Hoe digitale technologie ons angstig en gestresst maakt (en hoe we de controle weer terugnemen)

"We moeten digitale technologie leren gebruiken als suiker. Onze porties leren controleren."

Yoga- en meditatieleraar Max Strom schreef de boeken ‘A life worth breathing’ en ‘There is no app voor happiness’. Over de hele wereld deelt hij zijn filosofie. Om angst en stress aan te pakken, maar vooral: te voorkomen. Ook op de Inner Peace Conference in Amsterdam komt hij zijn verhaal vertellen. Wij spraken hem alvast via Skype: “Mensen hebben het nodig om face-to-face te communiceren.”

“Er is een enorme groei in stress, angst en burn-outs. Wereldwijd. De World Health Organization voorspelt dat dit in 2020 de grootste oorzaak is van arbeidsongeschiktheid,” vertelt Max ons via Skype. In 2020? Dat is over drie jaar. “Ja, het is bijna een soort plaag. Een epidemie. En we hebben het er nog veel te weinig over.”

“En daarbij doen we er niet écht iets aan. We behandelen de symptomen met medicatie of therapieën. Ik geef zelf ook les in ademhalingspatronen, om te helpen angst, depressies en burn-outklachten te verminderen. En die technieken zal ik ook zeker tijdens de Inner Peace Conference toelichten. Maar ik vind het nóg belangrijker ervoor te zorgen dat we niet meer tot het punt komen dat we een cure nodig hebben.”

“Als je het mij vraagt is dat het probleem,” vervolgt Max zijn verhaal. “Als je naar de dokter gaat met burn-outsymptomen en je krijgt daar een chemisch antwoord, los je de oorzaak niet op. Als ik mijn hand elke dag verbrand aan het fornuis, kan ik het elke dag behandelen met een medicijn, maar het zou beter zijn als ik mijn hand niet meer op het fornuis leg. Snap je? Dus ik geef les in remedies tegen stress, maar ik probeer mensen ook te overtuigen om op sommige gebieden terug te gaan naar de old ways of living.”

Digitalism

Onderdeel van de oorzaak van de snelle groei van stress- en depressieklachten is volgens Max Strom de manier waarop we omgaan met digitale technologie. “Ik ben er niet tegen hoor, digitale technologie is een blessing in some ways. Wij spreken elkaar nu ook via Skype en dat is prachtig. Net als dat er hele mooie medical procedures zijn die elke dag levens redden. Daar heb ik geen kritiek op. Maar wat ik wél bekritiseer is dat mensen de hele tijd ín die digitale technologie zitten. We leven in onze telefoon. All the time.”

“We moeten digitale technologie leren gebruiken als suiker. Onze porties leren controleren. Soms kiezen voor zoetigheid als dessert is oké. De hele dag alleen maar zoetigheid eten, is dodelijk ongezond. Ik denk dat we ook zo met technologie moeten omgaan en zelf de controle weer moeten nemen. Bedrijven als Apple gaan niet beslissen wat goed voor ons is. Apple, Google en de rest willen ons dingen verkopen. Dat is hun taak. Net als dat het bijvoorbeeld de taak van een restaurant is om jou lekker eten te serveren en daaraan geld te verdienen, niet om heel Nederland gezond te maken. Wat ik wil zeggen, is dat we zélf moeten beslissen hoe we willen leven. Natuurlijk is het fijn om gebruik te kunnen maken van nieuwe technologie. Maar je wil dat het jou dient, niet andersom. Ik denk dat als we dat niet doen, we een groot probleem hebben. Of eigenlijk hebben we dat al, want we hebben er last van. In grote getale.”

Isolatie

Hoe kan het dan dat die digitalisering ons zoveel stress en angst oplevert? Het zou het leven juist makkelijker moeten maken. Max: “Mensen hebben het nodig om face-to-face te communiceren. Als ik naar jou kijk, besluit mijn onderbewuste of ik je vertrouw, of ik je aardig vind en of ik je vaker wil spreken. 90% van onze communicatie is non-verbaal. Als we via e-mail contact zouden hebben, had ik heel veel niet kunnen inschatten. Als ik je alleen via woorden spreek, dus digitaal zonder dat ik je zie, is die 90% niet bevredigd. En dat maakt me angstig, onbevredigd en achterdochtig. Het is bewezen dat als je leeft via social media, e-mail en WhatsApp, die angst en achterdocht wordt gevoed. En dat levert stress op.”

Daarnaast missen we bepaalde social skills en stimulans als we minder direct interacteren met anderen. “Vooral mensen die een beetje awkward zijn, krijgen minder makkelijk de kans om sociale vaardigheden te trainen. En we zijn bovendien minder actief door digitalisering. We bewegen minder, sporten minder. We zitten dagenlang stil en de US doen we bijvoorbeeld alles met de auto. Ze noemen deze nieuwe, vooral stilzittende, levensstijl zelfs het nieuwe roken.”

“Therapeuten en psychologen zeggen dat isolatie een van de grootste nieuwe problemen aan het worden is. Dat is best schokkend als je je bedenkt dat we in de veronderstelling zijn dat we juist veel contact hebben door digitale technologie. Maar dat is een illusie. We zitten in een ruimte met onszelf, zonder écht face-to-face contact, met alleen maar woorden. In plaats van met elkaar af te spreken, en dat is dus iets wat we juist zo nodig hebben.”

So, what to do?

De belangrijkste boodschap van Max: “We moeten beter voor onszelf zorgen. Voor je lichaam, maar ook voor je emoties en je mind. Dat staat allemaal met elkaar in verbinding. Als je niet zorgt voor je lichaam, brengt dat schade aan je emoties en je mind. En andersom is dat precies zo. Angst of depressie zijn niet zomaar virussen die je ergens oploopt; er is een oorzaak. En die oorzaak kan worden aangepakt.”

Om te beginnen kunnen we meer controle nemen over het gebruik van technologie. “Voor wie denkt dat ik geen gelijk heb; stop maar eens een week met het gebruik van ál je digitale technologie. Inclusief de televisie, inclusief films. Er gaan twee dingen gebeuren. A: je gaat er achter komen hoe verslaafd je bent, je krijgt last van ontwenningsverschijnselen. En B: binnen een week ontdek je hoeveel beter je je voelt en hoeveel beter je slaapt.”

Sowieso is het beter om niet meer naar een scherm te kijken, zo’n 1,5 uur voordat je gaat slapen, zegt Max. “En ik adviseer ook om voor het slapengaan een boek te lezen dat je inspireert. Denk aan iets van Gandhi, of een filosoof. Iemand die je inspireert, die je trots maakt dat je mens bent en hoop geeft in de mensheid. Als je dat leest voor je gaat slapen, slaap je totaal anders en word je anders wakker.”

“Track eens hoeveel tijd je online spendeert. Je denkt waarschijnlijk dat het wel meevalt: maar hoeveel app je, hoeveel social media gebruik je? Hoeveel video’s en films kijk je? Onthoud: dit is je leven, je krijgt deze tijd niet terug. Er is niemand die terugkijkt op z’n leven en zegt: ik zou willen dat ik meer reality shows had gekeken. Bijvoorbeeld. Dus bedenk je wat je wél wil. Op het meest betekenisvolle niveau. Maak daar een lijst van en besteed daar je tijd aan.”

Dit jaar vindt de Inner Peace Conference plaats op 7 en 8 oktober, op verschillende locaties in Amsterdam. Het hele weekend kun je workshops, lezingen, meditaties en concerten bijwonen. Om zowel je inner peace als inner wisdom te voeden. Speciaal voor Bedrock-lezers is er deze link om tickets te kopen.