Zo voorkom je dat je hangry wordt (handig tijdens je menstruatie!)

Het woord hangry – een kruising tussen hungry en angry – kent inmiddels iedereen wel, maar wist je ook dat we als vrouw meer kans hebben om hangry te zijn tijdens onze ongesteldheid? We leggen het uit en geven tips om hangryness (en bijhorende eetbuiten!) te vermijden.

In een eerder artikel schreven we dat hangry niet zomaar een mythe is. Dat komt onder meer omdat hongergevoelens de stresshormonen cortisol en adrenaline aanwakkert. Die hormonen zijn op hun beurt de boosdoeners die je meer gespannen en onprettig laten voelen.

Hangry tijdens je menstruatie

Men weet dus dat hevige hongergevoelens de hormoonhuishouding in ons lichaam in de war brengen. Dat is nooit heel aangenaam, maar des te vervelender wordt dit tijdens de menstruatie – een periode waarin ons lichaam sowieso erg veel hormonale veranderingen ondergaat.

Dit vind je misschien ook interessant: Dit voedsel wil je wel en niet eten tijdens je menstruatie volgens een hormoonexpert

Door onze menstruatie raakt de bloedsuikerspiegel op natuurlijke wijze uit balans. Komen daar nog eens hevige hongergevoelens bij, dan wordt de bloedsuikerspiegel nog meer in de war gestuurd. Dit zorgt op zijn beurt voor hevigere menstruatieklachten. Alsof trek hebben an sich nog niet lastig genoeg is, komen daar dus ook nog eens verergerde menstruatieklachten bij. Geen wonder dat we véél vaker hangry worden tijdens de menstruatie.

Zo voorkom je dat je hangry wordt

Hangry zijn heeft dus alles te maken met het in balans houden van de bloedsuikerspiegel. Dat kan op verschillende manieren.

Enerzijds is het belangrijk om op regelmatige tijdstippen te eten. Voorzie dus voldoende (gezonde!) tussendoortjes waar je de hele dag door van kan snacken. Een lijst van gezonde snacks, vind je hier.

Een gouden regel hierbij is om al-tijd te ontbijten,, maximum een uur nadat je wakker wordt. Zorg hierbij dat je ontbijt bestaat uit eiwitten en gezonde vetten om je bloedsuikerspiegel rustig op gang te brengen ‘s ochtends.

Must read: 7 vegan ontbijtrecepten in prachtige coconut bowls

Een gekookt eitje met avocado is hiervan een prima voorbeeld, maar ook havermout met plantaardige melk is een go-to optie. Heb je moeite met ontbijt? Zorg dan dat je de avond van tevoren niet te laat eet. Door vroeg genoeg te eten, zal je vanzelf meer trek krijgen de volgende ochtend.

Vergeet ook niet om goed te drinken #evenbijtanken

Daarnaast is het belangrijk om te kiezen voor volkorenproducten. Snelle suikers als snoep en witte rijst halen je tijdelijk uit je suikerdip, maar al gauw daarna zal die weer optreden. De vuistregel is dus om te kiezen voor gezonde, volkorenproducten met voldoende eiwit en gezonde vetten.

Zeg nu zelf: de wereld zou er toch wel net iets mooier uitzien als we niet met z’n allen woest worden van een beetje trek, toch?

Meer over voeding

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Zo voorkom je dat je hangry wordt (handig tijdens je menstruatie!)
Sluiten