We spraken met de powervrouw achter ‘s werelds eerste zero waste beautymerk

Je hebt de kleurrijke blokjes van Ethique misschien al voorbij zien komen bij de Holland & Barrett. Het merk doet zijn naam eer aan als eerste zero waste beautymerk met verpakkingsvrije beauty bars, van shampoo en conditioner tot body wash, gezichtsreinigers en scrubs. En dat allemaal gemaakt van 100 procent natuurlijke producten uit het land waar natuur op nummer 1 staat: Nieuw-Zeeland. We belden met oprichtster Brianne West. 

Een merk dat plasticvrij, cruelty free, vegan, duurzaam én palmolievrij is, is het soort bedrijf dat het verschil kan maken en het gevecht tegen klimaatverandering hoop geeft.

Je begrijpt dat we erg blij waren toen we de kans kregen om met de Nieuw-Zeelandse CEO Brianne West (32) te bellen. Wat overigens nog een gedoe is vanwege het enorme tijdsverschil, maar dat terzijde.

Enfin, het interview is gelukt en dat is maar goed ook. Deze missie willen we je namelijk niet onthouden. Voor iedereen die op zoek is naar duurzame producten of wie denkt over sociaal/groen ondernemen: lees vooral verder en laat je inspireren!

View this post on Instagram

Get your party pants on! A huge shout out to Ethique founder & CEO, @briannemwest who has been named the EY Young Entrepreneur of The Year! 🥳

A post shared by Ethique (@ethiqueworld) on

Hoe is Ethique ontstaan?

“Ik ben Ethique zo’n 7 jaar geleden begonnen, in 2012. Ik was een streber en wilde de wereld redden. Ik studeerde scheikunde en biologie en wilde die kennis overdragen naar cosmetica. Het grappige is dat ik niet per se van make-up of cosmetica houd, maar vooral iets wilde doen aan het afval dat deze industrie veroorzaakt.

Ook wilde ik een eind maken aan de oneerlijke supply chain, de kinderarbeid en al het plastic dat ermee gepaard gaat. Ik had de skills en mogelijkheden om de goede, milieuvriendelijke varianten op de markt te zetten. Inmiddels verkopen we 48 producten in 16 landen en werken we in een team van acht mensen.”

Aan wat voor producten moeten we denken?

“Er zijn dus in totaal 48 verschillende producten op de markt. Voor het haar, gezicht, lichaam en voor huisdieren. Zo willen we naar steeds meer verschillende gebieden.”

Lees ook: De oprichter van waterflesmerk Dopper: “Ik wil de onzin van mineraalwater de wereld uit helpen”

View this post on Instagram

What do we do with off-cuts, seconds & excess mix? We melt them down and make them minis! Waste not, want not. Minis are available under the “Shop” tab on our website – perfect to dipping your toes into our range or creating your own wee travel kit 😊 #ethiqueworld #giveupthebottle #zerowaste #wastefree

A post shared by Ethique (@ethiqueworld) on

Wat zit er precies in de producten als er vooral heel veel níét inzit?

“We gebruiken kokosolie, kokosboter en een natuurlijk alternatief voor schuim. Daar zit nog wel voor een klein deel sulfiet in, maar geen chemicaliën, parfum of palmolie. Verder gebruiken we typische lokale ingrediënten zoals lavendelolie en kiwiolie.”

Zie je een zero waste beweging in Nieuw-Zeeland?

“Enorm! Ik ben toevallig nu op een award-uitreiking voor duurzame ondernemers in Nieuw-Zeeland. Je ziet dat veel ondernemingen het plasticprobleem willen tegengaan. Deze beweging is natuurlijk wereldwijd gaande, maar al helemaal in Nieuw Zeeland. We zijn hier erg verbonden met de natuur en de omgeving.

Als je de wereld wilt veranderen, moeten je beschikbaar zijn waar de mensen zijn.

Merk je dat ook aan de populariteit van je eigen merk?

“Zeker. We zijn met 999 procent gegroeid en de meeste producten die we maken worden geëxporteerd. Ethique wordt bijna als een huishoudmerk gezien en ligt in de schappen bij alle drogisterijen. Voor natuurlijke, planeetvriendelijke producten hoef je hier niet naar een vaag kruidenwinkeltje, maar je koopt het bijna op elke straathoek. De producten liggen nu in 250 winkels. Als je de wereld wilt veranderen, moeten je beschikbaar zijn waar de mensen zijn.”

