Help, een kater! Zo kom je er (op een natuurlijke manier) vanaf

Vermijd vet eten en start de dag met een bescheiden ontbijtje

Doorgehaald vannacht en last van een kater? We schieten je graag te hulp. In deze ‘complete kater gids’ lees je hoe je op een natuurlijke manier katers kunt voorkomen én behandelen. Een naslagwerk voor als je weer eens te diep in het glaasje hebt gekeken.

Je hebt vast wel eens een soortgelijk scenario meegemaakt: na een fantastische avond in de kroeg word je wakker met je make-up nog op je gezicht, het licht nog aan en een pyjamashirt dat je achterstevoren én binnenstebuiten hebt aangetrokken. Wanneer je lichtjes je hoofd optilt om je telefoon te pakken (hoe laat is het überhaupt!?), voel je een steek in je hoofd. Aii, daar is ‘ie weer: de man met de hamer.

Strompelend loop je richting de keuken, waar je een halflege zak chips aantreft en de laatste (taaie, maar hé je moet wat) chipjes naar binnen werkt. Rillerig kruip je onder een deken op de bank. Om er de komende paar uur niet meer vanaf te komen. Je bent brak. Heel. Erg. Brak. Hoe ga je deze dag óóit doorkomen?

Terug naar de oorzaak

Om een probleem op te lossen, moet je het bij de kern aanpakken. Dat betekent dat je eerst moet weten wat een kater precies is. Veel mensen denken dat uitdroging de boosdoener is, maar dat is niet het geval. Er zijn andere redenen waarom het lichaam zich ziek voelt na een avondje uit.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Hoe het dan wel zit? Als we alcohol consumeren, dan zet ons lichaam de ethanol (een ander woord voor alcohol) via de lever om in acetaldehyde. Wanneer het niveau van acetaldehyde in het bloed hoger is dan normaal, kan het lichaam klassieke symptomen van een kater vertonen, zoals misselijkheid, braken, hoofdpijn en vermoeidheid.

Alcoholgebruik kan ook een impact hebben op de hypofyse, een klier midden in het hoofd. Hierdoor produceer je minder ADH (ook wel het antidiuretisch hormoon) en verlies je meer vocht. Dit is waarom je – wanneer je begint met drinken – een grotere behoefte hebt om te plassen. Op het moment dat de alcohol inslaat, verdwijnt dit gevoel meestal.

Voorkomen is beter dan genezen

Wil je er zeker van zijn dat je geen kater hebt, dan is er een hele simpele oplossing: minder (of niet) drinken. Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Het is daarom verstandig om te pre-toxen voor het drinken. De volgende middeltjes zijn hier uitermate geschikt voor:

  • Vitaminen: vitamine C, thiamine (vitamine B1), vitamine E en selenium raken vaak uitgeput door alcoholgebruik. Het verhogen van de niveaus van deze vitaminen (door middel van voeding of supplementen) kan behulpzaam zijn.
  • Knoflook: zoals eerder vermeld kan alcohol ervoor zorgen dat het niveau van acetaldehyde in het bloed hoger is dan normaal. Een chemische stof die acetaldehyde neutraliseert – genaamd s-allyl-cysteïne, wordt gevonden in knoflook.
  • N-acetylcysteïne: het semi-essentiële aminozuur cysteïne helpt bij het verhogen van het antioxidant glutathion, welke betrokken is bij alcoholmetabolisme. De stof is aanwezig in eiwitrijke voedingsmiddelen, waaronder zuivel, vlees en gevogelte.
  • Magnesium: door het gebruik van alcohol raakt magnesium in je lichaam uitgeput. Magnesium-rijke voedingsmiddelen (waaronder noten, peulvruchten en vette vis) en supplementen kunnen hoofdpijn voorkomen.
  • Mariadistel: mariadistel bevat sylmarin, een krachtig antioxidant dat goed is voor de gezondheid van de lever, en de uitscheiding van gifstoffen bevordert. Je kunt er thee van zetten of een capsule nemen.
  • Water: blijf het lichaam hydrateren en houd je vochtbalans op peil, ook vóórdat je alcohol gaat drinken.

Als het kwaad al geschied is

Mocht het pre-toxen niet baten? Dan is het tijd om te detoxen. Deze tips kunnen je hierbij helpen:

  • Ontbijt. Een goed, maar klein ontbijt geeft je nieuwe energie en kalmeert je maag. Het ultieme kater-voedsel is toch wel eieren. Aldehyde (een stof die ontstaat wanneer je teveel drinkt), wordt afgebroken door cysteïne, een stofje dat in eieren zit.
  • Eet fruit, bijvoorbeeld watermeloen. Doordat er veel vitamine C in de vrucht zit, is watermeloen een goede antioxidant.
  • Vermijd vet eten. Dit kan nog te zwaar zijn voor je maag, die nog aan het herstellen is.
  • Drink voldoende water, of doe een stukje gember in je thee. Gember kan helpen om misselijkheid en duizeligheid tegen te gaan.
  • Als je het op kunt brengen: beweeg. Fysieke inspanning kan helpen om de giftige stoffen uit je lichaam te zweten.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Helende kruiden

Is de kater echt hardnekkig? Probeer dan een van de volgende kruiden:

  • Kruiptijm: het kruid heeft een lange geschiedenis als zowel medicinale als culinaire kruid en kan geschikt worden gebruikt als een thee. Het is een algemene pijnstiller en, volgens de traditionele geneeskunde, verbetert het duizeligheid en hoofdpijn.
  • Wilgenroosje: het wilgenroosje is een kruidachtige plant die van oudsher wordt gebruik om alles – van hoest tot aan algemene pijn – te behandelen. Bovendien is het een anti-ontstekingsmiddel dat goed werkt in het spijsverteringsstelsel.
  • Brandnetel: de brandnetel is een mineraalrijk antioxidant dat uitstekend is voor de behandeling van ontstekingen in het maagdarmkanaal en een opgeblazen gevoel.
  • Paardenbloem: de bladeren van een paardenbloem bevatten grote hoeveelheden natuurlijk kalium en stimuleert plassen, waardoor je meer gifstoffen uit je systeem krijgt. De wortel van de paardenbloem daarentegen, heeft een stimulerend effect op de lever en galblaas functie, en wordt gebruikt om de lever te versterken na langdurige medicatie of alcoholgebruik.

Wil het allemaal niet helpen? Dan zit er niets anders op dan terug je bed in te kruipen en je roes uit te slapen. Maar nu met het licht uit.

Meer lezen?

Dit zijn de effecten van alcohol op je lichaam (waarschijnlijk erger dan je denkt)

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.