How To Handle #3: Lichaam (hoe ga je om met je eigen lijf?)

Kiara Louis 8 apr 2018 Body

met je lichaam moet je het je hele leven doen. Reden genoeg om dus een goede band op te bouwen met je lijf. Lichaamslessen, lichaamstaal, lichaamsbeeld: allemaal dingen die best een uitdaging kunnen vormen. Zo ga je hiermee om.

In de voorgaande delen van de driedelige rubriek How To Handle deelden we al hoe je om kan gaan met je emoties en je gedachtes. Processen die zich allemaal afspelen in je lichaam. En je lijf is letterlijk van levensbelang. Vandaar dat we met dit onderwerp de serie afsluiten.

Hoofd vs. Lichaam

De strijd tussen je hoofd en je lichaam kan heel lastig zijn. Bijvoorbeeld op een avond dat je in gedachten wel zin hebt in een feestje, maar je lijf echt toe is aan een avondje rust. Regelmatig geven onze lichamen duidelijke signalen. Zo kunnen we evenveel leren van ons lichaam als van onze geest. Ook emoties zijn een combinatie van je lijf en je brein.

There is more wisdom in your body than in your deepest philosophy

Vaak voel je een bepaalde emotie in je lijf, waar je brein dan weer gedachten van vormt. Het kan heel erg helpen om je gedachten samen te laten werken met je lichaam, in plaats van destructief hiermee om te gaan. Mindfulness kan je helpen om de signalen van je lichaam beter op te pakken, om hier vervolgens een verstandige beslissing over te maken. Zoals Nietzsche zei: “There is more wisdom in your body than in your deepest philosophy“.

Lichaamstaal

Toch zijn hoofd en lichaam onlosmakelijk met elkaar verbonden, wat je lichaamstaal heel duidelijk laat zien. Vaak denken we dat we gemakkelijk onze emoties kunnen verbergen, maar ons lichaam verraadt eigenlijk wat wij voelen, blijkt uit het boek van Wax. Als je je bijvoorbeeld tot iemand aangetrokken voelt, heb je de neiging tot naar voren leunen. Ook imiteer je de bewegingen van de ander, en worden je pupillen groter.

Het effect van lichaamstaal kan je heel slim gebruiken, op momenten dat je je bijvoorbeeld wat onzeker voelt. Door dan een ‘power-pose’ aan te nemen, kan je je wat beter voelen. Handig om te doen voor een presentatie, bijvoorbeeld.

Lichaamslessen

De signalen die ons lichaam ons geeft, zijn vaak heel leerzaam. We hebben als het ware een inwendig weerbericht, dat ons vertelt of de zon schijnt of dat het regent. Oftewel, we krijgen de nodige lichaamslessen voorgeschoteld. Bijvoorbeeld het moment dat je heel veel woede voelt. Dan voel je wellicht een fysieke impuls om iemand te slaan.

En dat beeld je je niet zomaar in, dat komt vanuit je motorische schors, volgens de neurowetenschap. Wat dan kan helpen is om jezelf een paar cruciale seconden ruimte te geven, om beter over je reactie na te denken. Zo creëer je ruimte tussen je impuls reactie en je daadwerkelijke reactie, wat kan voorkomen dat je spijt krijgt van je eigen gedrag.

Ook op het gebied van gezondheid geeft je lichaam de nodige lessen. Eet je dus bijvoorbeeld iets waar je achteraf veel klachten van krijgt, dan is het handig om voortaan zoiets niet meer te eten. Naast je reactie op voeding, kan je lijf ook aangeven dat je echt rust moet nemen. Warrig, vergeetachtig en labiel zijn, kunnen signalen zijn dat je dingen anders moet aanpakken.

Lichaamsbeeld

Van ons lichaam kunnen we dus best veel opsteken, toch houden we niet altijd van ons lijf. Veel mensen hebben een oneindige strijd met hun lichaam. Te klein, te groot, te dik, te dun. Eigenlijk is niks is goed, lijkt het. Toch kan het veel fijner zijn om je eigen lichaam te waarderen en accepteren, je kan immers niet uit je eigen lichaam. Daarom deze handige oefening, voor een positiever lichaamsbeeld.

Bedenk eens vijf dingen die je waardeert aan je lichaam. En dit hoeft geen eens om schoonheid te gaan. Want je kan ook al heel dankbaar zijn voor het feit dat je twee benen hebt – waar je mee kan dansen, lopen en fietsen. Probeer eens vijf dingen van je lichaam op te schrijven waarvoor je dankbaar bent. Door regelmatig hierbij stil te staan, kan je meer waardering en respect krijgen voor je eigen lijf. Op deze manier creëer je een positiever lichaamsbeeld.

Mindfulness oefening

Lichaamstaal, lichaamslessen, lichaamsbeeld. Hoe kan je deze dingen nou slim inzetten? Nou, je kan veel invloed uitoefenen op je mentale welzijn, door middel van je lichaam. We delen een oefening, afkomstig uit het boek ‘De Mens: een handleiding’ van Ruby Wax.

De toestand van je lichaam is een afspiegeling van je emoties en gedachten, en vice versa. Als je je spieren ontspant, worden je gedachten en emoties ook losser. Als je lichaam gespannen is, geldt dat ook voor je gedachten en emoties.

Stap 1. Krom je schouders, kijk naar de grond, frons en schuifel rond. Verkort je ademhaling. Registreer welke invloed dat heeft op je gedachten en emoties. Ga niet te lang door, anders ga je je rot voelen en krijg ik de schuld.

Stap 2. Ga rechtop staan, borst vooruit, loop vol vertrouwen, lachend rond. (Gewoon doen, er kijkt niemand.)

Voel je het verschil? Een chronische depressie los je hier niet mee op, maar als je je een beetje mat of onrustig voelt, speel dan met je gemoed door het opzettelijk te veranderen. Als jij je houding verandert, gaan mensen om je heen dat soms ook doen. We pikken elkaars stemming op aan de hand van elkaars lichaamstaal. Dus laat een ander meeprofiteren van je gelukkige lijf!

Reageer op artikel:
How To Handle #3: Lichaam (hoe ga je om met je eigen lijf?)
Sluiten