Jeroen van Lokven
Jeroen van Lokven Nieuws 9 nov 2020
Leestijd: 2 minuten

Good News Monday: deze Zweedse supermarkt laat je betalen met een CO2-budget

Goed nieuws horen we maar al te graag. In een wereld waarin we zwemmen in het plastic en bijna identiteitsloos zijn zonder social media, kunnen we een flinke dosis goede daden en nieuwtjes goed gebruiken. Er gaat namelijk ook een hele hoop góed. Daarom trappen we de week graag af met goed nieuws. Vandaag: een Zweedse supermarkt prijst haar artikelen op grond van duurzaamheid.

Keer op keer komen de Zweden met nieuwe, duurzame ideeƫn. Na hun ambitieuze klimaatwetten, winkelcentra voor gerecyclede producten en zelfs een tweedehands IKEA, hebben ze nu wƩƩr iets nieuws bedacht. Een supermarkt die haar artikelen prijst, kijkend naar de ecologische voetafdruk ervan.

The Climate Store

The Climate Store, zo heet de nieuwe Zweedse supermarkt. En dat is geen verkeerde naam als je het bijzondere concept kent. De supermarkt doet er alles aan om haar klanten bewuster inkopen te laten doen en dat doet ze op een buitengewone manier.

The Climate Store geeft haar klanten namelijk een wekelijks budget van 18,9 kilogram CO2. Van dit budget kunnen de klanten gaan winkelen. Wanneer je producten koopt met een hoge CO2-waarde, bijvoorbeeld dierlijke producten, ben je eerder door het budget heen.

Lees ook: Vleeseters opgelet: dit type vlees is het meest vervuilend

De supermarkt is begonnen met dit idee, omdat ze merkte dat klanten graag duurzaam boodschappen doen, maar niet altijd weten welke producten nou echt duurzaam zijn en welke echt niet. Betalen met een CO2-budget kan hierbij helpen. Tegelijkertijd willen ze ervoor zorgen dat mensen eerder voor duurzame producten kiezen, omdat ze simpelweg goedkoper zijn.Ā 

Thomas Sjƶberg, marketing manager van de keten, zegt dat het interessant gaat worden om te zien of hun klanten binnen het budget kunnen blijven.

Andere duurzame ideeƫn

Overigens is dit niet de enige Zweedse supermarkt die nieuwe plannen maakt bij het verduurzamen van het koopgedrag van hun klanten, supermarktketen Hemkƶp deelt sinds kort bonussen uit aan mensen die vegetarische producten kopen. Go Sweden!

Go Nederland! Holie is het eerste Nederlandse supermarktmerk dat klimaatpositief gaat ondernemen

En zelfs in Duitsland is de supermarktketen Penny begonnen met zo’n zelfde principe. Producten met een grotere ecologische voetafdruk, werden duurder. Zo werd koemelk bijvoorbeeld twee keer zo duur en moest je voor gehakt bijna 3 keer zo veel betalen.

Supermarkten die hun klanten meer inzicht geven in de duurzaamheid van hun producten, dÔt vinden wij nou een goede stap richting een groenere en bewustere toekomst. 

Meer goed nieuws:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! šŸ¤

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief die wij met liefde voor jou maken.

Reageer op artikel:
Good News Monday: deze Zweedse supermarkt laat je betalen met een CO2-budget
Sluiten