Hoe een kritisch intern gesprek kan helpen het beste uit jezelf te halen

En drie manieren om dat te bewerkstelligen

Wie zich bewust wordt van kritische innerlijke dialogen kan dit juist voor zich laten werken. Negeer je ‘innerlijke criticus’ niet, maar leer hoe je er het best mee om kan gaan zodat het je kan helpen het beste uit jezelf te halen.

“Zal ik wel of niet voor die promotie gaan,” vraag vriendin A. aan vriendin B. “Waarom niet,” antwoordt zij. “Je hebt genoeg ervaring, talent en kennis. Jij kunt dit.” A. knikt blij en wil net zeggen dat ze het gaat doen. Dan vertrekt het gezicht van haar vriendin. Die denkt even na en praat verder. “Alhoewel… is die ene collega niet veel geschikter voor die functie? En zou je niet pas op zo’n leidinggevende baan solliciteren als je écht zeker weet dat je het kan? Je moet natuurlijk wel weten wat je doet in zo’n functie en jouw communicatieskills zijn niet altijd even goed. Wat als je baas erachter komt dat je eigenlijk toch niet zo goed bent in je werk?” Ook het gezicht van A. vertrekt nu. Ze wordt onzeker. Heeft B. gelijk? “Maar,” probeert ze nog, “ik kan het toch op z’n minst proberen?” Haar vriendin schudt resoluut het hoofd. “Nee, als je niet voor paal wil staan, zou ik het niet doen. Blijf maar zitten waar je zit.”

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Hallo, innerlijke criticus

Het is een gesprek die in geen driehonderd jaar tussen écht goeie vriendinnen gevoerd zou worden. Logisch ook. De kans dat de vriendschap na zo’n gezellig gesprekje nog lang standhoud is, eh… erg klein. Toch worden dit soort gesprekken voortdurend gevoerd door vrouwen, maar dan in ons hoofd. En heus niet alleen bij onzekere vrouwen komen dit soort innerlijke dialogen voor, maar vaak juist bij capabele, slimme, succesvolle vrouwen. De vriendin B. in het voorbeeld kun je vergelijken met je ‘innerlijke criticus’. Deze stem klinkt voor iedereen anders, maar als we er verkeerd mee omgaan kan die ons behoorlijk in de weg zitten. Als er iets is dat wij vrouwen namelijk goed kunnen, is het wel kritisch zijn op onszelf. Als we voor de spiegel staan in een nieuwe outfit, in belangrijke werksituaties (‘kan ik dit wel?’) of in relaties (‘ben ik wel een goede vriendin/dochter/moeder?’).

Wanneer vrouwen naar hun ‘innerlijke criticus’ leren luisteren en er constructief mee samenwerken, kunnen ze hun innerlijke conflicten overstijgen

Kritiek kan je ook de juiste richting op sturen

Die kritische blik is niet per se erg, zo lang je je er bewust van bent én weet hoe je ermee om moet gaan. En daar gaat het nog wel eens mis. In opdracht van Danone Activa voerden Google en GlobalWebIndex een wereldwijd onderzoek* uit. Daaruit bleek dat vrouwen zich behoorlijk kunnen laten beperken door die kritische innerlijke stem. 58% van de vrouwen bevestigde bijvoorbeeld dat ze minder geneigd waren iets nieuws te proberen omdat ze het gevoel hadden niet over de nodige vaardigheden te beschikken. Zonde, want die innerlijke criticus kan juist een onaangeroerde goudmijn zijn en het geheim van succes. Kritiek – mits opbouwend – kan je immers ook de juiste richting op sturen. “Dat is afhankelijk van of het een onbewuste innerlijke criticus is of een opzettelijke en bewust opmerkingsvermogen,” zegt sociaal psycholoog Ellen Langer over de studie van Activia. Maar hoe? Bedrock zet drie manieren op een rij.
[source id=”attachment_20181″ align=”center”][/source]

Een manier om te leren luisteren naar je innerlijke dialogen is door meditatie en mindfulness.

Word je bewust van die innerlijke stem

Wanneer je de stem van je innerlijke criticus leert (her)kennen, kun je ook beïnvloeden hoe jij daar vervolgens mee omgaat. Maar daarvoor is het wel nodig dat je je bewust wordt van deze innerlijke dialoog. Een manier om te leren luisteren naar je innerlijke dialogen is door meditatie en mindfulness. Professor Langer: “Mindfulness is het proces van nieuwe dingen opmerken en opzettelijk bewust zijn.”

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Maak jouw ‘criticus’ wat milder

Goed, nu herken je dus de stem van je innerlijke criticus. Stap twee is om die criticus wat minder hard te maken, zodat het je kan helpen in plaats van tegenwerken. Vervang die criticus door de ‘bewuste innerlijke stem’. Praat tegen jezelf zoals je ook goudeerlijk tegen een zus zou praten. Kritisch zijn mag best, zo lang het maar opbouwend is. “Zo kun je zaken objectiever benaderen. Door dat bewustzijn verdwijnt de druk veroorzaakt door onbewuste reactiviteit. We kunnen proactiever zijn en beter verantwoordelijkheid nemen voor ons beslissingen en daden,” zegt professor Langer.

Gebruik je innerlijke criticus als motivator

Samenwerken met de ‘innerlijke criticus’ in plaats van het gevoel te hebben dat hij jou tegenhoudt, kan een groot verschil maken in je gevoel van evenwicht en harmonie in het dagelijkse leven. Onze ‘innerlijke criticus’ kan ons extra perspectieven geven die we anders misschien niet hadden opgemerkt. Zo kunnen we dankzij die innerlijke criticus juist beter anticiperen op situaties om ons heen.

Haal het beste uit jezelf

In die zin is de innerlijke criticus dus een verborgen, maar sterke bondgenoot. De ‘innerlijke criticus’ is een wezenlijk onderdeel van onszelf. Hij kan ons uitdagen tot positieve resultaten, maar vrouwen ook ontmoedigen om het beste uit zichzelf te halen. Wanneer vrouwen naar hun ‘innerlijke criticus’ leren luisteren en er constructief mee samenwerken, kunnen ze hun innerlijke conflicten overstijgen en ‘InSync’ leven: één met zichzelf, zelfverzekerd, geïnspireerd en vastberaden. Klaar om met succes het beste uit zichzelf te halen. En dus gewoon voor die promotie te gaan.

* Studie uitgevoerd door Global Web Index, in opdracht van Danone in de zomer van 2016 (in 15 landen, met meer dan 15.000 vrouwen).

Bedrock in samenwerking met Activia

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.