Het lot van de wereld ligt in handen van millennials (en dat is maar goed ook)

Generatie Y is de grootste generatie ooit én kent het belang van duurzaamheid

De enige toekomst is een groene toekomst, weet de millennial. Daardoor pushen zij bedrijven en hun omgeving in te zetten op duurzaamheid.

Als geen zelfverklaarde ‘profeten’ maar wetenschappers het einde der tijden gaan voorspellen, weet je dat er écht iets aan de hand is. Klimaatverandering is real – wat Trump en zijn ontkennende vrienden ook zeggen.

Waar vorige generaties opgroeiden in een wereld waar de planeet onuitputtelijk leek, weten we nu dat we wel vijf aardbollen nodig hebben om op deze manier door te blijven leven. Millenials snappen als geen andere generatie dat het groener moet. Zij kiezen steeds vaker voor een duurzame woning, geen of minder vlees en proberen met vallen en opstaan duurzaam te consumeren.

Generatie Y (geboren tussen 1982 en 2001) verkiezen zingeving bovendien boven een hoog salaris of mooie titel. Uit een onderzoek van Deloitte bleek dat ongeveer 56 procent van de 7700 ondervraagde millennials (uit 29 verschillende landen) het uitsloot om ooit voor een bedrijf te werken dat hun principes verloochende.

Als bedrijven willen verkopen aan millennials, zullen ze zich moeten inzetten voor duurzaamheid.

Goed nieuws, want generatie Y is op dit moment namelijk de grootste groep mensen ter wereld. Dit jaar beschikken ze over meer koopkracht dan welke generatie ook. En als het om koopkracht of arbeidskrachten gaat, gaan grote bedrijven ook opletten. Als bedrijven mee willen blijven doen, zullen ze duurzaamheid hoog op de agenda moeten zetten. Niet voor niets zijn door-en-door duurzame bedrijven als Tesla mateloos populair onder generatie Y.

Ook Nederlandse bedrijven hebben de noodzaak van duurzaamheid door. Zo staan de Koninklijke Philips en Koninklijke IBM dit jaar beiden in de top 10 van de Global 100 most sustainable companies. En staat KPN wereldwijd in de top 10 meest duurzame telecombedrijven. Zij zijn al sinds 2015 compleet klimaatneutraal en daarmee voorloper op het gebied van klimaatbeleid en transparante rapportage hierover.

Bij KPN is de klimaatneutraliteit subtiel doorgevoerd

Om de millenials te bekoren, zal een bedrijf niet alleen heel hard moeten roepen dat ze ‘groen’ bezig zijn. Ze moeten het gewoon doen. Bij KPN is de klimaatneutraliteit dan ook niet met veel bombarie, maar subtiel doorgevoerd. Bijvoorbeeld door ‘werken waar je maar wilt’ mogelijk te maken. Scheelt een hoop CO2-uitstoot. En denk aan de mogelijkheid tot opslag in de Cloud. Dat zorgt ervoor dat er veel minder apparaten nodig zijn om foto’s, video’s en andere documenten op te slaan. Bovendien biedt KPN alleen nog maar leasecontracten aan voor abonnementen. Telefoons moeten na afloop van de abonnementsperiode weer worden ingeleverd, wat de recycling bevordert.

Ook de omgeving van millennials wordt besmet met het duurzaamheidsvirus. Uit een onderzoek onder ouders van millennials bleek dat 62 procent van hen hun kind regelmatig over het klimaat en duurzaamheid hoorden praten aan de keukentafel. En 40 procent van de ouders had weleens gekozen voor een duurzamer of gezonder product doordat hun kinderen hen hiertoe aanspoorden.

We zijn er nog lang niet. Maar als er een generatie is die kan zorgen dat onze planeet een toekomst heeft, zijn het de millennials en hun verreikende invloed wel. En dat is best geruststellend.