Met deze inzichten krijg je wél grip op je snackgedrag (een holistisch voedingsdeskundige tipt)

Je weet het allang dat suiker niet goed voor je is. En hoe graag je ook zou willen, je lijkt er maar geen controle over te krijgen. De ene dag stop je nog vol zelfvertrouwen met snoep, koek en zweer je de chocola af. De andere dag ga je voor de bijl en heb je na een lange dag op je werk tóch een reep Tony’s in huis gehaald.

Wanneer je structureel iets wilt veranderen in je voedingspatroon is een goede strategie belangrijk. Want minder snacken en suiker eten, klinkt simpel maar is lastiger dan je denkt.

En daarom deelt holistisch voeding- en leefstijlcoach Anne de Meulmeester 5 belangrijke inzichten die je helpen anders naar je eetgedrag te kijken. Zodat je eindelijk die fijne balans vindt en volhoudt.

Van denken naar voelen (voorkom deze valkuil)

Er is altijd zo’n moment waarop je voelt, nu is het genoeg geweest. Je ben gezwicht voor een pak koekjes, hebt opnieuw een hele reep chocola gegeten of kon tóch dat zoveelste wijntje afslaan. En ja.. ook alcohol telt mee als suiker.

Sta eens écht stil bij dit moment. Voel eens heel goed voor jezelf wat je niet meer wilt en waarom je wilt stoppen met overbodig snoep en snacken.

Lees ook: Waarom je verslaafd bent aan seks & suiker

De kans is namelijk groot dat wanneer jij hebt besloten het roer om te gooien, je mind er direct met je aan de haal gaat en allerlei excuses verzint om dat vooral nog niet te doen. “Zo erg is het toch niet, ach dat wijntje moet kunnen, ik ben zo moe en heb hard gewerkt, ik heb het nu wel verdiend.”

Wees je bewust van deze reactie, bedank de saboteur in jou en ga terug naar je werkelijke verlangen. Namelijk de wens om gezonder en bewuster te eten en minder te snoepen.

Stel je behoeftes niet langer uit, maar luister naar je lichaam.

Ontdek de achterliggende reden van jouw eetgedrag

Wanneer je al langere tijd worstelt met je eetgedrag en steeds weer in oude patronen terugvalt, is het goed om eens te kijken naar de achterliggende redenen van je suikergebruik.

Schrijf eens op wat voor jou de moeilijke momenten zijn en hoe je je op zo’n moment voelt of wat er dan gebeurt.

Voel je je vaak zo moe dat je enorme behoefte hebt aan zoetigheid? Zit je regelmatig niet lekker in je vel of ervaar je chronische stress en is eten daar een reactie op? Of voel je een sociale druk om te drinken en durf je alcohol niet af te slaan uit angst wat anderen daarover denken?

Luister ook: Bedrock Talks: de nieuwe podcast over voedingstrends en voeding als medicijn staat nú online

Door zicht te krijgen op de achterliggende reden, kun je opzoek naar een passende oplossing. Eten is in deze situaties namelijk een reactie op bepaalde behoeftes en emoties waar je nog onvoldoende aandacht aan besteed. Want suiker eten om je minder moe te voelen is niet de oplossing, maar wat wel?

Stel jezelf daarom de volgende vragen en schrijf de antwoorden op:

  • Wat is het dat eigenlijk nodig heb? Welke behoefte heb ik op dit moment?
  • Welke stappen kan nu nemen om aan die behoeftes gehoor te geven en beter voor mezelf te gaan zorgen?

Denk aan zaken als: eerder naar bed gaan, dagelijks even de natuur in om je hoofd leeg te maken, mediteren, sporten, muziek maken. En als het dieper ligt: praat met iemand over je zorgen en je stress, deel de gevoelens die je hebt met een goede vriendin of zoek een fijne coach als je er zelf niet uit komt.

Ga actief aan de slag met deze stappen. Plan ze in in je agenda, kies dagelijks iets van deze lijst. Want dít is waar jouw echte oplossing ligt.

Maak het concreet een haalbaar

Nu je eenmaal zicht op de achterliggende redenen van je suikerbehoeftes en je eetgedrag is het tijd om praktisch aan de slag te gaan.

Maak je doel concreet. Kies voor een haalbaar doel en een haalbare manier om dat doel te bereiken. Daag je zelf uit, maar wees realistisch. Wees niet te streng voor jezelf. Vermijd de alles of niets strategie, waarbij je jezelf langere tijd alles ontzegt, waarna je zwicht omdat je dit niet vol kunt kouden.

Misschien ben jij helemaal oké als je twee keer per week heel bewust voor iets lekkers kunt kiezen, en je de overige dagen de suikers laat staan en kies voor gezonde, voedzame maaltijden.

Voed je lichaam

Een lichaam dat onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt gaat roepen om snelle suikers. Daarom is het belangrijk om gezond te eten! Zorgt dat je voldoende eet en goed verzadigd bent. Want een goed gevulde buik zorgt voor energie, een stabiele bloedsuikerspiegel en minder dips en dus minder kans op snoepmomenten.

Een aantal voedingstips die je hierbij helpen zijn:

  • Eet minimaal 400-500 gram groenten per dag. Ja dit is een heleboel, maar zorgt wel voor lekker veel energie, veel voedingsstoffen, veel vezels, gezonde darmen, een happy mind en goed verzadigd gevoel na je maaltijd.
  • Focus je op 3 voedzame maaltijden en verminder het aantal tussendoortjes. Dit brengt je bloedsuikerspiegel in balans en belast je je lichaam niet steeds met het verteren van je voedsel. Heb tussendoor écht trek? Kies dan voor een verantwoord tussendoortje, zoals een meergranenwafel met hummus, wat snackgroenten, een stuk fruit met een handje nootjes of een gezonde dadelreep.

Maak het jezelf makkelijk(er)

Help je zelf door jezelf niet voortdurend bloot te stellen aan verleidingen. Verwijder de droppot van je bureau, licht je collega’s in, check je keukenkastjes en geef je voorraad snacks weg en zorg voor goed gevulde koelkast vol verse producten en haal lekker veel fruit in huis.

Kies bewust je verwenmomenten! Haal je snacks apart in huis of maak ze zelf. Want hoewel je misschien verlangt naar volledige controle over je eetgedrag of droomt van het moment dat je het laat bij één stukje chocola, je maakt het jezelf op deze manier zoveel makkelijker!

Dit artikel is geschreven door orthomoleculair voeding- en leefstijlcoach Anne de Meulmeester. Met haar holistische aanpak helpt Anne vrouwen met het oplossen van hun vermoeidheidsklachten, darmklachten en voedselovergevoeligheden en coacht ze haar klanten bij het vinden van een bewuste en gezonde relatie met zichzelf en hun voeding. Meer informatie over haar Mindful Food en Mindful Lifestyle traject vind je op mindfulhealth.nl of luister naar de podcastaflevering van Bedrock Talks waarin Anne te gast was. 

Meer over gezond leven

Plasticvrij leven? Download onze 'How to be... Plastic Free Guide'

Schrijf je in voor de mailing en ontvang dé gids die je helpt duurzamer te leven

Reageer op artikel:
Met deze inzichten krijg je wél grip op je snackgedrag (een holistisch voedingsdeskundige tipt)
Sluiten