Citytrip in de kerstvakantie? Zo kun je goed slapen als je op reis bent

Maak het zo vertrouwd mogelijk

Reizen is hartstikke goed voor ons: het verbetert ons welzijn, verlaagt het risico op een hartaanval en verkleint de kans op depressies, schreven we al eerder. Maar er zijn ook dingen waar het niet zo goed voor is. Met stip op één: ons slaapritme.

Dat heeft niet alleen te maken met de jetlag die we krijgen door het tijdverschil, maar ook met emoties die erbij horen. Misschien slapen we minder omdat we van tevoren zenuwachtig zijn voor het vliegen, kunnen we niet slapen in het vliegtuig of in de auto, en bedden in ho(s)tels zijn ook niet altijd even geweldig. Met deze tips kun je goed slapen als je op reis bent!

Neem een eigen kussen mee

Vliegtuigstoelen zijn sowieso al niet zo comfortabel, maar ook in een ho(s)tel is het kussen niet altijd even geweldig. Ben je een dik kussen gewend, dan ligt er meestal een dunne, en andersom. Als je niet fijn ligt, kun je niet alleen niet goed slapen, maar voel je je ook nog eens krakkemikkig als je wakker wordt. Bovendien is je eigen kussen vertrouwd, en ook dat helpt om in slaap te vallen. Neem dus altijd je eigen kussen mee als het even kan.

Zet een oogmasker op

Hoe moe je ook bent, als je op een heel lichte plek probeert te slapen, is de kans groot dat dat toch niet lukt. Een oogmasker is misschien even wennen als je ‘m nog nooit hebt gedragen, maar kan wel heel erg helpen. Ook is het altijd handig om voor de zekerheid oordopjes mee te nemen op reis.

Beweeg genoeg

Als je een jetlag hebt, is actief doen waarschijnlijk wel het laatste waar je zin in hebt. Nope, laat jou maar lekker met je luie reet op het strand of in een restaurantje zitten. Toch is beweging wel nodig voor een goede nachtrust. Niet alleen omdat het je moeier maakt, maar ook omdat de buitenlucht en het licht je biologische klok weer herstellen. En avontuur is ook gewoon heel leuk op reis!

Drink niet te veel alcohol

Yes, een glaasje wijn is waarschijnlijk precies waar je aan toe bent. Ik bedoel, hallo, het is vakantie! Maar hoewel alcohol je weliswaar helpt om in slaap te vallen, wordt je verdere slaap er onrustiger en lichter door. Ook koffie is niet zo’n heel goed plan, omdat je door caffeïne minder goed slaapt.

Zorg voor vertrouwde muziek of een geur

Brand je altijd wierook op je eigen slaapkamer, of luister je standaard pianomuziek voor je gaat slapen? Zulke vertrouwde dingen kunnen je ook helpen om in slaap te vallen. Als je nu nog niet zoiets hebt, is het misschien goed om daarmee te beginnen, zeker als je veel reist. Belangrijk is dan wel dat je die dingen alleen met slapen associeert, en niet dezelfde muziek ook luistert als je aan het werk bent.

Vergeet je verplichtingen

Ben je voor je lol op vakantie? Vergeet dan dat je het huis nog niet hebt opgeruimd en denk niet aan alle mensen die je eigenlijk nog moet mailen voor je werk – dat zorgt er alleen maar voor dat je ‘s nachts wakker ligt te piekeren. Geniet gewoon van je reis!

Maak je niet te druk

Zelfs als je je verplichtingen thuis laat, kun je nog gestrest zijn als je op reis bent of gaat. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je vliegangst hebt, maar ook als je een te strakke planning hebt gemaakt. Ook hiervoor geldt: probeer om het los te laten. Alles komt goed. Zzz…

Meer Bedrock

Levenslessen die je sneller leert door te reizen.