Zo overleef je de laatste week van Veganuary (en de VrijMiBo!)

Op 1 januari startte Veganuary. Naast Dry January is het namelijk ook hot om jezelf uit te dagen een maand lang álle dierlijke producten te laten staan. De laatste week is misschien wel de lastigste, zeker als er ook nog eens een VrijMiBo gepland staat (met kaassouflés, bitterballen en wijntjes). Klinkt als een uitdaging, maar met deze tips lukt dat vast en zeker!

De laatste loodjes wegen het zwaarst maar... you’re almost there!

Zo overleef je de laatste week van Veganuary (en de VrijMibo)

We zetten tips op een rijtje die je helpen om ook die laatste week (en ja, zélfs die VrijMiBo) van Veganuary te rocken.

1. Bring your own snacks

Staat de VrijMiBo bij jou op kantoor gelijk aan bitterballen, kaasstengels en paprikachips (ja, ook dat is meestal niet vegan vanwege het lactosepoeder)? Maak het jezelf dan niet moeilijker dan nodig en breng gewoon je eigen snacks mee.

Er is gelukkig heel wat vegan bittergarnituur op de markt en er zijn voldoende vegan snacks die je gewoon kan meenemen. Inspiratie nodig? Onze beste vegan snacks vind je hier.

2. Check de wijn van tevoren

Inmiddels – na het grootste deel van je Veganuary – weet je vast wel dat er héél wat drankjes op de markt zijn die gewoon vegan zijn. Gelukkig maar! Wijnen zijn wel een beetje tricky, want die worden vaak geklaard met dierlijke producten als eiwitten, gelatine of visslijm. En oh ja: ook Bailey’s is niet vegan, zoals Bedrock’s Lisanne besefte tijdens de week 3 van Veganuary.

Doe je ook mee aan Dry January? Deze alcoholvrije drankjes zijn perfect voor als je niet drinkt

Zoek dus van tevoren uit of de drankjes die voorzien worden op de VrijMiBo vegan zijn of niet (gelukkig zijn er ook heel wat vegan wijnen op de markt). Is dat niet het geval? Easy, bring your own booze!

3. Blijf weten waarom je het doet

Nu het einde nadert, raak je misschien even je motivatie kwijt. Dat is normaal! Het is daarom een goed idee om een docu te kijken of artikelen te lezen over het waarom van plantaardig eten.

Door jezelf weer te confronteren waarom je dit ook alweer doet, krijg je weer energie en motivatie om door te gaan! Een paar van onze tips (op Netflix):

4. Kijk naar wat er goed ging

Reflecteer eens over de afgelopen weken. Is het allemaal goed gegaan, of heb je hier en daar gezondigd? Hoe dan ook: het is geweldig dat je deze uitdaging bent aangegaan en dat je het op z’n minst hebt geprobeerd. Niemand is perfect en een foutje zit in een klein hoekje.

Must read: We worden allemaal doodongelukkig door het streven naar perfectie

De missie van Veganuary bestaat trouwens er ook niet in om iedereen 100 procent foutloos vegan te laten eten, maar om een grotere bewustheid te creëren voor de voordelen van plantaardig eten. Daarom kan je beter denken aan wat goed ging in plaats van jezelf te verwijten dat je hier en daar (per ongeluk) iets non-vegan hebt gegeten.

Denk ook aan wat je hiervan kan meenemen naar de toekomst: misschien gingen die vegan ontbijtjes je wel zo goed af, dat die voortaan een vast onderdeel van je routine worden? Misschien kies je voortaan alleen nog maar voor pure chocolade? Misschien check je voortaan altijd de ingrediëntenlijst van je wijntje?

Wij geloven erin dat alle beetjes helpen, en daar mag je jezelf best wel voor belonen… met een vegan snack bijvoorbeeld!

Meer vegan love

Starten met reflecteren? Ontvang de Reflection & Setting goals guide 2019/2020

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis in je inbox

Reageer op artikel:
Zo overleef je de laatste week van Veganuary (en de VrijMiBo!)
Sluiten