Redactie
Redactie Care 9 jun 2019

4 kruiden voor een betere nachtrust (en hoe je ze gebruikt)

Je ligt de hele nacht te woelen of wordt om de haverklap wakker. Herkenbaar? Je bent niet de enige, steeds meer mensen hebben te maken met slaapproblemen. Vaak wordt dat veroorzaakt door een hormonale disbalans. Een hoog niveau van het stresshormoon cortisol zorgt ervoor dat ons lichaam ook ’s nachts blijft waken voor gevaar en we dus de rust vinden die we zo hard nodig hebben. Maar, daar heeft de natuur heel wat oplossingen voor.

Gelukkig wonen we op een planeet waar voor iedere kwaal een plantje groeit, ook al zijn we veel van die plantjes vergeten of zijn we verleerd hoe we ze gebruiken. Daarom 4 kruiden op een rij voor een betere nachtrust, die je veilig zelf kunt gebruiken. Check voor de zekerheid wel altijd even bij je huisarts of kruidenspecialist of ze ook veilig zijn voor jou, zeker als je zwanger bent of medicijnen gebruikt.

Lavendel

Dit bekende plantje met paarse knopjes is multi-inzetbaar doordat lavendel kalmerende eigenschappen heeft. Lavendel vermindert stress, hoofdpijn en angst en bevordert ontspanning, rust en dus je nachtrust.

Leg eens een paar takjes lavendel onder je kussen of sprenkel een paar druppeltjes etherische olie van lavendel op je kussensloop. Niet teveel, want dat kan overprikkelen. Begin met 3 druppeltjes en druppel eventueel bij als dat nodig is.

Lees ook: Voeding gebruiken als medicijn: een voedingsdeskundige legt uit

Lavendelolie

Je kunt ook een echte lavendelolie maken om jezelf mee in te smeren. Doe hiervoor een flinke hand lavendelblaadjes (droog, maar niet per se gedroogd) in een potje en vul het potje verder met een olie naar keuze, zoals sesamolie, kokosolie of olijfolie. Sluit de pot af met een stukje stof en een elastiekje en laat 4 weken staan, voor een extra sterke olie roer je iedere dag even.

Smeer je voeten en benen in met de olie voor je gaat slapen. De geur brengt je tot rust en de massage geeft het signaal aan je lichaam dat het tijd is om te gaan slapen. Zeker als je vaak wakker wordt gehouden door ‘restless legs’ ga je snel verschil merken met deze olie.

Kamille

Kamille ken je vast ook wel. Hij lijkt een beetje op een margrietje, maar dan groter. De geur van kamille is vrij bedwelmend en helpt je sneller in slaap te vallen. Je gebruikt kamille op dezelfde manier als lavendel, daarnaast kun je ook thee zetten van kamille. Gooi echter geen kokend water over het kruid of theezakje, maar laat het eerst afkoelen tot ongeveer 55 graden. Laat minstens 10 minuten trekken.

Valeriaanwortel

Valeriaan is een iets krachtiger kruid waar je zeker advies over wilt inwinnen bij een kruidenspecialist. De moeite waard, want uit onderzoek blijkt dat wanneer je valeriaan 4 weken lang, 2 keer per dag gebruikt, je sneller in slaap valt en ’s nachts minder vaak wakker wordt.

Valeriaan wordt vaak gecombineerd met citroenmelisse, passiebloem of glidkruid. Je neemt het in de vorm van een capsule, een tinctuur of een sterke infusie.

Maak er thee van

Voor het maken van een infusie neem je de voorgeschreven hoeveelheid valeriaanwortel (vers of gedroogd) en een grote theepot. Kook een flinke kan water en laat afkoelen tot ongeveer 55 graden. Giet het water over de valeriaan en laat zo’n 45 minuten staan. De infusie drink je als thee, wat je niet meteen opdrinkt bewaar je afgedekt in de koelkast.

Voel je je na het drinken van de thee loom en voelen je spieren als rubber? Dan heb je teveel van de infusie gedronken, stel de hoeveelheid bij.

Dit vind je vast ook leuk: Krijg een stralende huid door te eten op basis van je dosha (volgens Ayurveda)

Passiebloem

Passiebloem wordt al eeuwen door veel inheemse culturen gebruikt, zoals door de Azteken en Inca’s. De bloem kwam pas veel later naar Europa, waar hij met open armen werd ontvangen. Passiebloem wordt meestal homeopathisch gebruikt om de slaap te bevorderen. Verbetering wordt meestal gezien nadat het kruid 4 weken lang gebruikt is. Passiebloem kan ook worden gedronken als infusie bij lichtere slaapproblemen.

Meer tips nodig om goed te slapen? Lees ons slaapdossier: een guide met álles over slapen en tips tegen slapeloosheid. Of probeer één van deze 9 trucjes voor een goede nachtrust. Wil je vaker met kruiden aan de slag? Charelle ontwikkelde 3 theerecepten die je helpen in contact te komen met je intuïtie.

Dit gastartikel is geschreven door Charelle Casander. Zij is freelance redacteur en schrijft over de magie van het alledaagse: kruiden, sterren, voeding, rituelen, ayurveda, de natuur en meer. Als helderheid coach helpt ze naar binnen te kijken en te herinneren wie je werkelijk bent, zodat je jouw gifts, krachten en kwetsbaarheden kunt inzetten voor de heling van onze wereld. Bezoek Charelle’s website Remember The Light

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
4 kruiden voor een betere nachtrust (en hoe je ze gebruikt)
Sluiten