Waarom je elke dag een rondje door het park zou moeten lopen

Parken zijn een oase van rust

Het leven in de grote stad kan je veel energie geven. Je kunt genieten van de vele evenementen, de gezellige (en soms iets minder gezellige) drukte op straat, het feit dat je in een prachtige culturele omgeving woont… Maar hoe blij je er ook van kunt worden, je brein vindt het waarschijnlijk iets minder leuk. Alle prikkels kunnen zorgen voor brain fatigue, en dan wordt het steeds lastiger om je nog te focussen.

Of we dan allemaal maar terug moeten naar het platteland? Dat niet. Onderzoekers in Schotland toonden eerder al aan dat een rondje door het park ervoor zorgt dat de hersenvermoeidheid minder wordt. Vorige week schreven we al dat verbinding met de natuur zorgt voor minder angst en depressieve gevoelens op de lange termijn, maar ook op de korte termijn hebben parkwandelingen dus effect op je concentratie. Niet zo wonderlijk ook: parken zijn een oase van rust, waar je brein aan de prikkels van de hectische stad kan ontsnappen.

In The British Journal of Sports Medicine schreven de onderzoekers dat mensen gestrester en gefrustreerder zijn als ze door de stad lopen, terwijl hun hersenen kalmer worden als ze door een park wandelen. Dat onderzochten ze door hersengolven te meten van jongvolwassenen die door Edinburgh wandelden. In de natuur hoef je minder moeite te doen om de omgeving in je op te nemen. Je kunt een soort aandacht vasthouden die ook ruimte laat tot reflectie, zei één van de onderzoekers tegen de New York Times.

But there is more..

Een eerder onderzoek toonde al aan dat je niet alleen meer concentratie krijgt van een wandeling in het park, maar er ook nog eens blijer van wordt. Niet zo gek, want de sfeer in een park is vaak heel relaxed. Een parkwandeling  zou trouwens ook goed zijn voor de verbetering van je geheugen: een wandeling van vijftig minuten verbetert het kortetermijngeheugen met zo’n 20 procent.

Naast de goede invloeden van het park, is het wandelen zelf uiteraard ook heel gezond. In het British Journal of Sports Medicine werd een paar maanden geleden een onderzoek gepubliceerd waarin beweerd werd dat je 22 minuten per dag moet wandelen voor een gezonde levensstijl. Maar mocht je nou écht geen tijd hebben voor lange parkwandelingen: een groene omgeving bekijken vanuit het raam schijnt ook te werken om je brein tot rust te laten komen. Uit het raam staren onproductief? Welnee, je hersenen zullen je dankbaar zijn!

Meer Bedrock

Werkoverleg met een collega? Ga wandelen in plaats van zitten!