Kloppen jouw uitgaven wel met de overtuigingen die je hebt?

W Green 24 jan 2017 Better World

Al begonnen met het niet volhouden van je goede voornemens? Het blijft een lastig fenomeen. Deze januari had ik me voorgenomen om niet te drinken en een zogeheten dry January te doen. Mijn ‘Dry January’ is vorige week vrijdag gesneuveld na twee iets te teleurstellende ‘mocktails’ op een iets te gezellige borrel in de Hoxton.

Lees hier een artikel van Bregje van Hofstede over hoe je een ‘dry January’ WEL langer vol kunt houden.

Voor een hoop bedrijven zou het ook handig zijn om dat artikel te lezen. Bedrijven hebben ook goede voornemens – mission statements. Een bekend voorbeeld is Google, dat zichzelf ooit ten doel had gesteld om nooit advertenties bij hun zoekresultaten te mixen. Zie hier hun oorspronkelijke mission statement en hoe goede voornemens door de jaren heen aangepast worden; van het mooie doel van geen advertenties bij de zoekresultaten is uiteindelijk weinig terecht gekomen, zo weet iedere Google gebruiker.

Als het voor een bedrijf als Google al zo lastig is om een goed voornemen vol te houden, zou je denken dat een andere onderneming dit ook niet zou lukken. Het tegendeel is echter waar. In Nederland en andere landen zijn er ondernemingen gestart die naast een esthetisch mission statement ook een ethisch statement hebben – en zich hieraan houden. Deze bedrijven hebben naast ondernemen ook de verantwoordelijkheid op zich genomen om op een positieve manier impact te hebben.

Fair drinks

Zo is Marie-Stella-Maris opgericht op basis van VN Resolutie 64/292, oftewel het mensenrecht op water en sanitaire voorzieningen. De directe link tussen schoon drinkwater en hygiëne heeft Marie-Stella-Maris geïnspireerd om natuurlijk mineraalwater en natuurlijke verzorgingsproducten aan te bieden. De mannen van Lemonaid en Charitea – organic frisdrankbrands – hadden meteen een focus om met de meest ethische en eerlijke leveranciers samen te werken. Deze leveranciers zijn meestal een coöperatie van arme boeren die samen werken en kennis delen en zo een eerlijke prijs voor hun producten krijgen. Ze bezochten en bezoeken deze theeplantages zelf – om er zeker van te zijn dat ze de grootst mogelijke sociale impact hebben.

[pullquote]We hebben altijd voor verandering willen zorgen en laten zien dat ondernemingen die op ethische principes gebaseerd zijn ook succesvol kunnen zijn – het is mogelijk om beide te hebben![/pullquote]

Chocolade

De chocolade-industrie was en is voor een groot deel nog oneerlijker dan de theemarkt. Dat is duidelijk te merken aan het verschil in doelstelling tussen bijvoorbeeld Lemonaid en Tony’s Chocolonely – de bekende chocoladereepfabrikant. Beiden willen ze voor betere werk en leefomstandigheden zorgen voor de mensen die hun producten maken, maar de doelstelling van Tony’s is het 100% slaafvrij maken van hun chocolade. Dit komt omdat de meeste boeren nu maar 30% produceren van wat ze eigenlijk zouden kunnen. Bij de huidige productie zijn ze ook met een betere prijs nog steeds arm.

Het is voor de kleinschalige cacaoboeren dus moeilijk om genoeg geld te verdienen met cacao en dit is één van de belangrijkste oorzaken van moderne slavernij. Bizar eigenlijk als je er over nadenkt dat er in deze wereld mensen als slaaf werken om een luxeproduct als chocolade te produceren – voor ons! En dat wij, ‘het Westen’ als grootste afnemers deze praktijken faciliteren.

Spijkerbroeken

Ook uit Zweden komen impactbrands. Al wil Nudie Jeans niet zo genoemd worden. Hun mission statement is goede jeans maken – maar op de achtergrond hebben ze wel een belangrijke code of conduct, waarin staat dat ze alleen willen werken met 100% ecologisch katoen in hun producten en daarnaast de verwachting hebben van hun leveranciers dat ze meer voor hun werknemers doen dan de lokale wetgeving voorschrijft.

Gezond gebit

Humblebrush gaat ook voor ethisch ondernemen. Zowel qua schone productie als teruggeven aan de wereld zijn ze een hoop stappen vooruit op andere bedrijven Met hun ecologisch verantwoorde bamboe tandenborstels hebben ze zichzelf ten doel gesteld om iedereen een tandenborstel te geven en toegang tot tandheelkunde. Overigens gebruiken ze enkel de bamboebladeren van vijf meter en hoger – dus panda’s kunnen hartenlust smikkelen.

Het mooie is dat we verandering zelf in de hand hebben

Positive impact

Deze ondernemingen zijn vanuit hun doelstellingen elke dag bezig om impact te hebben op de wereld om hen heen. Een constructieve en blijvende manier om oneerlijkheid uit de wereld te helpen. En de wereld misschien een stukje smaakvoller te maken als we toch bezig zijn.

Maar wat hebben deze bedrijven en hun goede voornemens dan uiteindelijk voor impact? Wat levert het op? De Marie-Stella-Maris Foundation heeft inmiddels al acht projecten ondersteund, die in totaal meer dan 17.000 mensen helpen aan toegang tot schoon drinkwater. Naast de ethische behandeling van boeren door Lemonaid en Charitea, gaat bij hen ook een groot deel van de omzet naar lokale projecten. Zo hebben zij meer dan 1.200.000 euro opgehaald die ze via hun foundation inzetten om nieuwe projecten op te zetten. Zo hebben ze geïnvesteerd in zonnepanelen voor de gemeenschap die ze voorziet van gratis energie, zodat ze hun telefoons kunnen opladen en met elkaar en het hoofdkantoor van de coöperatie.

Humblebrush doneert voor elke verkochte tandenborstel een tandenborstel aan mensen die er een nodig hebben, van India tot aan Guatemala en delen van Afrika. Vanuit datzelfde Afrika is het Tony Chocolonely gelukt om bijna 100% slaafvrije repen te produceren – dit jaar betaalt Tony’s 25% extra aan de coöperaties. Uiteindelijk moet deze 25% rechtstreeks naar de boer kunnen gaan, en om echt impact te kunnen hebben is er nog meer nodig. Namelijk het investeren in boer, coöperatie en gemeenschap. Daarom is het heel belangrijk ook te investeren in landbouwtraining, kunstmest en sterke coöperaties waardoor boeren beter kunnen samenwerken.

Ethiek met esthetiek

De belangrijkste impact echter van deze brands is dat ze laten zien dat producten ethiek met esthetiek en hoogwaardige kwaliteit kunnen combineren. De ogenschijnlijk kleine keuzes die we als consument maken, kunnen dus wel degelijk een groot verschil maken. Het recht op kansen, eerlijke arbeidsomstandigheden en een groene wereld zou voor iedereen moeten gelden. Het mooie is dat we dit dus zelf in de hand hebben, zoals de laatste commercial van Triodos Bank goed weergeeft. Door een beetje eerlijker te consumeren verhogen we de mogelijkheden van anderen op betere en gelijkwaardigere kansen – in plaats van ze met onze behoefte aan goedkope spullen in een positie te houden waar je niemand in zou wensen. Laat je eigen mission statement aansluiten bij de spullen die je koopt.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Kloppen jouw uitgaven wel met de overtuigingen die je hebt?
Sluiten