Het is bijna Fashion Revolution Week! Heb jij The True Cost al gezien op Netflix?

Het kan zo niet langer

Yes, weekend! Tijd om in je joggingbroek op de bank te hangen met films en series en je verstand op nul. Of toch niet? Op Netflix vind je niet alleen dingen als Gossip Girl en Pretty Little Liars, maar ook een heleboel toffe films en documentaires die je wereldbeeld verbreden. Daarom geven wij elke week een nieuwe Netflix-tip. Dit keer, ter ere van de Fashion Revolution Week die maandag begint: The True Cost.

Zo’n vijf jaar geleden, op 24 april 2013, stortte in Bangladesh de kledingfabriek Rana Plaza in. Er vielen 1135 doden en ruim 2500 gewonden. Onder andere C&A, Mango, Primark, Zara en Bershka lieten er kleding produceren. Maar dat is niet het enige incident dat de afgelopen jaren plaatsvond in de kledingindustrie, laat de documentaire The True Cost zien.

The True Cost

De docu op Netflix laat zien dat onze goedkope kleding elders ter wereld belachelijk hoge prijzen heeft. In de film komen arbeiders aan het woord, maar ook inkopers en designers. De hartverscheurende beelden van rellen bij onveilige kledingfabrieken staan in enorm contrast met de beelden van modellen op de catwalk en honderden mensen die dringen voor winkels waar uitverkoop is.

Maar waarom kan dat niet veranderd worden? Het zit helemaal ingebakken in ons systeem, zeggen experts. ‘We communicatie who we are through clothing’, en dat kunnen we niet ineens níet meer doen. De docu laat zien wat we gelukkig steeds meer inzien: dat we allemaal diehard materialisten zijn (geworden).

Fashion Revolution Week

Dat moet anders, zoveel is duidelijk. Zoals in de docu gesteld wordt: ‘The actual business model is completely unsustainable.’ Dat is dan ook de reden dat vanaf maandag de Fashion Revolution Week plaatsvindt. Tijdens die week wordt aan grote modemerken de vraag ‘#WhoMadeMyClothes’ gesteld. Het uiteindelijke doel is een mode-industrie zonder de onveilige fabrieken, veel te lage lonen, kinderarbeid en milieuvervuiling.

Die situatie ligt nog mijlenver in de toekomst, maar komt wel steeds dichterbij. En daar kun jij je steentje aan bijdragen. ‘Met Fashion Revolution Week van 23-29 april 2018 roepen we iedereen op om modemerken te vragen door wie en hoe ze de kleding die we dragen maken. Meedoen is makkelijk: post een bericht waarin je het merk van je kledingstuk tagt en de hashtag #WhoMadeMyClothes gebruikt’, aldus de website van de Fashion Revolution Week.  Mede door publieke druk, heeft de regering van Bangladesh het minimumloon van kledingarbeiders al met 77 procent verhoogd tot 68 dollar per maand.

Je kunt The True Cost bekijken op Netflix.

Meer documentaires op Netflix

Netflix staat vol met documentaires die je moet zien. Wat dacht je van deze 6 docu’s over bewust leven en het klimaat of één van de 8 beste food-documentaires van het moment?