Redactie
Redactie Better World 12 mrt 2020

Deze bedrijven nemen duurzame stappen op de werkvloer (en daarbuiten)

Een fijne werkomgeving is van niet te onderschatten waarde voor velen: je brengt er tenslotte het grootste deel van de week door. Daarbij vinden steeds meer werknemers het van belang dat het bedrijf waar ze werken rekening houdt met het milieu. Als bedrijf kun je duurzame stappen maken op de werkvloer én voor je werknemers zelf.

Welke stappen kunnen organisaties zetten om de werkomgeving en bedrijfscultuur voor hun werknemers te verbeteren? En hoe zetten bedrijven zich in om de wereld een stukje te verbeteren?

Van duurzame bedrijfskleding tot een bootcamp met je collega’s, en van gerecycled plastic tot FairTrade koffie in de kantine: van deze bedrijven kunnen we leren!

Biologische tampons in een Impact Hub

Yoni Care is een biologisch kantoenen fem care merk opgericht door Mariah Mansvelt Beck die het gebruik van plastic en chemicaliën in menstruatieproducten aan de kaak wilde stellen. En als een merk zich zo bewust bezighoudt met duurzame alternatieven voor de grote merken, dan is het een logische stap om als bedrijf ook intern, duurzame stappen te maken.

Lees ook: Mariah verkoopt met Yoni maandverband en tampons zonder chemicaliën en plastic

Zo zit het kantoor in het Impact Hub in Amsterdam, een organisatie die kleine duurzame entrepreneurs steunt. Dit uit zich op de werkvloer in FairTrade koffie, een biologische vrijdagmiddagborrel, veel veganistische opties in de gezamenlijke kantine én duurzame schoonmaakmiddelen.

Ook heeft Yoni een participatiesysteem: medewerkers die voor onbepaalde tijd bij het bedrijf werken ontvangen een aandeel in Yoni. ‘Dat vind ik een hele fijne manier om samen te bouwen aan de toekomst,’ aldus Mariah. Andere inspirerende bedrijven die kantoor houden bij Impact Hub zijn onder andere Instock, Dutch Weed Burger en Plastic Whale

Grote merken, grote stappen

Niet alleen de kleinere organisaties en startups houden zich bezig met het nemen van duurzame stappen naar een betere wereld. Ook grote spelers zoals outdoor merk Patagonia willen de consument inspireren: door te stimuleren minder kleding te en meer te repareren, bijvoorbeeld.

Lees ook: De belangrijkste lessen van bedrijven als Patagonia en Ben & Jerry’s op het gebied van duurzaamheid

Tegenstrijdige boodschap van een retailmerk, zo lijkt het, maar dit soort activisme is kenmerkend voor het bedrijf. Zo gaan al hun Black Friday-opbrengsten al jaren naar een goed doel en schreef oprichter Yvon Chouinard een boek (‘Let my people go surfing’) over het belang van een positieve bedrijfscultuur, waarin hij schrijft:

“Vergeet niet: werk moet leuk zijn.”

“We waarderen werknemers die een fijn en vol leven leiden. Onze werkplek is flexibel en onze werknemers werken flexibele uren, zolang al het werk wordt gedaan en er geen negatieve gevolgen zijn voor collega’s.”

Schommelen bij Peijnenburg

Ook Nederlands trots Koninklijke Peijnenburg gaat met de tijd mee en maakt stappen richting een duurzame werkomgeving voor hun werknemers. Zo is er op hun kantoor in Geldrop een bootcampregeling en zijn er speciale bureaus waar ze staand aan kunnen werken. Ook hangen er schommels aan het plafond om de creativiteit te bevorderen.

Duurzame werkkleding

Familiebedrijf Havep workwear is op dit gebied al jaren een inspiratiebron voor velen. Zij betalen hun medewerkers in het eigen atelier in Noord-Macedonië een leefbaar loon. Dit houdt in dat werknemers in het productieland goed in hun behoeften kunnen voorzien en een behoorlijk leven kunnen leiden.

Daarnaast helpt Havep in samenwerking met Motorcycle Support Nederland (MSN) jongeren met een arbeidshandicap. Dit doen ze door ze een werkplek te bieden in het textielatelier Button Up en het bedrijfsrestaurant.

Zelf duurzame stappen zetten?

Wil je graag beginnen met het zetten van duurzame stappen binnen je werkomgeving (of daarbuiten)? Maar weet je nog niet hoe? Circl is een circulair platform op de Amsterdamse Zuidas waar maatschappij en samenleving samen in beweging komen voor een duurzame wereld.

Circl is tevens hoofdkwartier van de Week van de Circulaire Economie. Tijdens deze week openen honderden organisaties die bezig zijn met circulair ondernemen hun deuren. Goede voorbeelden krijgen een podium, voorlopers ontmoeten elkaar en starters ontvangen handvatten om zelf aan de slag te gaan. Circl organiseert in deze week o.a. inloopspreekuren + Brains & Beers, waar iedereen langs mag komen voor advies.

Dit artikel verscheen eerder op ons businesszusje WorkJuice en werd geschreven door Steff van Dorp. Steff is PR-manager en werkt bij communicatie- en PR-bureau De Wolven. Het belangrijkste vindt ze om verhalen te vertellen die iets bijdragen aan de wereld.

Meer Bedrock @ Work?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Deze bedrijven nemen duurzame stappen op de werkvloer (en daarbuiten)
Sluiten