunnen niet doorgaan. Hierdoor kan self-care al snel op een tweede plaats gezet worden. Toch is het heel belangrijk voor je mentale gezondheid om goed voor jezelf te zorgen.

Dat doe je onder andere zo:

Eet gezond

Wat je eet, heeft een grote invloed op je mentale gezondheid. Dit komt doordat bepaalde voedingsmiddelen de neurotransmitters in de hersenen (die betrokken zijn bij onze gevoelens) kunnen beïnvloeden. Eet voornamelijk groente en fruit (uit onderzoek blijkt dat bessen je hersenen een boost kunnen geven), noten en gezonde vetten.

Ga sporten (het liefst buiten)

Onderzoek van de Universiteit van Exeter toont aan dat het sporten in de buitenlucht de geestelijke gezondheid verhoogt en spanning, woede en depressie kan verminderen. Nu kan je natuurlijk niet altijd naar buiten toe, maar hiervoor zijn gelukkig genoeg oplossingen; deze apps kunnen je helpen met sporten (indoor en outdoor).

Slaap voldoende

Probeer een goed slaapritme te krijgen. Een goede nachtrust is bevorderend voor het functioneren van je hersenen, je humeur en je immuunsysteem. Als je moeite hebt met slapen zouden deze tips kunnen helpen: slaapproblemen? Met deze 5 slaaptips val je vanavond in slaap als een roosje

Vitamine D

Tijdens de crisis zitten veel mensen binnen. Op deze manier krijgen we mogelijk te weinig vitamine D binnen, wat zorgt voor een verhoogde kans op depressieve symptomen. Slik jij al vitamine D bij? 

Daglicht

Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk daglicht opneemt. Een tip is om vooral ’s ochtendsvroeg naar buiten te gaan. In een vroege ochtendzon zit veel blauw licht. Dit stremt de aanmaak van melatonine en zorgt indirect voor een betere gemoedstoestand.

Goed zorgen voor jezelf: Waarom self-care belangrijk is (en hoe je dat doet, goed voor jezelf zorgen)

Houd een gratitude journal bij

Dit is een persoonlijke tip. Sinds een jaar heb ik zelf zo’n boekje naast mijn bed liggen. Elke avond noteer ik wat er leuk was die dag. Dit kunnen heel kleine gebeurtenissen zijn, of juist allesbepalende momenten.

Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat het je dag een stuk interessanter maakt. Je staat op met het idee iets op te willen schrijven en bent heel de dag aan het kijken naar de kleine dingen die je geluk brengen. Dingen die mij anders nooit opgevallen waren, staan nu voor altijd opgeslagen in het boekje.

Ook is het heel leuk om terug te lezen wat hetgeen was jou gelukkig maakte op die dag van dat jaar.

Help anderen

Een ander helpen maakt gelukkig. Wanneer je een ander helpt worden de gelukshormonen endorfine en oxytocine aangemaakt. Deze hormonen zorgen ervoor dat je een zogenaamde helpers high vervaart. Je helpt jezelf, terwijl je anderen helpt. Win-win, dus.

Ook kan anderen helpen jou indirect helpen. Door anderen te helpen zorg je automatisch dat je in contact bent met personen en misschien kom je wel tot inzichten bij de ander die toepasbaar zijn op jou.

Het is een vreemde tijd waar we momenteel in zitten. Met veel wereldwijde onzekerheden, landelijke contradicties en persoonlijke gezondheidsrisico’s (fysiek en mentaal) is goed voor jezelf zorgen een must. Een makkelijke opgave is het niet, maar met genoeg effort komen we er uiteindelijk wel bovenop. 

Meer over corona:

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
6 mentale tips om de winter te overleven tijdens corona (nu we nóg meer binnen zitten)
Sluiten