Gezond blijven eten tijdens de feestdagen: hoe doe je dat?

Een gezellige kerstbrunch met je beste vrienden. Een kerstdiner op eerste, tweede en stiekem ook nog derde kerstdag. En dan hebben we het nog niet eens over alle oliebollen, kerstkransjes en rondslingerende pepernoten gehad… De feestdagen zijn onlosmakelijk verbonden met lekker eten. En dat is helemaal niet erg, maar dat kan het soms wel moeilijk maken om tijdens de kerstdagen gezond te blijven eten.

In dit interview vertelde ik het al: mijn leven draait om het vinden van balans. Zo kan ik echt genieten van een flinke kerstmaaltijd, maar dan wil ik ‘s morgens wel fruit met yoghurt in plaats van een warm kaneelbroodje of een plak suikerbrood. Op die manier zorg ik ervoor dat ik ‘s avonds niet met een overvolle buik op de bank plof, en me tijdens de feestdagen fit en gezond blijf voelen.

Afvallen tijdens de feestdagen: willen we dat wel?

Dat het topic ‘afvallen tijdens de feestdagen’ trending is, blijkt onder andere uit dit artikel van de NRC. Talloze negatieve reacties verschenen op Twitter. Want afvallen met de kerstdagen, dat moeten we toch helemaal niet willen?

We willen niet al het ongezonde uit de weg gaan (want het is allemaal zo lekker!), maar we willen tussen de kerstdiners door wél gezond blijven eten. We gaan dus op zoek naar een gezonde balans.

Gezond eten tijdens de feestdagen, zo doe je dat

Ondanks dat we niet per se willen afvallen tijdens de feestdagen, willen we het tussen kerst en oud & nieuw wel zo gezond mogelijk houden om ons fit te blijven voelen. Genieten mag, maar we willen immers niet te veel troep in ons lichaam stoppen. Met deze handige tricks in je achterhoofd kan je met de feestdagen wellicht makkelijker goede keuzes maken.

Intermittent fasting

Als je ‘s morgens niet aan de grote tafel voor de zoveelste kerstbrunch wordt verwacht, is intermittent fasting misschien iets om over na te denken. Met intermittent fasting eet je tussen een tijdframe van 8 uur, waarna je 16 uur vast.

In de praktijk is het vrij makkelijk: je stelt het ontbijten gewoon wat langer uit. Ontbijt bijvoorbeeld eens om 12 uur ‘s middags. Doordat je dan tussen 12 uur ‘s middags en 8 uur ‘s avonds mag eten, kan je in een kortere periode meer calorieën eten. Denk je langer bezig te zijn met je kerstdiner? Probeer dan ‘s morgens alleen iets lichts te eten, en je lunch iets langer uit te stellen. Wedden dat je dan tussen je lunch en het diner geen cravings naar zoetigheid meer hebt?

Intermittent fasting – wat is het en is het gezond? Een wetenschapper legt uit

Eet langzaam

Wist je dat jouw lichaam pas na 20 minuten eten de impuls kan geven dat je (te) vol zit? Je voelt ‘m vast al aankomen: als jij binnen 20 minuten veel eten naar binnen werkt, is de kans groot dat je meer eet dan je in eerste instantie zou willen. Eet daarom wat langzamer dan je normaal doet, zodat je eerder voelt dat je vol zit.

Zelf het kerstdiner bereiden

Als je jouw vrienden of familie bij jou thuis uitnodigt, dan heb je alle touwtjes zelf in handen. Jij kiest het kerstmenu (wellicht in samenspraak met je gasten), waardoor je rekening kan houden met jouw eigen wensen. Laat je gasten versteld staan met deze 10 vega(n) hoofdgerechten. Is er ook ruimte voor een voorgerecht? Dan zijn deze vegetarische voorgerechten perfect.

Ga je gourmetten of fonduen? Ideaal! Dan bepaal je namelijk helemaal zelf wat er op jouw bord komt te liggen. Zorg ervoor dat jouw vlees, vis of groenten niet in liters olie ligt te bakken door af en toe jouw gourmet area met een keukenpapiertje af te nemen. Zo verdwijnt overtollig vet als sneeuw voor de zon. Als je vlees eet, kies dan naast het (het liefst magere) biologische vlees ook vooral voor groenten, en vervang dat extra dikke laagje kruidenboter voor een dun laagje.

Maak eens een wandeling

Een goede tegenhanger van lekker eten is beweging. En daarmee bedoelen we heus niet meteen sporten in de sportschool. Ga eens een flink rondje lopen. De kerstdagen zijn een ideaal moment om een goed gesprek met je moeder, zusje of beste vriendin te starten, en waarom zou je dat niet lopend doen? Helemaal als het ‘s avonds donker is, is er niets leukers dan naar de kerstlampjes kijken. Voeg daar een paar sneeuwvlokken aan toe, en gelukkiger kan je ons niet maken.

Waarom je elke dag een rondje door het park zou moeten lopen

Ben je niet zo’n loper? Dan zijn er nog talloze andere ‘sporten’ die je kan oppakken voor wat extra lichaamsbeweging. Doe warme handschoenen aan en maak een mooie fietstocht door de bossen. Of ga een half uur voetballen met je kleine neefje.

Goede voornemens

Nog een laatste tip: maak jezelf niet gek door elke dag op de weegschaal te gaan staan. Je gewicht heeft namelijk niet alleen te maken met wat je gegeten hebt – als jij gisterenavond een paar glazen water gedronken hebt, dan zal je ‘s morgens zwaarder zijn dan wanneer je de hele avond niets meer drinkt. Laat de weegschaal dus vooral even voor wat het is.

Na de kerstdagen kan je de balans weer opmaken. Hoe voel je je? Heb je een beetje gezond kunnen eten? Zo niet, dan is het (bijna) januari. Het is weer tijd voor goede voornemens. Waar had je dat pasje voor de sportschool ook al weer bewaard?

Meer lezen over de feestdagen?

Reageer op artikel:
Gezond blijven eten tijdens de feestdagen: hoe doe je dat?
Sluiten