Dit is hét wondermiddel om drukke dagen door te komen

You don’t have to control your thoughts, you just have to stop letting them control you

Er zijn van die dagen dat ik niet meer weet waar ik het moet zoeken. Ik heb dan zoveel te doen. Mensen die me kennen denken altijd dat ik de rust zelve ben, maar ik moet eerlijk bekennen dat dat in mijn hoofd weleens anders is.

Normaal gesproken ben ik niet iemand die het leuk vindt om te zeggen dat ik het ‘druk’ heb, maar ik heb het op dit moment gewoon wél echt druk. En dat is zonde, omdat ik merk dat ik bijna niet meer kan genieten van de dingen die ik doe.

Eigenlijk is er op zo’n moment maar één ding nodig: mediteren. ‘Wat?’ denk je nu misschien. ‘Mediteren, daar heb ik helemaal geen tijd voor!’ Maar er is een bekend gezegde, waar ik mezelf aan help herinneren, dat je elke dag 10 minuten zou moeten mediteren. En als je daar geen tijd voor hebt, dat je er dan 20 minuten van moet maken.

Volgens Peter Harper, general manager, meditatie leraar en ‘holder of the space‘ van het Mandali Retreat Centre, zijn er vier belangrijke inzichten die je voor ogen moet houden bij het mediteren.

 

1. Ontspan

Je hoeft op dit moment niks anders te doen dan hier zitten. En geef eens toe: hoe vaak doe je even écht helemaal niks? Accepteer ook dat dit het voor nu even is. Dat je waarschijnlijk negatieve gedachten zult hebben over waarom je dit in godsnaam doet, of dat je hier eigenlijk helemaal geen tijd voor hebt. Accepteer voor nu even die gedachten en de pijn in je linkerbil van het zitten.

2. Probeer niet te oordelen

Stel, je zit net en preciés op dat moment besluit de buurman om de grasmaaier aan te zetten. In plaats van je er vreselijk aan te ergeren en een label op de situatie te plakken, probeer je er gewoon objectief naar te kijken en maak je het een onderdeel van je meditatie.

Niet oordelen betekent ook dat je jezelf helemaal niks kwalijk neemt wanneer het niet lukt, of wanneer je voor de honderdste keer weer in gedachten bent verzonken. Straf jezelf niet af omdat je al zit te knikkebollen van de slaap voordat je op de helft bent. Ook wanneer er bijvoorbeeld ineens een jaloerse gedachte opkomt over je vriend of vriendin. Probeer er voor deze ene keer niet over te oordelen, maar bekijk het gevoel eens objectief. Oordelen houdt namelijk de vicieuze cirkel van ratelende gedachten in stand.

“You don’t have to control your thoughts, you just have to stop letting them control you”

3. Bewustzijn

Wees je bewust van je omgeving. Waar zit je en hoe zit je? Hoe voelt je lichaam op dit moment? En let eens op je ademhaling. Wees je juist bewust van alle gedachten die opkomen zodra je even stilzit. Wanneer er geen afleiding of prikkels van buitenaf komen, zijn er altijd nog de vele afleidingen van je gedachten. Dat is niet erg, zolang jij je er maar van bewust bent dat je die gedachten hebt. Zodra je bent verzonken in je gedachten kun je met je bewustzijn weer terugkomen bij de meditatie.

4. Liefde en compassie

Waar het hier om gaat is niet de butterfly-belly ego-getting-jelly kind of love die iedereen kent. Dit gaat over een universele liefde: het liefhebben van het leven zoals het is. Daar horen ook haat, geweld, lijden, pijn, dood bij. Het zijn dingen waar wij logischerwijs een intense afkeer voor hebben.

In de meditatie kun je oefenen met het onvoorwaardelijke gevoel van liefde: dus ook die pijnlijke knie of krakende rug. Of misschien wel gevoelens van gemis die opkomen. Accepteer ze voor dit korte moment – terwijl je dus mediteert – even voor wat ze zijn. Behandel ze als de persoon op wie je ooit zo hevig verliefd was. Die bekeek je ook door een roze bril: je zag ook zijn of haar mindere kanten als iets moois en als een logisch onderdeel van het geheel. Wanneer je die bril van liefde ophebt is er als vanzelf geen ruimte voor angst en boosheid.

Als je trouwens de tijd hebt (en anders gewoon tijd maken) dan kun je je mediteer-gewoonte weer het beste nieuw leven inblazen door een 3 of 5-daagse retreat te boeken bij het prachtige Mandali Retreat Centre in de buurt van Milaan. Al is het alleen al om je ogen te trakteren op het adembenemende uitzicht, dat vanwege de ligging van het retreat op een berg, soms lijkt alsof je in de hemel bent door de laagliggende wolken.

Afgelopen april waren mijn man en ik er en ik kan het iedereen aanraden. Het is de plek, zoals ze dat zelf zo mooi weten te verwoorden, die de zoektocht faciliteert naar het ontdekken van je ware zelf. Even een moment van compleet unpluggen en connectie maken met jezelf en waar je nou echt gelukkig van wordt.

Ze bieden daarvoor verschillende handreikingen in de vorm van meditaties, yoga oefeningen, stilte wandelingen en satsangs (momenten om samen te komen en vragen te stellen). Ze koken er de lekkerste vegetarische gerechten en je kunt altijd gebruik maken van de spafaciliteiten met zwembad, bubbelbad with a view, sauna en stoomcabine. En om het af te maken kan je ook nog een heerlijke massage krijgen. I rest my case. Mij zie je daar weer in december. Want in de winter is het daar misschien wel nóg magischer.

Delen uit dit artikel zijn ook gepubliceerd in Bedrock – Het Boek. Binnen een week stonden we op plek 41 in de Bestseller Top 60 lijst. Vanaf nu verkrijgbaar bij de betere boekhandels en hier te bestellen (met gratis verzending).