Wanneer je je agenda afstemt op je biologische klok, kan dit je veel gezondheidsvoordelen bieden

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de momenten waarop ons lichaam het beste functioneert. Door aandacht te besteden aan je biologische klok en de momenten waarop je het meest alert bent, kun je ervoor zorgen dat je beter presteert. Voor iedere activiteit is namelijk een tijdstip dat het meest geschikt is, van creatieve taken tot je work-out in de sportschool.

Vaak organiseren we onze dag aan de hand van de afspraken die we hebben staan: onze ‘sociale klok‘. We negeren de behoefte van ons lichaam en laten onze dag bepalen door andere factoren.

We negeren onze biologische klok

Eigenlijk maar vreemd als je beseft dat onze biologische klok een grote rol in ons lichaam speelt. Deze klok bepaalt niet alleen wanneer we wakker worden en gaan slapen, maar regelt ook alle andere processen in ons lichaam.

Must read: Herkenbaar? Als je niet genoeg tijd hebt om te slapen

We leiden aan een sociale jetlag, stelt Groningse chronobiologe prof. dr. Martha Merrow in een aflevering van het wetenschapsprogramma Labyrint. We zijn blijkbaar veel beter in staat om te luisteren naar die sociale klok, dan naar ons eigen biologische ritme.

De gezondheidsvoordelen van luisteren naar je biologische klok

Wanneer je je agenda afstemt op je biologische klok, kan dit je veel gezondheidsvoordelen bieden. Het blijkt dat er voor bijna iedere activiteit een perfect momentje is.

Het is misschien lastig, maar probeer eens wat beter naar de behoefte van je lichaam te luisteren. Wil je weten wat de wetenschap zegt over hoe je activiteiten kan afstemmen op je biologische klok? Dit is wat er zoal onderzocht is.

Sporten volgens je biologische klok

Tijd voor een work-out? Hiervoor blijken sommige tijdstippen beter geschikt dan anderen.

Gewicht verliezen

Onderzoek heeft bijvoorbeeld laten zien dat een work-out vroeg in de ochtend ervoor zorgt dat je sneller gewicht verliest.

Daarnaast geeft het je metabolisme een boost waardoor je de hele dag door meer energie verbrandt. Hoe zit dit dan? Als je in de ochtend meteen begint met je work-out, dwing je je lichaam om te putten uit de vetreserves voor brandstof, in plaats van dat je je laatste maaltijd verbrandt.

Lees ook: Waarom hard sporten slecht is voor je lichaam

Uit een onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift voor Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, bleek dat lichte cardio voor het ontbijt ervoor zorgt dat je meer lichaamsvet verliest.

Je insulineniveau is dan namelijk laag, waardoor je lichaam veel meer vet verbrandt. Daarnaast is het ook gewoon fijn om een work-out achter de rug te hebben wanneer de rest van de wereld nog aan zijn dag moet beginnen.

Betere sportprestaties

Wil je je sportprestaties verhogen en is afvallen niet per se je prioriteit? Dan kun je je work-out het beste plannen tussen 3 uur ‘s middags en 6 uur ‘s avonds. Je lichaam presteert dan het beste en de kans op een blessure is dan het kleinste.

Heb je een krachttraining op de planning staan? Dit kun je het beste doen tussen 2 uur ‘s middags en 6 uur ‘s avonds. Je lichaamstemperatuur wordt later op de dag namelijk steeds hoger en deze toegenomen lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat je een stuk meer kracht hebt.

Uit onderzoek blijkt daarnaast dat je longen een stuk beter functioneren om 5 uur ‘s middags. Meer zin in een potje squash? De hand-oog coördinatie is laat in de middag het beste. Daarnaast zijn de spieren en gewrichten flexibeler, waardoor er minder kans is op een blessure.

Cognitieve prestaties volgens je biologische klok

Ook cognitieve prestaties – denk bijvoorbeeld aan redeneren en het oplossen van problemen – hebben ook het perfecte tijdstip.

Amerikaanse bioloog Nathaniel Kleinman ontdekte in 1933 dat bijna alle cognitieve prestaties pieken tussen 10 uur ‘s ochtends en 1 uur ‘s middags.

Dit komt doordat je lichaamstemperatuur gedurende de ochtend steeds verder toeneemt. Op het einde van de ochtend heb je hierdoor een verbeterde concentratie, werkgeheugen en alertheid.

Concentratievermogen volgens je biologische klok

Naarmate de dag vordert neemt je mogelijkheid om je te concentreren steeds verder af. De meeste mensen zijn het makkelijkste afgeleid van 12 uur tot 4 uur ‘s middags, blijkt uit onderzoek van de Pennsylvania State University.

Tip: Een bad nemen voor een betere nachtrust? Dit is de beste tijd, aldus de wetenschap

Uit zijn onderzoek bleek dat je alertheid afneemt als je een maaltijd hebt gegeten. Misschien een goede timing voor een middagdutje? Want om 2 uur ‘s middags neemt ook nog eens je slaperigheid toe.

Creativiteit en je biologische klok

Het klinkt misschien raar, maar wanneer je slaperig bent, ben je ook een stuk creatiever. De meeste mensen zijn dan ook het creatiefst in de avond.

Problemen waarvoor je out-of-the-box moet denken, kun je dus het beste oplossen als je moe bent. De verklaring? Als we vermoeid zijn, dwalen onze gedachten wat makkelijker af. Daardoor krijgen we sneller creatieve ingevingen.

Tip: Plan dus de werkzaamheden die concentratie vereisen in de ochtend, en het creatieve denkwerk in de namiddag of avond.

Alcohol

Om 5 uur aan de vrijdagmiddagborrel? Misschien moet je daar dan nog even mee wachten. Uit onderzoek van Roger Wilson van de Stanford University blijkt namelijk dat ook onze lever het perfecte moment heeft om alcohol af te breken: om 9 uur ‘s avonds.

Lees ook: Dit zijn de effecten van alcohol op je lichaam (waarschijnlijk erger dan je denkt)

Rond deze tijd filtert je lever meer alcohol uit je bloed, dan bijvoorbeeld ‘s ochtends. Maar alcohol heeft ook de neiging om je biologische klok in de war te gooien.

Wanneer mensen veel alcohol drinken worden de genen die ons bioritme sturen minder actief, blijkt uit onderzoek van neurowetenschapper Robert Handa. De alcohol verstoort waarschijnlijk de signalen die onze biologische klok naar onze hersenen stuurt.

Biologische klok bepaalt meer dan we denken

Onze biologische klok bepaalt dus meer dan we denken. Onze sociale agenda’s maken het moeilijk om te luisteren naar wat ons bioritme van ons verlangt.

Steeds meer studies bewijzen echter dat je op elk moment van de dag je hoogte- en dieptepunten hebt.

Misschien moeten we toch maar eens wat meer aandacht besteden aan het tikken van de wijzers van onze biologische klok?

Meer over je lichaam?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Wanneer je je agenda afstemt op je biologische klok, kan dit je veel gezondheidsvoordelen bieden
Sluiten