Hoe tof: Holie is het eerste Nederlandse supermarktmerk dat klimaatpositief gaat ondernemen

Koop je in de toekomst de Granola en Hummus van Holie in de supermarkt? Dan maak je met je aankoop een positieve impact op de planeet. Holie is namelijk het eerste Nederlandse supermarktmerk dat klimaatpositief gaat ondernemen.

Holie gaat dus nog een stap verder dan klimaatneutraal ondernemen. Hoe gaan ze dit aanpakken?

Business as a force for good

“Wij geloven dat we business as a force for good moeten gebruiken”, schrijft Holie in hun Purpose Intention Report. “Dat is waarom we in april 2018 Holie zijn gestart. We zijn een Amsterdams impact-bedrijf dat 100% plant-based producten produceert. En we hebben een missie: de planeet ondersteunen.” Want de planeet heeft de hulp hard nodig!

“Meer en meer bedrijven doen er alles aan om klimaatneutraal te worden”, zegt het merk. “Dat is geweldig. Maar bij Holie hebben we grootsere dromen.” Het merk wil in 2025 volledig klimaatpositief zijn. Dit houdt in dat het bedrijf meer broeikasgassen wil verwijderen dan ze uitstoten.

Hoe wil Holie klimaatpositief worden?

Een mooi streven, maar hoe is Holie dit van plan waar te maken? Ten eerste willen ze hun eigen impact minimaliseren. Dat doen ze onder andere door al hun producten in Nederland te produceren en hun fabriek op 100 procent groene energie te runnen.

Ook is hun Hummus-verpakking voor 90 procent gemaakt van gerecycled plastic en is de Granol-verpakking voor 50 procent gemaakt van suikerriet.

Ook interessant: Het is bewezen: met dit dieet kunnen alle 10 miljard mensen duurzaam én gezond eten in 2050

“We zijn niet perfect”, zegt Holie. “Sterker nog, we zijn verre van perfect en we zijn pas net begonnen. We zijn constant op zoek naar manieren om ons bedrijf te verduurzamen.” Samen met adviesbureau GiantLeaps zullen ze hun volledige CO2 uitstoot in kaart brengen. Met deze informatie zullen zij hun eigen uitstoot zoveel mogelijk minimaliseren.

Bomen planten

Ten tweede wil het merk in samenwerking met organisaties Trees for All en Justdiggit de natuur herstellen. Alleen de CO2 uitstoot verminderen is namelijk niet genoeg om het Klimaatakkoord van Parijs te bereiken. Daarom wordt 50 procent van hun winst ingezet om bomen te planten. Bomen vangen namelijk CO2 op.

Ze filteren de lucht en bestrijden zo de opwarming van de aarde. Maar dat niet alleen: ze beschermen ook de biodiversiteit, voorkomen overstromingen en houden de bodem rijk aan voedingsstoffen.

Lees ook: Tip: deze duurzame webbrowser vecht tegen de plastic soep

Voor het einde van het jaar heeft Holie 2.500 bomen geplant in Nederland en Ugunda. Samen zullen die bomen 360.000 kg aan CO2 opvangen die daardoor niet in de atmosfeer terecht komt. Voor 2021 heeft het merk nog ambitieuzere plannen. Volgend jaar heeft Holie het target om 20.000 bomen in Afrika te planten.

In hun leven zullen de bomen maar liefst 7.500.000 kg aan CO2 opvangen. Zo herstelt het merk volgend jaar 630 voetbalvelden aan natuur. Uiteindelijk streeft Holie ernaar om voor 2030 een miljoen bomen geplant te hebben.

Ten slotte hoopt Holie mensen zoals jou en mij te inspireren om ons ook in te zetten voor de planeet door een bewustere levensstijl aan te nemen. “We kunnen de wereld niet alleen veranderen”, zegt Holie hierover. “Hierom zullen we een actieve stem zijn in het publieke debat rondom klimaatverandering.”

Nu al Holie steunen in hun missie? Het plant-based supermarktmerk verkoopt op dit moment Granola en Hummus in alle grote supermarkten in Nederland (zoals Albert Heijn, Jumbo, Plus en Dirk) en België.

Dit artikel verscheen eerder op ons business-zusje WorkJuice.

Meer toffe initiatieven:

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Hoe tof: Holie is het eerste Nederlandse supermarktmerk dat klimaatpositief gaat ondernemen
Sluiten