Dit is waarom je met moeite de trap op komt (ook al ben je fit)

Traplopen komt verdacht veel in de buurt van het doen van lunges

Je kent het wel: je komt thuis na een lange werkdag en als je eenmaal bovenaan de trap staat ben je helemaal kapot. Waarom heb je nog geen stoeltjeslift? En waar is die ‘goede’ conditie van je opeens?

Herken je jezelf in bovenstaande tekst? Geen zorgen. Het is volkomen normaal als je moeite hebt met het beklimmen van een simpele trap. Zelfs de sportievelingen onder ons kampen wel eens met het trapsyndroom. Toch gek. Als je drie keer per week in de sportschool te vinden bent, dan zou je denken dat traplopen een eitje is toch?

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Volgens personal trainer Jordan Syatt van Greatist betekent het ook niet meteen dat je geen goede conditie hebt. Waar het dan wel mee te maken heeft? De korte inspanning die je doet. Een snelle energie uitbarsting kan ervoor zorgen dat je kortademig wordt, zegt Nieca Goldbert – een cardioloog aan het NYU Langone Medical Center. En het beklimmen van een trap vraagt natuurlijk meer spierkracht dan lopen op een vlak oppervlakte. Eigenlijk doe je gewoon lunges, maar dan precies andersom. En dat is best pittig.

Lunge time

Heb je al een zwaar sportschema, dan kan traplopen net de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Traplopen is dan een extra last waar je niet op zit te wachten. En als je de pech hebt om op 4 hoog te wonen, dan komt dat natuurlijk iedere dag terug. Wel kun je het jezelf in het vervolg makkelijker maken. Wat je moet doen? Zoals met veel dingen: oefening baart kunst. Door vaker lunges te doen kun je het traplopen nabootsen. Start eerst met je eigen lichaamsgewicht en voeg er later wat gewichtjes aan toe.

Meer lezen?

Waarom pushen we onszelf (fysiek gezien)? Een sportpsycholoog legt uit.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.