Body 20 feb 2019 Redactie

Een mini-yogaguide op World Yoga Day: de krachten van yoga uitgelegd (en 3 fijne poses)

Vandaag is het World Yoga Day! Op deze dag bundelen yogafans hun krachten om de wereld een beetje mooier te maken. Wereldwijd organiseren yogascholen yogasessies voor het goede doel. Én een mooie gelegenheid om eindelijk eens yoga uit te proberen! Samen met Yoga International delen we 3 krachtige yoga-poses met elk hun eigen focus: concentratie, minder stress en een betere nachtrust.

World Yoga Day is een initiatief van Samira Radsi, een yogalerares uit Berlijn. Zij wil de krachten van yogi’s bundelen om anderen te helpen. In 2007 kreeg ze steun van honderden scholen. Elke deelnemende yogaschool organiseert een yogasessie voor een liefdadigheidsinstellling. Je stuurt in deze sessie al je gedachten en energie naar mensen in nood, in de hoop dat zij zich sterker en positiever zullen voelen, en doneert een bedrag naar keuze.

Op World Yoga Day staan wereldwijde verbinding en het delen van liefde centraal. Maar eerst een kleine opfrisser: wat is het idee van yoga ook alweer?

Waar komt yoga eigenlijk vandaan?

Yoga komt voort uit een eeuwenoude Indiase filosofie die draait om evenwicht, bewustwording en verbinding. In de Yoga Sutra’s, van Patanjali, wordt het achtvoudige pad beschreven naar het ultieme geluk. De eerste stap benoemt 5 leefregels: gebruik geen geweld, wees eerlijk, steel niet, wees matig en ga bezitterigheid tegen. In het kort: wees goed voor de wereld waar je deel van uit maakt.

Door middel van deze leefregels, ademhalingsoefeningen, concentratie-oefeningen, meditatie en het aannemen van yogahoudingen of asana’s, streven yoga-beoefenaars naar balans tussen lichaam en geest. Yoga bevordert dus niet alleen je fysieke kracht en lenigheid, maar ook (of eigenlijk vooral) je mentale welzijn. En als je zelf ontspannen en positief in het leven staat, is het gemakkelijker om ook een positieve invloed te hebben op anderen. Klinkt logisch, toch?

Dus, pak je yogamatje erbij en zet je schrap.

Childspose

Een betere concentratie

Tijdens een lesje yoga richt je je volledig op het hier en nu. De les begint en eindigt vaak met meditatie, waarbij je je dagelijkse leven van je afschudt: even niet aan je werk denken, even geen afleiding van je telefoon. Ook tijdens het doen van de yoga-oefeningen doe je in feite aan meditatie. Elke beweging maak je aandachtig (mindful), op het ritme van je ademhaling. Hierdoor krijg je krijgt meer controle over je ademhaling en je lichaam, en bevorder je je concentratievermogen. Dit kan ook buiten de yogales van pas komen, tijdens je werk of studie.

Een goede meditatie-oefening voor beginners is de loopmeditatie. Die kan je overal beoefenen: thuis, in het park of op weg naar je werk. Begin met stilstaan: word bewust van je benen en hoe je voeten de grond raken. Begin dan te lopen en houd je aandacht bij je voetzolen. Voel hoe je hielen als eerste de grond raken en hoe je voeten vervolgens afrollen, hoe je tenen elkaar raken en hoe je sokken aanvoelen tegen je huid. Als dit goed gaat, kan je je aandacht steeds verder omhoog brengen. Zo word je steeds bewuster van hoe je lichaam zich beweegt tijdens het lopen.

De childspose

Een andere fijne pose zie je hierboven: de childspose. Deze houding helpt je kalm, geaard en verbonden te blijven met de aarde. Zit met beide knieën iets naar buiten en laat je lichaam voorover vallen met je voorhoofd op de grond. Een fijne heupopener, ontspanning voor je rug én een moment van rust. Deze pose wordt trouwens niet aangeraden als je zwanger bent.

Savasana-pose

Yoga zorgt voor een betere nachtrust

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor je fysieke gezondheid en mentale welzijn. Wanneer er veel door je hoofd spookt kan het echter lastig zijn om in slaap te vallen. Yoga kan hierbij helpen. Door je aandacht volledig op je lichaam te richten, sluit je alles af wat er die dag is gebeurd.

Neem bijvoorbeeld de ‘lachende babypose’ (Ananda Balasana) aan: je ligt op je rug met opgevouwen benen en houdt deze vast, en wiebelt zachtjes heen en weer. Deze houding kan het beste in bed beoefend worden (handig!) om je ruggengraat een zachte ondergrond te geven. De ontspannende wiegende bewegingen zijn kalmerend. Ook de ‘lijkhouding’ (Savasana, hierboven afgebeeld) maakt slaperig: ga liggen met je benen gestrekt en je armen naast je lijf, en concentreer je op je ademhaling. Het luisteren van meditatiemuziek (of één van Bedrock’s meditaties) kan de slaperigheid nog meer bevorderen.

ilustratie
Cat cow-pose

Zo verminder je stress

In het dagelijks leven leggen we veel druk op onszelf en kunnen we overprikkeld raken door alles wat er om ons heen gebeurt. Hierdoor raken we gestresst. Als je hier geen aandacht besteed aan kan het steeds erger worden, en kan je serieuze fysieke en mentale klachten krijgen. Met yoga leer je jezelf om aandachtig naar je lichaam te luisteren. Hierdoor leer je stress en vermoeidheid eerder herkennen en kan je jezelf een halt toeroepen. En natuurlijk is het beoefenen van yoga ook een manier om te ontspannen.

Een yogahouding die kan helpen bij het verminderen van stress is de ‘kat-en-koepose‘ (Bitilasana). Dit is een knielende houding: steun op je handen en knieën, en haal diep adem. Maak je rug bol bij iedere inademing, en maak je rug hol bij iedere uitademing. Forceer je rug niet: wanneer de spieren ontspannen kom je vanzelf dieper in de houding. Diep ademhalen is één van de beste manieren om stress tegen te gaan, en Bitilasana is daar uitermate geschikt voor. Ook krijgen je ruggengraat en de spieren eromheen meer bloedtoevoer en maak je de spieren los. Met meer zuurstof kan je helderder nadenken en ben je beter bestand tegen stress.

Wil jij alles weten over yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen? Yoga International is hét tijdschrift voor iedereen met een passie voor yoga. Lees hier meer over Yoga International.

Meer over yoga?

 

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Een mini-yogaguide op World Yoga Day: de krachten van yoga uitgelegd (en 3 fijne poses)
Sluiten