View this post on Instagram

Hallo to our friends in Belgium and the Netherlands 👋! You can now join us on our mission to #giveupthebottle … How you ask? Well, as of Monday, you’ll find our clever little bars in all @hollandandbarrett_nl stores throughout Belgium and the Netherlands! Woooohooooo! 🎉

A post shared by Ethique (@ethiqueworld) on

Hoe zorg je dat het transport zo groen mogelijk is?

“In eerste instantie zorgen we dat de verpakkingen recyclebaar zijn. De producten worden verpakt in ongebleekt en ongestreken karton dat is bedrukt met natuurlijke inkt gemaakt van groente. Alles is uiteraard recyclebaar en lokaal gemaakt in Nieuw-Zeeland. De kwaliteit is zo hoog en ethisch mogelijk. Omdat de verpakkingen natuurlijk zijn, kan je ze composteren op je composthoop of in je wormenhotel.

Het feit dat we geen plastic gebruiken zorgt ervoor dat we een 8 procent kleinere ecologische voetafdruk hebben en bij het vervoeren wordt alle uitstoot gecompenseerd.”

Welke groene doelen heb je voor de toekomst?

“Uiteindelijk droom ik ervan dat Ethique een vertrouwd bedrijf is bij de consument met een waarde van een miljard dollar. Ik wilde voorkomen dat één miljoen plastic flessen werden geproduceerd, maar inmiddels zijn dat er al 5,5 mijoen. Daarom hebben we nieuwe doelen gesteld: 15 miljoen flessen voorkomen voor 2025.”

Er wordt geschat dat er in 2050 meer plastic dan vissen in de oceaan zit. Hoe kijk je naar de toekomst?

“Het is een behoorlijk verschrikkelijke toekomst die we tegemoet gaan. Volgens mij zijn we het daar wereldwijd gezamenlijk wel over eens. Er wordt wereldwijd nog maar 9 procent van het plastic gerecycled.”

Luister ook: Een serieus én hoopvol gesprek over klimaatverandering met Jelmer Mommers in Bedrock Talks

Hoe kun je mensen hier bewust van maken, denk je?

“Dat kan pas als mensen zich bewust worden van het probleem, veel mensen weten het simpelweg niet. Educatie is daarom enorm belangrijk en dat begint al op school. Het is bewezen dat het enorm impactvol is wanneer de jongere generatie hun kennis overdraagt aan hun ouders, de oudere generatie.

Maar ik denk ook dat merken een groot bereik hebben en hier een grote invloed op hebben. Mensen luisteren naar de merken waarvan ze producten willen hebben.”

Je werkt ook samen met inspirerende personen

“Klopt, zo werken we samen met Bindi Irwin, de dochter van crocodile hunter Steve Erwin. Zij heeft haar eigen non-profit organisatie die opkomt voor wildlife. Ze maakte speciaal voor Ethique een natuurlijke shampoo en conditioner bar, genaamd naar de Australische dieren Wombat en Kookabara. Per bar gaat er 1 dollar naar de wildlifde organisatie The Irwin’s Wildlife Warriors foundation.

Zo werken we met meerdere goede doelen samen, waaraan we steeds 20 procent doneren. Op die manier hebben al aan 183 goede doelen gedoneerd. Bijvoorbeeld met Australia Zoo, maar er zijn er nog wel honderden die ik zou willen helpen. We kijken steeds naar dierenwelzijn, educatie aan communities en natuurbescherming.”

Wat zijn je favoriete producten?

“Pinkalicious, pink grapefruit en vanilla de shampoo bar. Alle bars eigenlijk.”

Zijn er producten die je nog op de markt wilt brengen?

“Altijd. Vooral make-up, schoonmaakmiddelen en spullen voor huisdieren. Het is een gebied dat makkelijk te veranderen is.”

Wil jij ook én een ontzettend fijn, natuurlijk huidproduct hebben én de wereld een klein beetje redden? Ethique wordt nu ook in Nederland verkocht, dus loop binnen bij Holland & Barret of bekijk hier de website.

Meer natuurlijke huidproducten

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
We spraken met de powervrouw achter ‘s werelds eerste zero waste beautymerk
Sluiten