Zo laat je je kind meer groente en fruit eten

'Daar komt een vliegtuigje aan'

Gezond eten is voor iedereen belangrijk. We nemen ons op 1 januari niet voor niets massaal voor om nu écht de zoetigheid te laten staan. Maar bij onze goede voornemens denken we zelden aan onze kinderen – en dat terwijl zij dat gezonde voedingspatroon misschien nog wel meer nodig hebben dan wij. Ze moeten er immers (cliché-alert) nog van groeien.

En nu gaat het nog lang niet zoals het zou moeten, bleek uit de Gezondheidsmonitor van het CBS. Nog geen veertig procent van de kinderen tot 12 jaar krijgt zoveel groente en fruit binnen als het Voedingscentrum aanbeveelt.

Hoe ouder, hoe minder

Voor kinderen van één tot drie is dat 50-100 gram groente en 1,5 stuk fruit, voor kinderen van vier tot acht is het 100-150 gram groente en 1,5 stuk fruit, en voor kinderen van negen tot dertien jaar wordt 150-200 gram groente en 2 stuks fruit aanbevolen. Volwassenen moeten minstens 250 gram groenten en twee stuks fruit eten.

Hoe ouder kinderen worden, hoe minder vitaminen ze binnen krijgen: nog maar twintig procent van de kinderen vanaf 9 jaar eet genoeg fruit, 25 procent eet voldoende groente. Want hoe meer kinderen zelf gaan bepalen wat ze doen, hoe minder zin ze hebben in die ‘vieze, gezonde troep’. Hoe laat je kinderen toch meer groente en fruit eten?

Belonen, niet straffen

Het is al meerdere malen bewezen voor de wetenschap, maar ook in je eigen leven kun je het regelmatig merken als je erop let: straffen werkt niet, belonen wel. Dus ‘geen tv kijken als je je eten niet op hebt’? Werkt niet. ‘Voor straf een halfuur langer rekenen’? Nope, vergeet het maar.

In plaats daarvan is het beter om je te focussen op dingen die wél goed gaan, in plaats van niet. Verzin bijvoorbeeld een puntensysteem, waarbij je kinderen een punt krijgen als ze alle groenten op hun bord op hebben. Laat ze een sticker plakken bij de dagen van de week, en is de stickerkaart vol? Bedenk dan een leuke beloning, zoals een film kijken of iets lekkers.

Begin er al vroeg mee

Baby’s staan meer open voor nieuwe smaken dan peuters, schrijft de Volkskrant. Dus als je je kinderen al op jonge leeftijd veel verschillende groenten voorschotelt, is de kans groot dat ze die later ook gewoon blijven eten. Jong geleerd, oud gedaan – dat idee.

Geef het goede voorbeeld

In hetzelfde Volkskrant-artikel wordt een onderzoek genoemd dat vier- tot zesjarigen liet kiezen uit wortels of kaasblokjes als snack. De helft van de kinderen werd eerst voorgelezen uit een boek over een konijn dat sterker werd door wortels, de andere helft niet. Je ziet ‘m natuurlijk al aankomen: de kinderen die wel waren voorgelezen, kozen dubbel zo vaak voor de wortel. Kinderen zijn er dus wel gevoelig voor als ze zien dat iemand anders het eten lekker vindt of er beter door wordt – dus het werkt niet als je zelf ook niet gezond genoeg eet.

‘Verstop’ groenten in het eten

Grote kans dat je kind meteen opstandig wordt als hij of zij ook maar het minste of geringste groene spul op een bord ziet liggen. Gelukkig is daar een oplossing voor: serveer de groenten niet apart, maar stop ze in een gerecht dat sowieso lekker is, bijvoorbeeld lasagne. Ook groenten in een smoothie stoppen kan werken. Krijgen je kinderen meteen die 1,5 tot twee stuks fruit binnen (win-win).

Als kinderen worden afgeleid door iets leuks in plaats van dat ze alleen maar bezig zijn met wat er op hun bord ligt, zul je zien dat het al veel gemakkelijker gaat

Maak er een spelletje van

Wie kent het oude, vertrouwde ‘er komt een vliegtuigje aan’ niet? Goed, na een paar jaar zijn kinderen daar weliswaar hartstikke klaar mee, maar in het begin van hun leven kun je alles nog leuk maken. Als kinderen worden afgeleid door iets leuks in plaats van dat ze alleen maar bezig zijn met wat er op hun bord ligt, zul je zien dat het al veel gemakkelijker gaat.

Laat je kinderen zelf groenten verbouwen

Ben je in een groene bui? Ga eens naar het tuincentrum, koop zaden voor verschillende soorten groenten en plant die samen met je kinderen in een stukje van de tuin (of gewoon een bak op het balkon). Laat ze de planten af en toe water geven, houd bij hoeveel ze groeien en ga zo maar door. Als er dan eindelijk iets eetbaars aan komt, zullen ze daar zo trots op zijn dat ze het wel móeten opeten. Daarnaast is het ook nog heel leuk om samen te doen.

Verspreid het over de dag

Als kinderen in één keer 150 gram groenten moeten eten bij het avondeten, is dat misschien een beetje, nou ja, overweldigend. Geef daarom bijvoorbeeld snoeptomaatjes en een stuk fruit mee voor de lunch, maak ‘s middags nog een fruithapje en geef dan ‘s avonds nog een andere groente. Kleine stapjes werken het best.

Schep iets te veel op

Die hele berg groenten opeten? Nee bah, mama, dat kan ik toch niet! Hoe veel (of weinig) je ook opschept, kinderen zullen het altijd blijven zeggen. Dus als je meer groente opschept en kinderen maar de helft eten, is dat veel minder erg dan wanneer je al niet heel veel opschept. Natuurlijk gooi je de rest daarna niet weg, maar eet je dat zelf nog op.

Accepteer dat sommige dingen nou eenmaal niet worden gegeten

Hield je zelf vroeger van spruitjes, van broccoli én van prei? Nee, waarschijnlijk niet. Natuurlijk is het goed als kinderen zo veel mogelijke verschillende soorten groenten en fruit lusten, maar het is ook geen ramp als er bepaalde dingen doorheen glippen. Dat leren ze later nog wel.

Versier het eten

Wil je de ‘groente eten is leuk’-troef ook nog voor kinderen van ouder dan zes kunnen gebruiken? Dan kun je natuurlijk ook nog net zo doen als deze vader, die elke dag figuren van eten maakt in de broodtrommels van zijn kinderen. Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat.

Meer Bedrock

Deze simpele truc zorgt ervoor dat kinderen beter presteren op school.