Even niet over sport… Ben jij mentaal wel fit genoeg?

Kiara Louis 6 apr 2018 Mind

Op social media zijn er miljoenen foto's te vinden van fanatiek sportende mensen, die dit dus graag vastleggen. Naast fysiek in shape zijn, is ook je mentale gezondheid erg belangrijk. Hoe mentaal fit ben jij?

Er zijn verschillende manieren om te kijken of je mentaal fit bent. Hiervoor delen we vier pijlers, van auteur Jennifer Moss. Zij geeft aan: “Gelukkig zijn, betekent niet dat er helemaal geen stress is. Het gaat om manieren vinden om hier beter mee om te gaan. Moeilijke en uitdagende situaties zijn gezond en horen erbij.”

De meetlat voor je mentale fitheid

Blije mensen zijn dankbaar, empathisch en mindful. Daarnaast bezitten ze de vier psychologische eigenschappen, afgekort HERO. Dit staat voor hope, efficacy, resilience en optimism. Door hoop te hebben, kan je doelen stellen en geloven dat je deze behaalt.

Ook zingeving is heel belangrijk. Door een doel te hebben in je leven – efficacy – heb je het gevoel dat het belangrijk is wat je doet. Dankzij veerkracht, oftewel resilience, kan je omgaan met lastige situaties. Tot slot kan je door optimisme een positief beeld hebben van wat er gebeurt en gaat gebeuren.

Als je deze vier eigenschappen beheerst, is de kans groot dat je mentaal fit bent. En dat betekent niet dat je een perfect leventje leidt. Juist door bijvoorbeeld veerkracht, blijf je ook op beide benen staan in een moeilijke periode.

Gelukkig kan je jouw eigen mentale fitheid volgens Moss ook een boost geven. Ze noemt onder meer deze drie manieren. Zowel op je werk als thuis toe te passen.

Dit vind je vast ook interessant: Woon je aan zee? Dan ben je sneller gelukkig

 

Creëer positieve gewoontes

Eén van de actoren voor je mentaal fit voelen is veerkrachtig zijn. Zeker in stressvolle periodes kan je dit goed helpen, omdat je iets hebt wat je structuur en houvast geeft. Door je dagelijkse routine te verbeteren, kan je je ook zelfverzekerder voelen. Want het gevoel hebben dat je je leven op orde hebt, kan heel veel rust geven. Positieve gewoontes kan je het best inbouwen door klein te beginnen. Pak bijvoorbeeld alleen nog de fiets in plaats van de auto voor korte afstanden.

Praktiseer dankbaarheid

Dankbaar zijn, kan zowel zakelijk als op privé veel goeds doen. Leuk om eens bij jezelf na te gaan: hoe vaak bedank jij de mensen om je heen? Dit vaker doen is geen gek idee, want het verhoogt werktevredenheid en cohesie binnen teams. Door mensen vaker en meer te bedanken voor wat ze doen, kunnen ze zich meer erkend en gewaardeerd voelen. Wat hun een goed gevoel geeft, maar jouzelf ook. Eigenlijk is dankbaarheid in elke situatie een goede zet.

Investeer in een hygiënische omgang

Dit klinkt misschien een beetje gek, hygienische omgang. Wat we hiermee bedoelen, is hoe en of er wel duidelijk (zonder ruis) gecommuniceerd wordt. Wanneer dit niet het geval is, kan er een destructieve cultuur ontstaan binnen bedrijven. Geldt trouwens ook in het dagelijkse leven. Vaak wordt er binnen bedrijven gedacht dat bijvoorbeeld HR dit oplost, maar de kleine dingen kun je vaak al zelf aanpakken. Luisteren, open communiceren en oprecht zijn helpt. Ook toepasbaar op vriendschappen en relaties.

Reageer op artikel:
Even niet over sport… Ben jij mentaal wel fit genoeg?
Sluiten