Instagram bestaat 10 jaar: deze docu laat ook de mindere kanten zien van het influencerbestaan

Uiteten bij de chicste restaurants, op reis naar ’s werelds mooiste plekken en overladen worden aan spullen die je gratis mag testen. Het leven van een influencer gaat over rozen, althans zo lijkt het. De documentaire Volg je me nog? laat zien dat schijn soms bedriegt.

In de korte docu worden de 30-jarige influencers @jolielot, @larissabruin en @by.iris.sophia gevolgd. Ze hebben jaren de voordelen ervaren, maar merken nu dat hun piek bereikt is; de jongere generatie influencers neemt het stokje over (of misschien zelfs helemaal van ze af).

Hoever zijn ze bereid te gaan om relevant te blijven?

Instagram is al 10 jaar razend populair 

Instagram bestaat nu 10 jaar en is al vanaf de start razend populair. Na de eerste twee jaar had Instagram al meer dan 30 miljoen gebruikers. Inmiddels zit de sociale netwerksite op ruim 1 miljard gebruikers per maand.

Dat zijn natuurlijk heel veel mensen, maar deze cijfers zijn niet alleen maar positief. Want hoewel het aantal actieve Instagrammers blijft toenemen, zijn het vooral de jongeren die actief zijn op het platform. 71 procent van de gebruikers zijn namelijk jonger dan 35 jaar. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de influencers die gestart zijn in de vroege Instagramjaren.

Lees ook: The Social Dilemma op Netflix brengt de waarheid achter social media aan het licht

Influencers die al langer meespelen hebben het moeilijk

Ook de 3 influencers die gevolgd worden in de documentaire merken dat hun publiek steeds kleiner wordt. Dit is vooral te zien aan hun aantal volgers dat steeds minder wordt. Zeker Iris merkt de afname in volgers. Waar ze voorheen 250.000 volgers had, heeft ze er inmiddels nog (maar) 185.000.

Hoe blijven influencers relevant?

Door een kleiner wordende doelgroep, nieuwe algoritmes en jonge influencers die in hun plaats komen, wordt het steeds moeilijker om volgers te behouden. Voor de 3 jonge vrouwen speelt dezelfde vraag: hoever willen ze gaan om relevant te blijven?

Iris moest bijvoorbeeld permanent reizen om geschikte content te kunnen maken, anders haakten haar volgers af. Larissa is aan het uitbreiden naar TikTok (de nieuwe plek waar jongeren zich bevinden). En Marlot is zwanger en worstelt met haar identiteit als influencer: ‘ik hoop dat mensen het ook leuk vinden om me te blijven volgen in deze nieuwe fase.’

Daarnaast zal het opvoeden van een kind als bekend persoon niet altijd makkelijk zijn, denk ze.

Sociale media kunnen leuke plekken zijn om jezelf op te uiten en anderen te volgen, maar toch zitten er ook een hoop nadelen aan het influencerbestaan en het gebruik van social media an sich. De documentaire Volg je me nog? van VPRO laat de keerzijde van de populariteit zien.

Lees meer over sociale media:

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Instagram bestaat 10 jaar: deze docu laat ook de mindere kanten zien van het influencerbestaan
Sluiten