Hoe emotioneel intelligent is jouw kind? Verbeter het met Stars of Empathy

Elke week selecteert de Bedrock-redactie de mooiste nieuwe locaties, meest interessante to do’s en fijnste producten. Allemaal Bedrock Approved. Vandaag: een leerzaam spel voor kinderen, een nieuw merk vleesvervangers, direct doneren aan Kenia met een bewust T-shirt.

Een ‘zingevend’ spel

We hechten veel waarde aan een hoog IQ, maar hoe is het eigenlijk met ons EQ gesteld? EQ is die ongrijpbare aantrekkingskracht in iemand; het beïnvloedt hoe we ons gedragen en hoe we omgaan met het gedrag van anderen, schreven we al eerder. Die emotionele intelligentie wordt al jong ontwikkeld, maar kinderen kunnen daar wel een beetje hulp bij gebruiken. Daarom is er Stars of Empathy, een kleurrijk bordspel voor basisschoolleerlingen.

Stars of Empathy stimuleert kinderen om hun gevoelens onder woorden te brengen en empathie te ontwikkelen. In een wereld waarin alles steeds meer via apparaten verloopt, is dat hartstikke nodig, vindt bedenker Loes Hubertus: ‘Het geven van openheid over hun ideeënwereld en gevoelsleven is essentieel voor kinderen om op te groeien tot stabiele individuen die zorg dragen voor zichzelf en hun omgeving.’ Verbinding is verder weg, maar ook harder nodig dan ooit.

Het spel is zowel leuk als leerzaam voor kinderen; ze leren niet alleen zelf praten, maar ook naar elkaar luisteren. Inleving, samenwerking en vertrouwen staan centraal. Klinkt zweverig, maar dat is het niet. Het spel is geschikt voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar (liefst onder begeleiding van een ouder) en is te bestellen op de site.

Tos Tee

Een uitgeklede tosti

De misstanden in de mode-industrie onder de aandacht brengen doe je niet alleen, dat doe je samen. Dat dachten ook het nieuwe kledingmerk Unrobe (‘dressing people by undressing the industry’) en reclamebureau Tosti Creative. Ze willen erop wijzen dat we weliswaar steeds meer bezig zijn met duurzaam voedsel, maar dat duurzame mode nog lang niet vanzelfsprekend is: het is te duur en helemaal niet hip genoeg. Bovendien zijn er allerlei problemen in de mode-industrie: hoog waterverbruik, het gebruik van gevaarlijke chemische stoffen en pesticiden, schending van de mensenrechten, de uitstoot van Co2, de productie van afval en noem zo maar op.

Om te laten zien dat ze de industrie willen uitkleden zoals dat met de voedselindustrie gebeurt, creëerden de bedrijven samen de TosTee, een limited edition shirt met een uitgeklede tosti erop. De TosTee is wél betaalbaar en hip, en bovendien is Unrobe transparant over waar en door wie de kleding wordt gemaakt. Ze gebruiken organisch katoen, gemaakt onder goede werkomstandigheden en voor een eerlijke prijs. En de TosTee is nog maar het begin, zeggen de bedrijven: ‘Dit is het begin van een movement.’ Wij zijn benieuwd! De TosTee is te bestellen op de site.

Katharina Hamnett Fair Wear Foundation

Aanvallen, aanvallen en aanvallen

Ook Brits mode-icoon en activiste Katharine Hamnett creëert al meer dan 30 jaar bewustzijn voor globale problemen door middel van haar controversiële campagnes. Met haar wereldberoemde T-shirts, voorzien van iconische slogans en gedragen door beroemdheden als George Michael en Naomi Campbell, vraagt ze aandacht voor de misstanden in de kledingindustrie. Ze was daarom de aangewezen persoon om de bezoekers van de jaarlijkse conferentie van de Fair Wear Foundation te inspireren.

Om de misstanden in de kledingindustrie in een sneller tempo te kunnen verbeteren, is er volgens Katharine meer wetgeving nodig vanuit de overheid. Regelgeving is volgens haar de sleutel tot het oplossen van veel problemen. De consumenten en merken moeten zich verenigen om hun invloedrijke stem te laten horen en deze noodzakelijke wetgeving te eisen. Wil jij ook graag op de hoogte blijven van de ontwikkeling in de kledingindustrie en bijdragen aan positieve verandering? Volg dan de Fair Wear Foundation, bijvoorbeeld op Facebook. Want: ‘We moeten aanvallen, aanvallen en nog eens aanvallen om de kledingindustrie echt te kunnen omdraaien.’

Vegan vlees zónder palmolie

Een aantal jaar geleden was het schap met ‘vleesvervangers’ beperkt tot tofu en misschien enkele groenteburgers en -balletjes, die allemaal hetzelfde geitenwollensokken-imago hadden. Als je nu in de supermarkt komt, is dat wel anders. De meeste winkels verkopen vooral grote merken vleesvervangers, maar there’s a new kid in town: bij de Albert Heijn zijn sinds deze maand ook de vleesvervangers van Vegafit te koop! Je kon het merk al enige jaren in Duitsland vinden, maar nu gelukkig dus ook in ons kikkerlandje.

Producten van Vegafit zijn niet alleen allemaal veganistisch, maar ook nog eens gmo-vrij, vrij van kunstmatige smaakstoffen én palmolievrij. Sterker nog: ze zijn het eerste bedrijf in de wereld dat het palmolie-vrij certificaat heeft mogen ontvangen. Ontzettend goed, als je denkt aan de impact die (de ontbossing voor) palmolie heeft op de wereld. De gehaktschijf, nuggets, vissticks, krokant schnitzel, balletjes en cordon bleu vind je nu bij Albert Heijn.

Meer Bedrock

De wereld verbeteren? Doe inspiratie op bij de tentoonstelling ‘We have a dream’.

Reageer op artikel:
Hoe emotioneel intelligent is jouw kind? Verbeter het met Stars of Empathy
Sluiten