Foute keuzes: zo voorkom je ze in de toekomst

Lisanne de Vaan 6 apr 2017 Mind

Iedere dag komen we voor keuzes te staan. Van ‘wat zal ik eten als ontbijt’ tot ‘moet ik nou wel of niet een andere baan gaan zoeken’? De ene keer pakt zo’n keuze goed uit (bananenpannenkoeken zijn the best), en de andere keer ben je minder blij met de keuze die je hebt gemaakt (gód wat zou je graag je oude baan terug willen). Heb je achteraf vaak spijt? Wellicht kunnen de volgende tips je helpen.

Verzamel voldoende informatie

Kennis is macht. Niet alleen wat betreft scholing, maar ook bij het maken van keuzes. Verzamel zoveel mogelijk informatie, zodat je kunt inschatten wat de consequenties van je keuze zijn. Wat gebeurt er als je ja zegt op een aanbod om in het buitenland te gaan werken? En wat gebeurt er als je nee zegt?

Ga ook bij jezelf na wat je tegenhoudt bij het maken van een keuze. Heb je ergens een mooi appartement gezien maar twijfel je of je wel wil verhuizen, zoek dan naar de oorzaak van deze twijfel. Misschien ben je bang dat je je alleen zult voelen in een nieuwe buurt, wat niet geheel onlogisch is. In het kader van informatie verzamelen kun je alvast gaan kijken wat er te doen is in de betreffende buurt. Welke (sport)verenigingen zitten er? En hoe lang doe je erover om bij een vriendin te komen? Je kunt zelfs een praatje gaan maken met de mensen die er wonen. Hoe bevalt het hen?

Schrijf de voor- en tegenargumenten op

Het klinkt misschien een beetje schools, maar het maken van een lijstje met voor- en tegenargumenten kan heel effectief zijn. Stel je moet beslissen of je wel of niet gaat samenwonen met je partner. Een voordeel kan dan zijn dat jullie elkaar veel vaker kunnen zien, en geen tijd meer kwijt zijn aan reizen. Daar staat tegenover dat je een deel van je vrijheid inlevert. Neem de tijd om op te schrijven wat een keuze je kost, en wat een keuze je oplevert. Nog beter is om ieder argument een cijfer te geven, of de argumenten te rangschikken in volgorde van belangrijkheid.

Zorg dat je niet te emotioneel bent

Een keuze maken wanneer je boos, verdrietig of gefrustreerd bent is niet zo’n slim idee. Op het moment dat de adrenaline door je lichaam giert is de kans groot dat je in een opwelling een beslissing neemt waar je achteraf spijt van krijgt. Wanneer je lichaam in een ontspannen toestand is ben je beter in staat om keuzes te maken. Laat je lichaam daarom eerst tot rust komen. Een makkelijke manier om dit te doen is door goed te letten op je ademhaling. Adem gedurende een paar minuten langzaam in en uit. Inademen doe je telkens zeven seconden, uitademen doe je elf seconden.

Zorg dat je uitgerust bent

Lukt het je al nachten niet om de slaap te vatten en sta je voor een belangrijke keuze? Stel de keuze dan nog even uit. Als je vermoeid bent is de kans groter dat je een foute keuze maakt, omdat je hersenen risico’s niet op een normale manier kunnen inschatten. Daarnaast zorgt te weinig slaap ervoor dat onze focus vermindert. Wacht dus tot je meer uitgerust bent en hak dan de knoop door.

Focus je op de langetermijnuitkomsten

Houd bij het maken van een keuze de toekomst in je achterhoofd, en probeer kortetermijnbeloningen die niet tot langdurige tevredenheid leiden te weerstaan. Ter voorbeeld: als je twijfelt of je de relatie moet beëindigen met je partner, vraag jezelf dan af hoe dat er over een half jaar uitziet, of over een jaar. Misschien kies je ervoor om bij je partner te blijven omdat je niet alleen wil zijn (kortetermijnbeloning), terwijl je eigenlijk doodongelukkig bent. Op de lange termijn ben je dan beter af zonder je partner. Maakt je keuze een stuk makkelijker, toch?

Meer lezen?

Zo maak je keuzes waar je zélf gelukkig van wordt.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Foute keuzes: zo voorkom je ze in de toekomst
Sluiten