Tips om de laatste VrijMiBo van Dry January te overleven

Het einde van Dry January is in zicht! Maar zoals het oude gezegde luidt, wegen de laatste loodjes het zwaarst. Hoe je tóch die laatste VrijMiBo en andere borrels overleeft tijdens deze laatste week? Onderstaande tips wijzen je de weg.

Eerder schreven we al hoe alcohol niet alleen de lever beschadigt, maar ook geassocieerd wordt met kanker, het risico op hersenbeschadiging verhoogt, het zenuwstelsel aantast en schade toedient aan het maagslijmvlies. Reden genoeg dus om af en toe wat minder alcohol te drinken.

Door Dry January komt de problematiek rond alcohol (steeds) meer onder de aandacht. Wat ons betreft een mooi initiatief, al snappen we ook als geen ander hoe lastig een maandje geheelonthouding soms lastig kan zijn.

Daarom moedigen we iedereen die aan de laatste week Dry January begonnen is aan met deze tips!

6 x tips om de laatste week van Dry January te overleven

Je hebt het nu al zo lang volgehouden, en met deze tips ga je ook die laatste week rocken!

1. Weet waarom je het doet

Inmiddels heb je vast gemerkt hoe heerlijk het is om een tijdje geen last te hebben van katers. Als geen ander weet je nu hoe heerlijk het is om heerlijk fris wakker te worden op zaterdagochtend of om zondagochtend gewoon vol energie een rondje te kunnen hardlopen in het park.

Must read: Dit gebeurt er met je lichaam wanneer je met een kater sport

Gebruik dit gevoel vooral als motivatie om te blijven volhouden. Nu, tijdens je laatste week, maar wie weet ook in de periode na Dry January?

2. Blijf de afleiding elders zoeken

Waar de eerste weken misschien nog van een leien dakje verliepen, kan het einde van Dry January lastiger zijn. Juist daarom is het nu extra belangrijk om afleiding in andere bezigheden te zoeken.

Tip: Breien is de ideale mindfulness voor iedereen die niet stil kan zitten

Het is een ideale periode om een nieuwe sport uit te testen, een cursus pottenbakken te volgen of om naar het theater of de film te gaan. Daar heb je die alcohol immers absoluut niet voor nodig!

3. Bedenk een standaardantwoord voor vragen

Nu het einde nadert, ben je het waarschijnlijk flink beu om je steeds te moeten verdedigen waarom je aan Dry January doet. Truth is dat mensen dit zullen blijven vragen, want er zullen altijd mensen zijn die Dry January onzin vinden.

Lees ook: Leven zonder alcohol: de nieuwe trend?

Maak het jezelf daarom makkelijk en bedenk van tevoren wat je erover te zeggen hebt. Denk aan: “ik vond het gewoon een leuk experiment om te kijken wat het met me doet” of “een beetje minderen met alcohol kan nooit kwaad, toch?”. Zo hou je het lekker casual en maak je het ook geen bigger deal dan het is.

4. Focus op je lichaam

Nu je toch al een eindje op weg bent, kan je je lichaam net zo goed wat extra liefde gunnen door ook op andere manieren meer aandacht te schenken aan je lichaam.

Maak er voor jezelf een leuke uitdaging van om meer verse groenten in je maaltijden te verwerken, om geen pakjes en zakjes te kopen of om vaker te gaan hardlopen. Op die manier haal je maximaal effect uit die laatste week, en vroeg of laat merk je vanzelf wel dat je hier de vruchten van plukt.

5. Hou bij hoeveel je hebt uitgespaard

Een extra stimulans deze week is om eens een blik te werpen op je financiën van de afgelopen weken. Hoeveel flesjes wijn heb je in de supermarkt laten staan? Hoeveel speciaalbiertjes minder heeft de kroeg aan jou verdiend?

Handig: de eerste alcoholvrije bar in Nederland is een feit (je vindt ‘m in Amsterdam)

Yes, ook het financiële is een mooie bijkomstigheid van Dry January. Laat dit inzicht vooral een boost zijn om je Dry January nog éven vol te houden! Zo kan je met je uitgespaarde geld een leuke beloning kopen.

6. Schrijf op wat het jou heeft gebracht

Nu het einde van Dry January in zicht is, neem dan de time to reflect. Wat heeft Dry January – buiten dan de katers die je hebt uitgespaard – jou opgeleverd?

Heb je meer energie? Ziet je huid er beter uit? Ben je productiever op het werk? Ervaar je minder stress en rusteloosheid? Presteer je beter in de sportschool? Whatever it is: schrijf het op en prent het in je geheugen nog voor je die naar die VrijMiBo gaat… en een alcoholvrij biertje opent!

Succes!

Meer over alcohol?

Starten met reflecteren? Ontvang de Reflection & Setting goals guide 2019/2020

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis in je inbox

Reageer op artikel:
Tips om de laatste VrijMiBo van Dry January te overleven
Sluiten