Zo bestrijd je negatieve emoties op maandagochtend

Heb je er een geweldig weekend opzitten, maar word je maandagochtend overvallen door Monday Blues? Je bent niet alleen. Het is typisch om op maandagochtend te kampen met lichte angst. Maandagochtend betekent namelijk dat je moet presteren op het werk, je je kinderen op tijd op school moet krijgen en dat je de rush van de ochtendspits voelt. Geen wonder dat de negatieve gevoelens je achtervolgen.

Angst kan zich op verschillende manieren manifesteren: de ene keer al wat extremer als de andere. In een TED-Talk van neurowetenschapster Lisa Feldman Barrett wordt dieper ingegaan op de typische angst die ontstaat op maandagochtend, die iedereen ongetwijfeld herkent.

Meester van je emoties

Maar wat als er een trucje bestond om deze negativiteit te overmeesteren? Zouden we onze negatieve emoties niet kunnen omzetten in positieve emoties?

Lisa Feldman Barrett is neurowetenschapster en specialiseert zich in emoties. In haar TED Talk legt ze uit hoe we de spiraal van negativiteit op maandag kunnen stoppen.

Lees ook: Met deze 6 tips ruim je de negatieve energie in je leven op

Op een erg toegankelijke manier legt ze uit hoe de wereld van emoties in elkaar zit. Haar boodschap is eenvoudig:

“We hebben meer controle over onze emoties dan we denken”

Veel mensen hebben misschien het idee dat emoties oncontroleerbaar zijn, maar het tegengestelde is waar. Het is namelijk compleet mogelijk om je emoties te manipuleren. Dit is gebleken uit tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek.

Fight the Monday stress

Neem dus bijvoorbeeld het prototype van een maandagochtend. We worden wakker met een gestrest gevoel en meteen gaan we ervan uit dat we ons gestrest moeten voelen omdat we een drukke dag voor de boeg hebben. Ons brein gist namelijk naar een verklaring voor ons gevoel, maar helaas beschikt het brein niet altijd over de juiste kennis.

Want wat als ons gestreste gevoel puur te verklaren valt door fysieke factoren? Misschien voelen we ons wel gestrest omdat we te weinig slaap hebben gehad of omdat we te weinig water dronken de vorige dag. Of misschien wel omdat we simpelweg honger hebben.

Wat je dus maar beter in je oren kan knopen als je volgende week maandag weer eens een slaaf lijkt te zijn van je ellendige ochtendstress, is het volgende:

  • Emoties lijken je misschien te overkomen, maar in feite ben jij de architect van je eigen ervaringen, en ook aan je emoties kan je zelf bouwen.
  • Vaak kan je je emotionele problemen herleiden naar fysieke problemen. Besef dat veel van je mindracing sensaties op te lossen zijn door goede lichaamszorg.
  • Besef dat je gedragingen vandaag invloed hebben op je emoties van morgen. Jij bent diegene die bepaalt hoe jouw brein betekenis zal geven aan bepaalde gebeurtenissen.
  • Daarmee zijn wij als enige in staat om onze eigen emoties te veranderen en om een flexibeler emotioneel leven op te bouwen.

Je kan dus leren om je emoties beter in de hand te houden en om een goede emotionele intelligentie op te bouwen. Onderzoek van Lisa Feldman toonde aan dat studenten die hierin getraind worden betere scores behalen op de universiteit. Voor een volledig overzicht van Lisa’s onderzoek raden we aan om de volledige TED Talk te bekijken.

Een heel positieve boodschap!

Bekijk hieronder de volledige TED Talk:

Dit artikel verscheen eerder op WorkJuice.

Meer over angst?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Zo bestrijd je negatieve emoties op maandagochtend
Sluiten