Elektrische scooter rijden? Dit is wat je bespaart aan uitstoot

Dat de wereld aan het opwarmen is, hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen. De uitstoot van benzine en diesel auto’s dragen daar flink aan bij. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden: namelijk de elektrische scooter en auto.

In de tijd dat de opwarming van de aarde op z’n top zit (en trouwens ook de stijgende brandstofprijzen) komt de elektrische scooter als geroepen. Door middel van deze elektrische vervoersmiddelen bespaar je namelijk een hoop CO2-uitstoot ten opzichte van een ‘gewone’auto of scooter.

Wat is een elektrische scooter?

Elektrische scooters zijn in principe bijna hetzelfde als ‘normale’ scooters. Het grootste verschil is dus (surprise) dat ze op elektriciteit rijden. Hoe werkt dat? In een elektrische scooter zit een accu die je steeds kan opladen. Het opladen van je scooter kan gewoon via een stopcontact.

Het enige nadeel is dat je geduld moet hebben. Wil je de accu 100 procent opladen? Dan kost je dat ongeveer zo’n 6 tot 8 uur. Gelukkig kun je je accu ook ‘snel’ opladen voor 75 procent. Dit kost je overigens nog steeds 2 tot 3 uur.

Vanaf 1 januari rijden elektrische treinen in Nederland 100% op groene stroom

Dit bespaar je als je een elektrische scooter rijdt

De hoeveelheid die CO2-uitstoot bespaart, ligt aan het soort elektrische scooter. Scootermerk unu deed onderzoek naar hoeveel hun elektrische scooter bespaart in verhouding tot een ‘normale’ scooter. En daaruit blijkt het volgende:

Unu scooter versus een ‘normale’ scooter op basis van 3.000 km per jaar

  • CO2 uitstoot eerste jaar: 106,70 versus 322,93
  • CO2 uitstoot vijfde jaar: 356,41 versus 1614,64.

Door een elektrische scooter te rijden, bespaar je niet alleen een boel CO2-uitstoot, maar ook voor je portemonnee is een elektrische scooter aanschaffen een goed idee. Een elektrische scooter is namelijk veel zuiniger dan een ‘gewone’ scooter waardoor je geen geld meer kwijt bent aan brandstof.

Nogmaals, de besparing ligt natuurlijk ook aan het merk van de scooter maar rijd je bijvoorbeeld een elektrische Etalian scooter, dan betaal je omgerekend 0,45 euro per 100 kilometer. Rijd je een ‘normale’ scooter? Dan betaal je zo’n € 7,- aan brandstofkosten per 100 kilometer.

Prijzige, maar duurzame aankoop

Net als bij elektrische auto’s is de prijs van elektrische scooters vrij hoog. Een unu-scooter kost zo’n €1.899,-. Maar daar tegenover staat dat je geen benzinekosten meer hebt. Het opladen van je accu kost 20 tot 40 cent per keer.

Hoe langer je op een elektrische scooter rond rijdt, hoe groter jouw (totale) besparing is. En aangezien een elektrische scooter heel lang mee gaat, komt dat goed uit.

Meer lezen over duurzaamheid?

Reageer op artikel:
Elektrische scooter rijden? Dit is wat je bespaart aan uitstoot
Sluiten