Waarschijnlijk ga je de lockdown missen (ook al mis je het gewone leven)

Meer tijd voor self-care, minder Fear Of Missing Out en meer leren genieten van de kleine dingen: het zijn maar een greep van de dingen waar we sinds quarantaine best blij om kunnen zijn. De één vindt meer rust in deze situatie dan de ander, maar veel mensen zijn het er over eens dat quarantaine ook een aantal positieve dingen met zich meebrengt. Maar wat als de lockdown straks gedaan is?

Hoewel we bepaalde aspecten van het oude leven missen (festivals, vrienden knuffelen, borrelen met collega’s in real life), zal het op zijn beurt ook weer flink wennen zijn wanneer dat oude leventje eindelijk terugkeert.

Want hoe je het ook wendt of keert: er zijn ook aspecten van quarantaine waar we inmiddels aan gewend zijn en die we eigenlijk best aangenaam vinden. Veel mensen zijn het erover eens dat ze (bepaalde dingen van) de lockdown straks nog zullen missen.

Dat kan nog een stapje verder gaan, want wat als je de gedachte aan je oude leventje niet prettig, maar juist heel beangstigend vindt? Voor sommige mensen voelt de terugkeer naar het normale leven alles behalve fijn. En dat is eigenlijk zo gek nog niet.

Angst voor het oude leven

Mensen ervaren namelijk vaker angstklachten als de toekomst waarvoor ze staan onzeker is. En laat een onzekere toekomst nou net kenmerkend zijn aan deze periode.

Men weet bijvoorbeeld niet wat voor effect de nieuwe levensstijl zal hebben op onze gezondheid. Wat als er niet snel een vaccin komt? Is het dan niet gevaarlijk om weer met het openbare vervoer te reizen? En wat als andere mensen zich niet aan de nieuwe gezondheidsmaatregelen houden?

Lees ook: Waarom je het grote geluk nooit in de toekomst vindt

Ook de gedachte aan een nieuwe wereld kan reden tot angst zijn. Want hoe zal de wereld er überhaupt gaan uitzien? Wordt alles ooit weer beter, zoals velen zeggen, of kan dat niet?

Maar ook, wat als je niet meer terug wilt naar de ratrace van je oude leven? En het verplicht binnen zitten je eigenlijk best wel goed doet. Geen volle agenda meer, maar leven met de dag. Héérlijk die rust. Hoe ga je dat straks volhouden?

Truth is dat niemand met zekerheid kan stellen hoe het er straks aan toe gaat. Het is dus heel normaal dat dit soort kwesties tot angst kunnen leiden. Gelukkig zijn er ook manieren om die angst te temperen.

Zo ga je om met die angst

Hoewel we niet in de hand hebben wat er rondom ons in de wereld gebeurt, kunnen we wél proberen om de baas te zijn over onze eigen angsten.

1. Accepteer wat je niet kan controleren

De eerste stap die daarvoor nodig is, bestaat erin om te accepteren dat je niet alles kan controleren. Sommige dingen liggen nou eenmaal buiten jouw macht.

Als je dit eenmaal beseft en tot je laat doordringen, zend je automatisch signalen naar je brein met de boodschap: ‘het is oké’.

2. Wees dankbaar

Een andere manier om je brein te kalmeren van angstgedachten, is door dankbaarheid te uiten, zelfs voor de kleinste dingen in je leven. Dankbaarheid helpt namelijk om te focussen op wat er écht toedoet.

Je leest er hier meer over: Dit is de positieve werking van dankbaarheid

3. Focus op wat je wél kan controleren

Sure, er zijn heel wat dingen gaande waar je geen grip op hebt. Toch zijn er ook heel wat zaken die je wél kan controleren.

Denk aan een uitgebreide self-care routine, het opvolgen van de voorgeschreven hygiënische maatregelen of voldoende sport en gezonde voeding.

We weten dat er héél wat mentale veerkracht nodig is om met deze bizarre tijden om te gaan. Maar besef ook dat innerlijke rust binnenin zit, en niet in de wereld rondom jou. You got this!

Meer over quarantaine

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Waarschijnlijk ga je de lockdown missen (ook al mis je het gewone leven)
Sluiten