Lisanne van Marrewijk
Lisanne van Marrewijk | LinkedIn Body 11 januari 2020

4 strategieën om ongezonde keuzes in te ruilen voor gezonde

Gezond zijn willen we allemaal. We willen allemaal elke dag 2 stuks fruit eten en zoveel mogelijk groenten. We willen allemaal minimaal 2 keer per week sporten en het liefst nog wel meer. We willen dagelijks (of oké, minimaal één keer per week) mediteren om zonder stress de dag door te komen. Maar in de realiteit blijken die dingen nog wel ‘s anders te verlopen.

Sterker nog: die appel vergat je vanochtend nog in je tas te stoppen, die sportles gister heb je stiekem toch geannuleerd om met je vriendinnen een film te kijken en ook die meditatiesessie vanochtend schoot erbij in toen je iets te laat wakker werd.

Allemaal heel menselijk, want niemand is perfect (of juist iedereen ;-)). En over stress relieve: het is helemaal niet nodig om een gezond leven te leiden.

Een gezonde levensstijl die werkt

Oké, genoeg bewegen en gezond eten is natuurlijk wel nodig om gezond te leven. Maar in plaats van jezelf allerlei benauwende verplichtingen en regels op te leggen, is er ook een andere manier om die levensstijl te bereiken.

Verouderingswetenschappers (yep, that’s a word!) David van Bodegom en Rudi Westendorp schreven het boek 10 jaar cadeau, waarin ze vertellen hoe je ervoor kan zorgen om die verleidelijke, ongezonde prikkels kan vervangen door gezonde. Want volgens hen is dat dé manier naar een duurzaam gezond en langer(!) leven.

“Genen bepalen voor 30 procent hoe oud we worden. 70 procent wordt bepaald door je levensstijl” – Van Bodegom in een artikel op ANBO.

Ook interessant: Hoe holistisch voeden je dit jaar meer in balans kan brengen (en daar horen feestjes ook bij)

Gezondheid is hot topic

Uit onderzoek van Prescan is gebleken dat ruim driekwart van de Nederlands zich zorgen maakt over zijn of haar gezondheid. En dat terwijl ook bijna driekwart denkt gezond bezig te zijn.

Contrasterend en de hoogste tijd om de balans op te maken: hoe creëer je een gezonde én duurzame levensstijl?

Gezonde verleidingen

Eigenlijk, menen de auteurs van het boek, draait een gezond en lang leven om het maken van gezonde keuzes in je dagelijks routine.

Kleine aanpassingen (zoals de trap pakken in plaats van de lift – ja, zo simpel kan het zijn) die zorgen voor een duurzaam effect op jouw gezonde leven.

Volgens Van Bodegom en Westendorp is het belangrijk om je te omringen met gezonde verleidingen. Hierdoor maak je de hele dag door en iedere dag opnieuw betere keuzes.

Die trouwens heel simpel kunnen zijn: kleinere borden (zodat je niet te veel eet), een rugzak dragen in plaats van een fietstas, je wortels binnen handbereik zetten in plaats van die droppot…

“De meeste prikkels die aanzetten tot ongezond gedrag zijn ongewenste bijwerkingen van de moderne tijd.” – 10 jaar cadeau

Must read: Dit nieuwe onderzoek zou voorspellen hoe je gezond (of juist zwak) oud wordt

De aanpak

Die gezonde verleidingen kan je via 4 strategieën in je leven implementeren: verwijderen, vervangen, vermijden en voorbereiden.

Verwijderen

Je voelt ‘m al aankomen. Deze strategie draait om het verwijderen van ongezonde verleidingen. Dus nee: geen pot met koekjes op tafel, en nee: dat mobieltje neem je niét mee naar je slaapkamer.

Vervangen

Next up: vervang die ongezonde prikkels die je zojuist hebt verwijderd door de gezonde variant. Een schaaltje met nootjes en dadels of een schaal met fruit is een goed alternatief voor die snoeppot.

Handig: Zo laat je je kind meer groente en fruit eten

En we hebben genoeg boekentips op Bedrock om je voor het slapengaan nog even te vermaken. Of doe ‘s een meditatie voordat je de dag afsluit.

Vermijden

Ook zijn er veel plekken waar je al gauw wordt verleid tot het maken van ongezonde keuzes. Denk aan de supermarkt (aanbiedingen, die je kan proeven, überhaupt de grote hoeveelheid aan producten, etc.), maar ook aan het treinstation of die snackbar op weg naar huis…

Zorg ervoor dat je deze plekken zoveel mogelijk vermijdt op de verleidelijke momenten. Door niet langs de snackbar te rijden op weg naar huis, bijvoorbeeld.

Voorbereiden

We horen je al denken: oké, maar ik moet toch echt de supermarkt in om m’n boodschappen te doen! Hoe je daar de prikkels het beste kan vermijden, is door je voor te bereiden.

Als je honger hebt en boodschappen gaat doen, eet dan eerst een appel voordat je weggaat. En neem je eigen, gezonde snacks of lunch mee naar werk, voordat je weer een zakje m&m’s of cadillacs (so tempting!) meegrist bij de coffee corner.

Lekker: Voorkom ongezond snoepen met deze heerlijke healthy snacks

Niet meer verbieden

In plaats van jezelf dingen ontzeggen (‘je mag geen snoep meer eten!’) en opleggen (‘je moet 2 keer per week naar de sportschool!’), werkt het dus beter om de ongezonde verleidingen te verwijderen, vervangen, vermijden of je voor te bereiden.

“Vrijwel het enige wat we in Nederland doen is ­gebieden en ­verbieden. Dat werkt niet. We ­moeten investeren in een maatschappij die ­uitnodigt tot gezond leven,” aldus Van Bodegom tegen Radar.

Kom maar op met die gezonde voornemens. We know how to tackle them!

Tips voor gezonder leven:

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
4 strategieën om ongezonde keuzes in te ruilen voor gezonde
Sluiten