Kunstvakken staan onderaan: doden scholen de creativiteit van kinderen?

Ken Robinson pleit in deze TedTalk voor een onderwijssysteem dat creativiteit koestert

Picasso zei ooit dat alle kinderen als artiest worden geboren. De kunst is artiest te blijven als we opgroeien. De Britse auteur Ken Robinson gelooft hierin, maar ziet dat het tegenovergestelde gaande is. “We groeien niet naar creativiteit toe, we groeien eruit. Of liever, we worden eruit onderwezen”, zegt hij in zijn TedTalk.

Jaren terug verhuisde Robinson met zijn gezin van Engeland naar Amerika. Wat hem destijds opviel: waar ook ter wereld je kijkt, elk onderwijssysteem op aarde heeft dezelfde hiërarchie van onderwerpen.

Bovenaan de ladder staan wiskunde en talen, dan komen de geesteswetenschappen, en onderaan staan de kunsten. Ook is er in bijna elk systeem een hiërarchie binnen de kunstvakken. Zo krijgen kunst en muziek meestal een hogere status op scholen dan bijvoorbeeld drama en dans. Maar waarom? Volgens Robinson is wiskunde belangrijk, maar dans ook. Hij is van mening dat creativiteit in het onderwijs net zo belangrijk is als leren lezen. We moeten het dus ook met dezelfde status behandelen.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Het is natuurlijk makkelijk om met de vinger naar scholen te wijzen, maar ook ouders dragen bij aan het doden van creativiteit van kinderen. “Ga maar niet naar de toneelschool, want je wordt toch geen acteur.” Of “kies nou maar voor een studie Geneeskunde in plaats van voor de muziekschool. Muzikant zijn is een lastig beroep.” Het zijn van die goedbedoelde adviezen die veel ouders hun kinderen geven.

Een grote vergissing zegt Robinson, en alleen al hierom: “Volgens UNESCO halen in de komende 30 jaar wereldwijd meer mensen hun diploma dan sinds het begin van de geschiedenis. Opeens zijn diploma’s niets meer waard.”

Bekijk hieronder het hele Ted-Talk filmje: