7x gezond uit eten gaan doe je zo

Josephine Kay 11 apr 2017 Nutrition

Lekker uitgebreid tafelen, goede flessen wijn op tafel, leuk gezelschap en borden vol heerlijk eten. Uit eten gaan met vrienden kan het hoogtepunt van je week zijn. Maar hoe ga je nu uit eten zonder meteen een paar kilo zwaarder wakker te worden?

Hoewel we helemaal pro ‘genieten van het leven’ zijn, kan het soms geen kwaad om een beetje op te letten. Vooral nu de zomer eraan komt en het toch wel erg fijn is om lekker in je vel te zitten als de bikini’s en zwembroeken weer tevoorschijn worden getoverd.

Orthomoleculair voedingscoach Stefanie Klaver van Klaever-Health ziet het ‘probleem’ vaak bij haar klanten en deelt daarom een paar handige tips met Bedrock. Uiteraard om met mate te volgen, want je leeft natuurlijk maar één keer.

Bereid je voor

Als je weet dat je ‘s avonds uit eten gaat kun je de neiging hebben om te denken: ‘ik ga vanavond toch al de mist in, dus ik neem lekker nog een boterham met Nutella.’ Volgens Stefanie is dit precies niet wat je moet doen. Hoewel een maaltijd skippen ook uit den boze is. “Als je uit eten gaat krijg je vaak meer binnen dan wanneer je zelf in de keuken zou staan. Je kunt hier overdag al rekening mee houden door iets minder te eten. Eet deze dag niet extreem weinig. Je zult hierdoor (te) veel trek hebben als je aan tafel gaat waardoor je eerder ongezonde keuzes maakt en sneller over-eet.”

Drink met mate

Voor velen is deze nog de minst gezellige tip, maar helaas is alcohol vaak slechter dan wat je eet. “Spreek met jezelf af dat jouw eerste drankje geen alcohol bevat. Door dit te doen maak je vaak gezondere keuzes bij het bestellen van je eten en is het tevens makkelijker om ook erna geen alcohol meer te bestellen (of je houdt het bij een wijntje bij het hoofdgerecht).”

Bordje hoeft niet leeg

Vanuit thuis kregen we mee dat we ons bordje leeg moesten eten. Dat zit er zo ingebakken dat we vaak te veel eten. Vraag het restaurant of je een doggybag mag om wat je over hebt mee naar huis te nemen. Zo eet je niet te veel, én kun je er de volgende dag weer van genieten. Oh ja, en het scheelt ook weer wat geld.

Kies verstandig

Als je kunt kiezen waar je gaat eten, kies dan voor de gezondere keuken. En er zit echt wel iets tussen een whopper en soep in. “Kies voor de Aziatische keuken. Hier eet je over het algemeen lichter dan bijvoorbeeld een Italiaanse of Franse zaak. Tegenwoordig vliegen de Vietnamese restaurants je om de oren dus een echt grote uitdaging is het niet. Daarbij serveren de Aziatische restaurants vaak geen tiramisu of sticky tofee cake, scheelt ook weer.”

Go veggie

Laat een keer de biefstuk en friet of vis in botersaus voor wat het is. “Als je voor een meer gangen menu kunt kiezen ga dan voor vegetarisch. Je krijgt veel groenten binnen, het is licht verteerbaar, super gezond en ook nog eens animal friendly.

Sex and the City

Je ziet het tijdens Gossip Girl en Sex and the City maar al te vaak voorbijkomen. Slanke dames die nooit een broodje vooraf nemen of de saladedressing apart willen. Enerzijds denk je, ‘stel je niet zo aan’, maar je weet diep vanbinnen dat dit eigenlijk hele slimme trucjes zijn als je net iets gezonder wil eten. Probeer de volgende keer de Ceasar Salad met dressing on the side te bestellen. Wereld van verschil.

Ga los

“Je kunt natuurlijk met jezelf afspreken dat je jezelf een keer lekker laat gaan. Dit is prima. Geniet ervan en pak de volgende dag de gezonde draad weer op zonder extreem te compenseren. Fanatiek compenseren creëert alleen maar het jojo-effect en dat wil je nou juist net niet.”

Meer lezen

Steeds meer restaurants richten zich op groenten en wild.

Reageer op artikel:
7x gezond uit eten gaan doe je zo
Sluiten