Het verleden loslaten? Volg deze 4 stappen

Lisanne de Vaan 8 jun 2018 Mind

Dat iets in het verleden is gebeurd, betekent niet dat we er geen moeite meer mee hebben. Kijk maar eens naar de volgende situaties: we worden boos op iemand omdat diegene ons iets heeft aangedaan, blijven maar malen over een discussie die eerder heeft plaatsgevonden en raken gefrustreerd over hoe dingen zijn gelopen, of juist niet.

Het stomme is: vaak hebben we alleen onszelf ermee. Want we willen ons toch helemaal niet boos voelen, of gefrustreerd? Volgens schrijver Leo Babauta doen we onszelf door vast te houden aan het verleden eigenlijk pijn op dit moment. En als je het zo bekijkt, dan is het verleden loslaten dus een liefdevolle daad om jezelf niet langer pijn te doen.

Maar nu is de vraag natuurlijk: hoe doe je dat dan, het verleden loslaten? Babauta komt met een stapsgewijs plan.

Probeer in te zien dat het niet de gebeurtenis an sich is, maar het verhaal in je hoofd dat je pijn doet

Wat voor soort pijn of moeilijkheid je op dit moment ook ervaart (of het nou woede is, teleurstelling, spijt of verdriet); zie in dat het allemaal veroorzaakt wordt door het verhaal dat je in je hoofd hebt over wat er gebeurd is.

Het zit namelijk zo: wat er IS gebeurd, gebeurt nu niet. Je voelt misschien nog steeds pijn, maar deze wordt veroorzaakt door het verhaal dat je hebt over de situatie. Je herinnert je wat er is gebeurd en hebt hier nu een perspectief over; een oordeel. En dit is wat een emotie bij jou teweegbrengt. Probeer op te merken wat voor verhaal je hebt, zonder oordeel over het verhaal of over jezelf te hebben. Zie gewoon dat het daar is.

Loslaten kun je leren (een psycholoog legt uit hoe)

Focus je op lichamelijke pijn

Bij stap twee verschuif je je aandacht van het verhaal in je hoofd naar de gevoelens in je lichaam. Dit is dus het fysieke gevoel. Misschien heb je wel last van pijnlijke steken, of een strakke borst? Probeer dit gevoel onder ogen te zien en verken de pijn met nieuwsgierigheid. Hoe voelt het? Waar bevindt het zich? Verandert het? Waarschijnlijk zie je in dat je het gevoel best kunt verdragen, en dat het niets is om over in paniek te raken.

Vervang moeilijkheden door compassie

Nu je aandachtig je geest en lichaam hebt verkend is het tijd om het verleden los te laten. In plaats van weg te rennen van je moeilijke gevoelens, omarm je het. Hoe je dat doet? Babauta raadt een Tibetaans boeddhistische oefening genaamd Tonglen aan. Het gaat als volgt: je ademt de moeilijke of pijnlijke gevoelens die je hebt in, en ademt een gevoel van compassie uit. Daarbij adem je niet alleen je eigen pijn in, maar ook de pijn van anderen.

Dus een paar voorbeelden: als je frustratie voelt, adem dan alle frustratie van de wereld in, en adem vrede uit. Als je verdriet voelt, adem dan al het verdriet van de wereld in, en adem het geluk uit. Als je spijt voelt, adem dan alle spijt van de wereld in, en adem vreugde en dankbaarheid uit. Volgens Babauta is het een perfecte oefening om elke dag een minuut lang te doen.

Probeer dankbaar te zijn naar het heden

Tot nu toe heb je vooral aandacht gegeven aan het verleden. Maar het is het heden dat belangrijk is. Probeer daarom niet opnieuw op te gaan in je verhaal, maar te focussen op wat er op dit moment gebeurt. Wat zie je? Kun je het waarderen? En kun je dankbaar zijn voor iets dat er NU is? Volgens Babauta is deze stap belangrijk omdat we – wanneer we vastzitten in iets dat in het verleden gebeurd is – geen aandacht geven aan het nu. Probeer dus terug te keren naar het heden en dankbaarheid te vinden voor wat hier is, in plaats van zorgen te maken over wat niet is.

Meer lezen over loslaten?

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van meer feitjes en inspirerende verhalen? Meld je dan aan voor de Bedrock-nieuwsbrief!

Reageer op artikel:
Het verleden loslaten? Volg deze 4 stappen
Sluiten