Psychology 28 mrt 2019 Rosa Bertram

Zo voelt het alsof je alle tijd van de wereld hebt (ook al heb je die niet)

Geen gehaast, altijd op tijd en vooral: geen stress. Voor de meeste mensen (inclusief ikzelf) lijkt dit helaas een onbereikbare situatie. Er moet immers gewerkt worden en als het kan het liefst óók nog tijd worden gemaakt voor sporten, vrienden, vakanties en natuurlijk leuke uitjes. Dan doe je toch gewoon alsóf je zeeën van tijd hebt? 

We schreven al eens eerder dat ‘druk zijn‘ tegenwoordig gelijk lijkt te staan aan ‘lekker bezig zijn’. Tijd delen we daarom het liefst zo efficiënt mogelijk in. We willen immers zoveel mogelijk gedaan krijgen. Etentje hier, boek lezen daar, sportklasje tussendoor en natuurlijk nog werken, slapen en je relatie (en natuurlijk óók je familie) onderhouden.

Wie krijgt alleen bij het denken hieraan als stress, maar herkent zich er helaas wel in? Juist. Je bent niet de enige. Goed nieuws: met deze trucs creëer je meer tijd.

Creëer meer tijd door je mindset te veranderen

Ons brein en onze mindset zijn krachtiger dan we ons soms realiseren. Je lichaam helen en afkomen van je chronische klachten door je te focussen op het goede? Het kan. The power of manifastation wordt het ook wel genoemd in de documentaire Heal. Experts leggen je in deze docu uit hoe je je mindset onder andere als medicijn kan gebruiken.

Wat eigenlijk nóg handiger is, is dat ons brein redelijk makkelijk te manipuleren is. Zodra je iets maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, wordt het op een gegeven moment ook zo. Dat laatste heeft echter wat toelichting nodig.

Door te haasten, word je gehaast

In het geval van druk zijn en nergens tijd voor hebben, ben je eigenlijk constant in onderhandeling (of eigenlijk meer in gevecht) met jezelf, de tijd en andere mensen. Het ding met onderhandelingen? Je bereikt meer wanneer je weet dat hetgeen je wilt, je al hebt. Een nieuwe baan vinden, gaat een stuk relaxter met een huidige baan op zak dan wanneer je in need bent van een inkomen omdat je al een tijd werkloos bent.

Dit gebeurt ook wanneer je jezelf steeds vertelt dat je druk bent, veel te doen hebt en geen tijd hebt. Haasten zorgt ervoor dat je je gehaast voelt. Zo simpel is het. Als je er vanuit gaat dat je ergens geen tijd voor hebt, dan maak je er sowieso geen tijd voor. Mensen die doen alsof ze wél genoeg tijd hebben voor wat ze belangrijk vinden, maken daar simpelweg een prioriteit van en worden daar vanzelf beter in. Zowel op werk als thuis.

Ook interessant: Gedachten kun je trainen net zoals een sixpack

Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kan je je mindset veranderen in één die jou wél dient. Laura Vanderkam is auteur, TED Talk spreker en is gespecialiseerd op het gebied van productiviteit. Zij onderzocht de dagschema’s van verschillende mensen en kwam daardoor met deze 3 handige strategieën om te zorgen dat je je minder druk voelt en meer gedaan krijgt. Klinkt als muziek in de oren, niet?

Kan je het morgen doen?

In Vanderkam’s time-management boek Juliet’s School of Possibilities wordt een techniek beschreven voor het creëren van meer tijd, door enkel ‘ja’ te zeggen tegen de dingen die je ook morgen zou kunnen doen. Als iemand je iets vraagt te doen in de toekomst, klinkt dat vaak ver weg en haalbaar, en denk je dat het je vast gaat lukken. Maar, guess what, over een paar weken ben je waarschijnlijk even druk als vandaag.

Ga dus bij jezelf na: zou je de klus ook morgen kunnen doen? Zo ja, go for it. Of als je er extra tijd voor over hebt natuurlijk. Heb je er geen tijd voor? Wees dan eerlijk en geef je grenzen aan. Iets met nee leren zeggen. Wedden dat je meer tijd over hebt straks?

Van. je. telefoon. af. NU.

Sommigen van ons *ahum* brengen dagelijks een aantal uur door op hun telefoon. Sommige uren daarvan zijn nog enigszins functioneel: een bericht lezen en beantwoorden, bellen, je mail beantwoorden of je muziek aanzetten. Een ander groot deel van de dag gaat vaak op aan scrollen over je social mediafeed. En dat is op z’n zachtst gezegd zonde. Het bekijken van de Instagramfoto’s van halfbekende mensen gaat je geen beter gevoel geven, laat staan meer tijd brengen. Dus: ga van je telefoon af.

Tikkeltje verslaafd? Misschien is een social detox iets voor jou. Uit onderzoek van Van der Kam blijkt dat – no surprise – mensen die minder vaak hun telefoon checkten, zich stukken beter voelden dan de groep die dat vaker deden. Wist je dat social media zelfs voor depressies kan zorgen?

Must read: Hoe Instagram verwijderen me een rustiger mens maakte

Doe dingen die je leuk vindt

Het is geen rocket science: door leuke dingen te doen, voelt het alsof je meer tijd hebt. Natuurlijk geldt ook de regel: time flies when you’re having fun, maar wedden dat het voelt alsof je meer hebt in een week als je iets leuks inplant doordeweeks? Zie het niet als een to do of een ‘moetje’, maar verwen jezelf eens door op een woensdagavond naar de bioscoop te gaan of een uit eten te gaan met een vriend(in).

Werken, sporten (als je lekker bezig bent), eten en slapen is een gezonde routine maar als je dat elke dag doet, vliegen de dagen, weken en jaren vanzelf voorbij. Zorg voor variatie, maak het leuk en verwen jezelf. Als je wilt natuurlijk.

De wereld vergaat niet zonder jou

Hoewel het soms misschien zo voelt dat je écht niet even een rondje buiten kan lopen tijdens je werk, moeten we je bij dezen toch echt mededelen dat de wereld niet vergaat zonder jou. Tenzij je een dokter bent. Of een ander verantwoordelijk beroep hebt. Loop dan vooral tijdens je dienst niet even weg. Let wel goed op je lichaam en zorg dat je even af en toe af stand neemt van de situatie. Bij de meeste andere banen, loop dat rondje vooral wel.

Wandel, laat je telefoon achter en verveel je even. Wist je dat vervelen heel goed is? We vervelen ons niet meer vaak genoeg. Elke wachtende minuut wordt gevuld met geapp, gebel of gescroll. Laatst hoorde ik iemand zeggen: “Ik ben dankbaar als ik de bus mis, dan heb ik extra tijd.” Waar deze Buddha deze wijsheid vandaan haalde, heb ik nooit gevraagd.

Als je je verveelt, heb je tijd om na te denken, te reflecteren. Dát zijn de momenten dat de tijd even stil staat.

Meer time-management tips?

 

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Zo voelt het alsof je alle tijd van de wereld hebt (ook al heb je die niet)
Sluiten