Een gezond seksleven bereik je zo

Onbaatzuchtig gedrag leidt tot meer intimiteit tussen de lakens

Krijg je van leren pakjes en zweepjes ook de kriebels? I got you. Gelukkig zijn er veel meer manieren om je seksleven een boost te geven, die niets met fifty shades of grey-taferelen te maken hebben. We delen een aantal focuspunten.

Maak tijd voor ontspanning

We hebben het druk, druk, druk. Tijd voor seks, waar moeten we die in godsnaam vandaan halen? Oké, dat is misschien lichtelijk overdreven, maar onze overvolle schema’s zorgen er nog wel eens voor dat de seks erbij inschiet. Ook kan een druk schema leiden tot hoge pieken in het stresshormoon cortisol. En the bad news: cortisol is funest voor je libido. Onderzoek van de Universiteit van Michigan toont aan dat cortisol gevoelens van seksuele opwinding en verlangen (vooral bij vrouwen) vermindert. Om je libido hoog te houden is het daarom belangrijk om af en toe vrij te nemen en met je partner op vakantie te gaan. Geen straf toch?

Reageer op elkaars behoeften

Het is misschien een beetje een open deur, maar communicatie is key. Onderschat dan ook nooit het effect van open en eerlijke communicatie als het om seks gaat. Onderzoek gepubliceerd in de Journal of Personality and Social Psychology toont aan dat er een correlatie is tussen seksueel verlangen en aandacht, in het bijzonder voor vrouwen. Bij veel koppels die al langere tijd bij elkaar zijn verdwijnt het seksueel verlangen na verloop van tijd. Hoe je dit voorkomt? Door te reageren op de behoeften van je partner. En dan bedoelen we niet alleen op seksueel gebied. Intellectuele intimiteit kan leiden tot meer verbinding tussen de lakens. Praat iedere dag met je partner, en luister écht naar elkaar. Probeer hierbij niet te oordelen of de ander te onderbreken.

Overdrijf het niet

‘Maar twee keer per week seks? Wij hebben twee keer per dág seks’. Het lijkt erop alsof veel mensen het idee hebben dat meer seks gelijk staat aan een beter seksleven. Maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. Volgens een studie gepubliceerd in the Society for Personality and Social Psychology zijn koppels die één keer per week seks hebben eigenlijk het gelukkigst. Meer seks werd in het onderzoek niet geassocieerd met meer geluk, maar ook niet met minder. Tuurlijk, seks is een belangrijk onderdeel van een romantische relatie (je bent tenslotte partners en geen broer en zus), maar het is ook belangrijk om realistische verwachtingen te hebben. Met andere woorden: voel je niet gedwongen om je seksleven aan te passen vanwege sociale verwachtingen.

Wees onbaatzuchtig

Wat hebben het doneren van geld en het geven van bloed te maken met seks? Nou, best veel blijkbaar. Het zijn altruïstische daden. En nu is het zo dat onderzoekers een link hebben gevonden tussen altruïstische daden en meer intimiteit binnen een romantische relatie. De studie – welke is gepubliceerd in the British Journal of Psychology – laat zien dat mensen die zich onbaatzuchtig gedragen (en dus aardiger zijn voor elkaar) een actiever seksleven hebben. Het tegenovergestelde gedrag, namelijk playing hard to get, blijkt minder bevorderlijk voor intimiteit tussen de lakens.

Train je bekkenspieren

Neem je geen genoegen met ‘prima’ seks, maar wil je alles eruit halen wat erin zit? Begin dan maar snel met het trainen van je bekkenspieren. Volgens yoga expert Karly Treacy kunnen bepaalde poses waarbij je je bekkenspieren gebruikt meer doen dan het verbeteren van flexibiliteit en mindfulness. In een interview met MyDomaine zegt zij het volgende: “Gezien het feit dat orgasmes het gevolg zijn van spiersamentrekkingen, willen we er zeker van zijn dat alle spieren die verantwoordelijk zijn voor seksuele bevrediging wakker zijn, flexibel zijn, sterk zijn en op hun maximale potentieel kunnen functioneren.”

Een goede oefening is de volgende: ga op een harde stoel zitten en zet je voeten plat op de grond. Houd je benen zo wijd mogelijk en je rug recht. Probeer nu de bekkenbodemspieren samen te knijpen en houd dit drie seconde vast. Herhaal dit zo’n tien tot vijftien keer. Wil je echt resultaat merken dan zul je per dag minstens drie sessies moeten doen.

Afgezien van de fysieke voordelen kunnen yoga-oefeningen ook mentaal voordelig zijn. Een studie gepubliceerd in the Journal of Sexual Medicine vond een verband tussen mindfulness en verhoogd seksueel verlangen en opwinding bij vrouwen.

Meer lezen?

Wat je wél en niet moet eten voor een gezond seksleven.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.