Heb je last van bindingsangst? Zo verbeter je je relatie

Het hoeft niet zo moeilijk te zijn

Zit je wel in een relatie, maar heb je moeite met jezelf openstellen? Grote kans dat je een beetje bindingsangst hebt en daardoor niet uit je relatie haalt wat erin zit. Voor jouzelf én je partner is het natuurlijk fijn als jullie dichter tot elkaar komen, maar iets aan je bindingsangst doen is ook weer zo eng – en dat mag je best vinden.

Hoe je weet of je bindingsangst hebt? Ga eens na bij jezelf: voel je je oncomfortabel als je (emotioneel gezien) dichter bij iemand komt, en vind je het moeilijk om intiem te zijn met partners? Als je ja antwoordt op die vragen, heb je niet alleen binnen relaties last van meer negativiteit en minder tevredenheid, maar vind je het waarschijnlijk ook daarbuiten lastig om dingen over jezelf te delen.

Angst en vermijding

Bindingsangst ontstaat vaak wanneer je op jonge leeftijd niet genoeg veiligheid of liefde ervaart. We vertrouwen op de mensen om ons heen om te overleven, maar die veiligheid verdwijnt als we die mensen missen in ons leven. Dat kan zich op latere leeftijd uiten in het gevoel het niet waard te zijn om geliefd te zijn. Dat heeft niet alleen invloed op relaties, maar ook op andere gevoelens en gedrag.

Bindingsangst is een combinatie van veel angst en veel vermijding. Mensen die gevoelig zijn voor angsten, hebben aan de ene kant de neiging om zich snel aan hun partners te hechten, maar zijn tegelijkertijd doodsbang voor afwijzing. Mensen die dingen vaak vermijden, voelen zich oncomfortabel met hechting in relaties, en blijven liever emotioneel onafhankelijk. Die combinatie kan leiden tot constante twijfels om afgewezen te worden.

Stappen ondernemen

Toch kun je ook als je bindingsangst hebt, stappen ondernemen om je relatie te verbeteren. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, toont nieuw onderzoek aan. De studie onderzocht het effect van positieve ervaringen in een relatie op de relatiekwaliteit en de ‘zelfonthulling’ van personen met bindingsangst.

Het komt vast niet als een verrassing, maar de deelnemers met bindingsangst ervoeren veel minder negatieve gevoelens en een betere relatiekwaliteit na het doen van onderstaande dingen. Daarnaast stelden ze zich meer open, en vertoonden ze na een maand zelfs minder bindingsangst. Er zijn dus relatief simpele technieken die belangrijke korte- en langetermijneffecten kunnen hebben op de relaties van mensen met bindingsangst.

Wat die technieken dan zijn? Dit zijn de tips van de onderzoekers:

Denk na over de positieve dingen in jullie relatie

Positieve ervaringen hoeven niet per se gebeurtenissen te zijn; volgens de onderzoekers helpt het ook al als je nadenkt over de goede eigenschappen van je partner en gebeurtenissen in het verleden. In het eerste deel van het onderzoekers werd de helft van de deelnemers daarom gevraagd om te denken aan het moment dat ze hun partner voor het eerst ontmoetten, het moment waarop ze realiseerden dat ze verliefd waren, hoe zich voelen als ze samenzijn, et cetera. De andere helft hoefde daar allemaal niet aan te denken.

De uitkomst: als je je positieve gevoelens binnen je relatie stimuleert, is de kans groter dat je die ook op intimiteit kunt projecteren.

Sta stil bij momenten waarop je partner zijn of haar liefde toont

Voor het tweede deel van het onderzoek moesten deelnemers, drie weken lang, elke dag een formulier invullen over hun percepties op zichzelf en hun relatie. Daaruit concludeerden de onderzoekers dat mensen significant meer positieve en minder negatieve gevoelens ervoeren op dagen waarop ze het idee hadden dat hun partner zich positief opstelde tegenover hen.

Dat is natuurlijk logisch, maar vooral voor mensen met bindingsangst kan het helpen om daarbij stil te staan. In een vertrouwde omgeving is de kans veel groter dat je het veilig vindt om je open te stellen.

Doe dingen die intimiteit bevorderen

Waar de eerste twee delen van de studie vooral gericht waren op passieve activiteiten, geldt dat niet voor het laatste deel. Daarin moest de helft van de koppels activiteiten doen die de ‘intimiteit promootten’: eerst een gesprek over persoonlijke informatie en gevoelens, daarna partneryoga. De andere helft moest praten over onpersoonlijke dingen en deed yoga alleen.

Door de activiteiten van de eerste groep werd de relatiekwaliteit onmiddellijk verbeterd, maar ook de tien dagen erna konden deelnemers meer over zichzelf vertellen. Een maand later vertoonden ze bovendien minder bindingsangst.

Nu denk je misschien: waarom zou ik nou intieme activiteiten ondernemen als ik bindingsangst heb? Volgens de onderzoekers is het de kunst om activiteiten te vinden die relatief neutraal zijn, zodat ze wel de nabijheid stimuleren maar geen omgeving creëren die mensen met bindingsangst als bedreigend zouden ervaren. Klinkt lastig, maar geloof ons: er zijn genoeg vreemde activiteiten die georganiseerd worden voor partners. En thuis kom je ook behoorlijk ver.