Body 24 mei 2019 Rosa Bertram

Een emotionele eter? Zo krijg je controle over je eetbuien

Wie last heeft van emotionele eetbuien, weet waarschijnlijk dat ze opkomen borrelen op je meest zwakke momenten en je je met geen mogelijkheid kan weren tegen verleiding. Rollen koekjes, zakken chips en bakken ijs. Whoops. Niks mis met wat chocola of chips op z’n tijd maar 2 zakken of een hele reep in één keer? Er is een manier om de controle te krijgen over je eetbuien. 

Je bent verdrietig, hebt ruzie gemaakt met je vriend of zit tot over je oren in het werk. Tijdens emotionele eetbuien, krijg je vaak zin in vet, zoet en héél veel calorieën en eet je meestal veel te veel. Het goede nieuws? Als je gevoelig bent om te eten uit emotie, kan je er ook controle over krijgen.

De connectie tussen eten en je mood

Inmiddels weten we dat voedsel meer doet voor ons lichaam dan alleen onze honger stillen. Voeding kan werken als medicijn en je helpen in een goede stemming te komen. Ook is er een sterke connectie tussen het voedsel dat je binnenkrijgt en hoe je voelt. Zit je even niet zo lekker in je vel? Dan snakt je lichaam naar bepaald eten, het lijkt namelijk (even) verzachtend te werken. Maar ook als je je alleen, verveeld, angstig of boos voelt, kunnen de eetbuien opspelen.

dit vind je vast ook interessant: Ben jij een emotional eater? Tekens om in de gaten te houden én hoe ervan af te komen

Niet iedereen heeft last van de bekende binge-eetbuien; waar de één een enorme craving heeft voor een rol chocoladekoekjes als ‘ie gefrustreerd is, kan de ander niet aan eten denken. Toch is de ommekeer snel gemaakt als je echt even in de sh*t staat. Je emoties kunnen dan gelinkt worden aan je eetgewoonten. ‘Pff, lange dag gehad op werk, ik ben uitgepuft, even lekker op de bank ploffen mét chocola. Welverdiend!’ of ‘ik heb weer ruzie met m’n vriend, ik haal lekker een bak ijs voor mezelf.’ Herkenbaar? Op die manier begint je lichaam een emotie te associeren met (ongezond) voedsel.

Must read: Er zijn drie soorten ‘honger’ (welke heb jij het vaakst?)

Eten als afleiding

Eten werkt ook als perfecte afleiding als je veel aan je hoofd hebt. Wanneer er drukte aan komt of je voelt stress opkomen bijvoorbeeld. In plaats van te dealen met de situatie vind je rust in overmatig en ongezond eten. Wat erna gebeurt? Je voelt je slecht, schuldig en hebt vaak spijt van de berg ongezonde zooi die je zojuist binnen no time naar binnen hebt gewerkt. Daar gaan je goede voornemens. Gelukkig, er zijn manieren om controle te krijgen over je emotionele eetbuien:

  • Hou een voedseldagboek bij. Een beetje confronterend, maar werkt wel. Je hoeft geen calorieën te tellen, maar opschrijven wat je eet, wanneer je het eet en hoe je je dan voelt, kan inzicht geven in je eetgedrag.
  • Werk aan je stresslevels. Stress is een boosdoener op alle fronten. Merk je dat je meer gaat eten als je gestresst bent? Kijk dan wat voor jou werkt om met stress om te gaan. Een meditatie, tijd nemen voor jezelf of diepe ademhalingsoefeningen helpen vaak.
  • Sta stil bij de soort honger die je hebt. Wist je dat er 3 soorten honger bestaan? Heb je fysieke honger of vooral emotionele? Grote kans dat je niet echt honger hebt als je net nog hebt gegeten. Probeer de craving voorbij te laten gaan. Tip: een kopje thee doet wonderen!
  • Vermijd verleiding. Merk je dat je ongezond gaat eten als je het in de buurt hebt? Zorg dan simpelweg dat je het voedsel wat je liever niet eet, ook niet in de buurt hebt liggen. Simple as that. 
  • Eet genoeg. Zorg voor een gebalanceerd gevoel over de hele dag, ook als je wilt afvallen. Logisch dat je trek krijgt als je te weinig eet.
  • Koop of maak gezonde snacks zodat je niet in de verleiding komt bergen suiker, vet en calorieën ongecontroleerd weg te werken. Dit zijn onze favoriete gezond snacks!
  • Wees lief voor jezelf en straf jezelf niet meteen af als je wel een keer een eetbui krijgt. Morgen weer een dag, maar probeer er wel van de leren.

In the end of the day is het vooral belangrijk hoe jij je voelt. Heb jij geen problemen met een eetbui op z’n tijd? No problemo. Baal je er wel elke keer van? Dan weet je nu wat je te doen staat!

Luister nu ook naar Bedrock

Ben je – net als wij – op zoek naar geluk en probeer je je quarterlifecrisis zonder al te veel kleedscheuren door te komen? Dan is onze podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de eerste aflevering expert en gelukspsycholoog Josje Smeets.

Spoiler: ze vertelt waar geluk allemaal mee samenhangt en wat je vooral wel en níét wilt doen. Luister je mee?

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Een emotionele eter? Zo krijg je controle over je eetbuien
Sluiten