Kook de juiste porties en ga voedselverspilling tegen

Het is soms lastig om een goede inschatting van hoeveelheden te maken als je zonder een recept gaat koken. Vaak koken we op gevoel: zo giet je een halve zak pasta in kokend water, terwijl je in je eentje gaat eten en weet dat het vast teveel is. Maar dat zie je dan wel weer.

Zonde, want zo eindig je met restjes die je vervolgens weggooit. Hoeveel pasta of aardappelen heb je eigenlijk per persoon nodig? Efficiënt koken staat of valt met een goede voorbereiding. Met deze simpele tips maak je nooit meer teveel eten.

Voor hoeveel mensen ga je koken?

Als je in je eentje gaat eten, bedenk dan dat er een kans is dat je restjes gaat overhouden. Veel ingrediënten of verpakkingen zijn (helaas nog) niet voor mensen die alleen eten. Plan dus een moment later in de week in, wanneer je de restjes kunt eten, of kook voor twee dagen. Op Kliekipedia.nl vind je heerlijke tips en recepten voor je restjes.

Leer de eetgewoonten van je eters kennen.

Weet jij hoeveel eten jouw gezin nodig heeft? Probeer dit een tijd bij te houden: schept vriendlief altijd standaard twee borden pasta op? Check! Zo kun je in het vervolg de benodigde hoeveelheden wegen of uittellen. Je kunt hier een keukenweegschaal of maatbeker voor gebruiken. Door op maat te koken maak je een goede stap om minder te verspillen.

Dit zijn gemiddelde porties.

Van producten zoals gekookte aardappels, rijst, pasta of andere granen hebben volwassenen, naast de aanbevolen hoeveelheid boterhammen, zo’n 4 tot 5 opscheplepels per dag nodig. Dat is ongeveer 200 -250 gram pasta of 240-300 g aardappelen. Dat hoeft niet allemaal bij de warme maaltijd. Een opscheplepel kun je bijvoorbeeld ook inruilen voor wat granen die je toevoegt aan je yoghurt. 

Gebruik slim je borden.

Een handige tip is het bord erbij pakken dat je wilt gebruiken. Voordat je bijvoorbeeld aardappelen gaat koken, kun je ze op het bord leggen. Zo krijg je een idee van hoeveel je ongeveer nodig hebt. Een stuk efficiënter dan het met de losse pols in de pan gooien.

De juiste hoeveelheid groenten.

Sommige groenten slinken meer dan andere. Gebruik de Groente- en fruitwijzer. Daarin staat precies per groente hoeveel je per persoon moet bereiden.

Toch restjes overgehouden? Op Kliekipedia.nl vind je handige recepten om je restjes om te toveren in heerlijke maaltijden.

Reageer op artikel:
Kook de juiste porties en ga voedselverspilling tegen
Sluiten