Meditatie kan je relatie redden (en dit is waarom)

Je bewustzijn heeft meer invloed dan je denkt

Mediteren wordt steeds populairder en dat is niet zonder reden. Steeds meer mensen willen hun bewustzijn vergroten. Een kwartiertje je brein op blanco is allang geen zweverige activiteit meer. En ook op het gebied van de liefde, is het een must-do.

Het beoefenen van meditatie draait in eerste instantie om meer in het moment leven en een hechtere relatie met jezelf opbouwen. Daarnaast heeft meditatie ook een positieve invloed op je omgeving. Zo kunnen bijvoorbeeld de relaties met je dierbaren hechter worden. Een belangrijk component voor een goede relatie is om je emotioneel kwetsbaar op te kunnen stellen. Hierbij komt een zekere intimiteit kijken, wat je kan trainen en kan leren te waarderen door middel van meditatie.

In een wereld die niet stil lijkt te staan, waar ‘te druk’ zijn de norm is en waar we worden geleefd door onze agenda’s, kan meditatie een mooie manier zijn om een rustpunt te creëren in je leven. Uiteindelijk zal zo’n bewustere houding ook je relatie beïnvloeden. Het proces van meditatie gebeurt vooral in jezelf, maar het effect hiervan reikt ook ver daarbuiten.

Minder ruziën door meditatie

Iets wat in India al eeuwen bekend is, komt inmiddels ook overwaaien naar de Westerse wetenschap. De neurowetenschap is inmiddels ook on board op het gebied van mindfullness. De amygdala verandert namelijk, aangezien de dichtheid van dit hersenonderdeel daalt wanneer je steeds meer zen wordt. Dit heeft als positief gevolg dat je beter kan omgaan met emoties als woede, irritatie en angst. Vanzelfsprekend is dit erg fijn voor je relaties. Bijvoorbeeld wanneer je partner weer z’n sokken niet in de wasmand gooit, maar een paar meter ernaast. Hoe bewuster je wordt, hoe beter je met irritaties kan omgaan. Om relaties goed te houden, is bewustzijn erg belangrijk.

De focus terug op je hart

Door de constante, onophoudelijke stroom aan appjes, mailtjes en telefoontjes leven we vooral vanuit ons hoofd. Toch kunnen we onszelf ander gedrag aanleren. Bijvoorbeeld tussen het moment wanneer iemand je irriteert en wanneer jij reageert.

Hier zit namelijk een zekere ruimte. Die ruimte vinden en gebruiken, is mindfullness. Met mindfullness kunnen we kiezen hoe we reageren, volgens Viktor E. Frankl. Er ligt een zekere waarde in die reactie, waar we bewust van kunnen worden. We kunnen als personen verder groeien en zelfs een vrijheid gaan ervaren, wanneer we dit doorhebben. Hoe fijn is het als je gewoon relaxed kan reageren op een vervelende opmerking?

Of je nou alleen ademhalingsoefeningen doet of een uitgebreide transcendente meditatie, beiden helpen je om meer vanuit je hart te leven in plaats vanuit je hoofd. Volgens een studie van The Center for Compassion and Altruism Research and Education blijkt dat door bewust te zijn in het moment, romantische partners de gedeeltes in hun hersenen die draaien om negatieve emoties en kritiek kunnen uitschakelen.

Kalmte kan je redden

Het vergt een zekere houding om kalm te kunnen blijven in een stressvolle situatie. Wanneer je deze skill hebt ontwikkeld, zal ook je partner hier enorm blij van worden. Volgens onderzoek kwam naar voren dat mensen die regelmatig mediteren, meer waardering hebben voor een gevoel van kalmte. Ook kunnen ze bewuster contact aangaan met anderen. Als we kijken naar de neurowetenschap, komt hier hetzelfde uit. In onze breincellen hebben we namelijk de zogenaamde ‘spiegelcellen’ die de neiging hebben het gedrag van een ander te kopiëren. Oftewel, als je rustig kan blijven nadat jullie de autosleutels kwijt zijn, is de kans groot dat je partner ook kalm blijft.

Wanneer we tijd voor onszelf nemen om meer naar binnen te keren, zal de wereld om ons heen hier ook blij mee zijn. Het moment dat jij echt in het nu bent, is het moment dat je betekenisvollere relaties met anderen kan aangaan. En het kan zélfs je relatie redden.