(Duurzame) modeliefhebbers opgelet: de Fashion Revolution Week begint vandaag

Vandaag is de aftrap van de Fashion Revolution Week: een week in het teken van een eerlijke mode-industrie waarin mens, wereld, creativiteit en winst in gelijke en verhouding staan. Over een frisse start van de week gesproken!

De ramp in Rana Plaza (de kledingfabriek in Bangladesh die instortte met 1135 dodelijke slachtoffers als gevolg) is inmiddels alweer 6 jaar geleden. Toch laat de ramp nog steeds haar sporen achter. Het incident legde namelijk een afgrijselijk stukje van de mode-industrie bloot en zorgde voor een kettingreactie aan tegenbewegingen.

Mode-industrie moet eerlijker en veiliger

Daar is de Fashion Revolution Week een mooi voorbeeld van. De organisatie achter deze week is een wereldwijde verzameling van ontwerpers, academici, schrijvers, beleidsmakers, merken, marketeers en modeliefhebbers die zich willen inzetten voor een mooiere (lees: betere) mode-industrie.

Lees ook: Heb jij The True Cost al gezien op Netflix?

Deze mensen zijn van mening dat de modewereld drastisch moet veranderen naar een veilige en eerlijke industrie. Hierbij wordt belang gehecht aan elke schakel van de ketting, van landbouwer tot consument.

Om hun missie te behalen, werkt het team van Fashion Revolution Week een heel jaar door. Hun doel is niet in om mensen met een schuldgevoel op te zadelen, integendeel. Ze willen aantonen dat er voldoende alternatieven bestaan om op een verantwoorde manier mode te consumeren zonder in te leveren aan mooie kleding.

Fashion Revolution Week

Van 22 tot 28 april staan de acties van Fashion Revolution Week extra in de schijnwerpers. Deze datum is niet toevallig gekozen, want de week valt samen met de datum waarop de Rana Plaza fabriek in Bangladesh op 24 april 2013 instortte. De week geldt als herdenking van de slachtoffers en als eye-opener voor de vaak onmenselijke levensomstandigheden waarin onze kleding geproduceerd wordt.

#imadeyourclothes

Dé hashtag van deze week is #imadeyourclothes. Op deze manier worden merken en producenten aangemoedigd om op een transparante manier over het productieproces te communiceren aan de consument. Er zijn allerlei merken die het goed doen op gebied van transparantie en duurzaamheid, zoals de Geitenwollenwinkel en ARMEDANGELS.

Dit laatste merk ontwierp voor de gelegenheid een speciaal t-shirt met een toepasselijke boodschap. It’s on us to… remember. Met dit t-shirt willen ze mensen alert maken op de neiging om ernstige rampen (zoals die in Rana Plaza) na een tijdje weer te vergeten en terug te vallen in oude gewoontes.

T-Shirt It's on us to remember

Ook na de Fashion Revolution Week is het van groot belang om te blijven nadenken over bewuste keuzes binnen het modelandschap. Tips nodig om je garderobe te verduurzamen? Wij zetten je alvast op weg (en dat gaat verder dan enkel bij duurzame merken kopen).

Meer over duurzame mode?

 

 

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
(Duurzame) modeliefhebbers opgelet: de Fashion Revolution Week begint vandaag
Sluiten