Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Mind 16 dec 2020

Een pleidooi voor het maken van een ‘feel good lijst’

Een pandemie, het nieuws en natuurlijk nog de klimaatverandering, soms lijkt er élke dag wel een reden te zijn om gestresst en angstig te raken. Daarom kan het een goed idee zijn om een feel good lijst te maken om je angstige gevoelens enigszins onder controle te krijgen.

En yes een feel good lijst is meer dan een happy playlist in Spotify.

Een feel good lijst

Zie de feel good lijst als een aanvulling op bijvoorbeeld meditatie of een eventuele therapie. Het is een lijst aan dingen die je kunt doen om je instant beter te voelen.

Want wanneer je angstig bent , schiet je brein alle kanten op en is het makkelijk om naar iets ‘makkelijks’ te grijpen in plaats van iets wat op dat moment goed voor je is, vertelt Lindsay Bryan-Podvin van het boek The Financial Anxiety Solution aan HelloGiggles.

Lees ook: Ochtendangsten? Deze 5 manieren om ze te tackelen zijn bewezen effectief

Op een feel good lijst kunnen grote, maar ook hele kleine dingen staan, zolang ze je humeur maar een oppepper geven. Die lijst is dus voor iedereen anders en er bestaan geen foute of goede dingen op de lijst. Het is jóúw feel good lijst.

De kleine geluksmomentjes

Denk aan de kleinste dingen als: knuffelen met je kat, wandelen door het park in de buurt, mediteren, schrijven in je dagboek, sporten, bloemen kopen (of plukken!), een goede vriend(in) bellen, je favoriete ontbijt maken of inderdaad: je lievelingsnummer opzetten.

Het zijn vaak de kleine geluksmomentjes die je dag – of in elk geval dat moment – heerlijk kunnen maken. Daarom maakten we onlangs een ode aan kleine geluksmomentjes: de gelukjes van de Bedrock-redactie.

Hoe maak je een feel good lijst?

Oké een feel good lijst dus. Ga er rustig voor zitten en pak een pen en papier (dat werkt toch fijner dan een computer of een telefoon) en begin met schrijven. Je kan zoveel opschrijven als je zelf wilt, het kunnen maar 2 dingen zijn of wel 100.

Ook lezen: Waarom schrijven je hoofd rustig maakt (met oefening)

Het gaat erom dat je de dingen opschrijft waarvan je hart een sprongetje van geluk maakt, of in elk geval de dingen die je weer rustig kunnen maken wanneer je je paniekerig voelt. Het leuke is: naarmate de dag vordert zul je vanzelf merken dat de dingen die jou blij maken, je meer gaan opvallen. Zo wordt het vanzelf een gewoonte.

Vind een goede plek

Maak het jezelf makkelijk door de lijst op een plek te hangen waar je ‘m vaak ziet, op je koelkast bijvoorbeeld. Zo weet je op moeilijke momenten direct wat je moet doen om de angst onder controle te krijgen. Op die manier ga je op een positieve manier met je angsten om.Deze lijst gaat niet de oplossing zijn voor je angsten, maar het kan je op het moment dat je je overwhelmed voelt, wel helpen de boel weer een beetje onder controle te krijgen.

Meer feel good tips

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Een pleidooi voor het maken van een ‘feel good lijst’
Sluiten