5 gemakkelijke gewoontes om je dag goed mee te beginnen

Ben je niet zo’n ochtendmens? Je bent niet de enige! Gelukkig kan je met deze tips ‘s morgens nog nét wat langer blijven liggen. Want met een beetje plannen kan je je dag goed en vrolijk beginnen. 

Leer jezelf deze vijf gewoontes van een ochtend-pro aan en stap elke ochtend met je goede been uit bed!

1. Plan vooruit

Plannen is het keyword van dit artikel. Je kan namelijk meer plannen dan je denkt. Zo plan ik elke week wat ik die week ga eten, en doe mijn boodschappen in één keer. Dan ben ik de rest van de week geen tijd meer kwijt door inspiratieloos in de supermarkt rond te dwalen. Plan ook momenten in om te sporten, zodat je daar ‘s morgens rekening mee kunt houden.

2. Zorg voor een goed ontbijt

Ik zorg er altijd voor dat er een ontbijtje voor mezelf klaar staat, dat ik in de trein of op werk op kan eten. Meestal is dat een breakfast smoothie, een bakje kwark met fruit of overnight oats. Allemaal ontbijtjes waar je ‘s morgens geen tijd aan kwijt bent, omdat je ze de ochtend van te voren al kan maken. Sla nooit je ontbijt over, want dan heb je niet genoeg energie om jouw dag lekker te beginnen.

Hoe je rituelen in je dagelijks leven kunt inbouwen (het is simpeler dan je denkt)

3. Leg je kleding de avond van tevoren klaar

Ook nog eens een handige tip om een opgeruimde kledingkast te houden: kies de avond van tevoren alvast je kleding uit. Dit scheelt ‘s morgens een hoop stress, want je hoeft alleen maar de uitgekozen kleding te pakken. Let wel even op het weer. Je wilt niet in een jurkje rondlopen als het ineens heel regenachtig blijkt te zijn.

4. Wees consistent

Je wordt nooit een ochtendmens als je doordeweeks de wekker op half 7 hebt staan en in het weekend twee dagen lang tot 2 uur ‘s middags in bed blijft hangen. Je biologische klok raakt daar helemaal van in de war. Het is ook overdreven om op zaterdag je wekker net zo vroeg als doordeweeks te zetten, maar maak het niet te gek. 9 uur je bed uit is ook prima, toch?

Enne, kijk eens wat een tijd je ‘s middags ineens over hebt als je in de ochtend je boodschappen en huishouden al gedaan hebt. Genoeg tijd om iets leuks te doen!

5. Plan ook tijd voor jezelf in

Weet je nog dat we het bij punt 1 over plannen hadden? Vergeet niet tijd voor jezelf in te plannen. Als je dat niet doet, kan het soms misschien een beetje te veel worden. Een dagelijkse dosis me-time is essentieel! Als is het een korte meditatie, een wandeling en alleen boodschappen doen.

Disclaimer: vergeet niet te genieten en soms nog spontane dingen te doen. Een gepland leven kan soms benauwd aanvoelen als je geen ‘tijd’ meer hebt om iets spontaans te doen. Houd je dus ook niet té strak vast aan die planning, maar probeer een juiste balans te vinden!

Dit artikel verscheen eerder op Roomed.

Wil je meer lezen over fijne gewoontes en rituelen?

Meer lezen over gezondheid en een bewuste lifestyle? Schrijf je in voor onze Bedrock Weekly!

Reageer op artikel:
5 gemakkelijke gewoontes om je dag goed mee te beginnen
Sluiten